drijfvoer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Jaap v.Popering » zo 20 feb 2011, 12:18

Zelf heb ik al vele malen gebruik gemaakt van de voordelen van het drijfvoeren . En zoals Hans al schrijft ; Wintervoer openkrabben of drijfvoeren om deze tijd , zal waarschijnlijk het tegenovergestelde van het beoogde doel bewerkstelligen . Bovendien is zo'n verstoring met deze temperaturen zeer uit den boze , BLIJF er zo veel mogelijk uit om deze tijd .

Zoals gezegd in de zomer heb ik daar meerdere keren met succes gebruik van gemaakt .
Bij bestuiving van bedekte teelten gebeurt het wel eens dat de Bijen de dracht van een gewas niet vinden , dan kan je gebruik maken van de gevolgen van drijfvoeren . Na het plaatsen van een dunne suikeroplossing , zal het volk reageren met de rondedans , waarna zij binnen het half uur de directe omgeving af zullen gaan zoeken naar de voedselbron , en veelal op bedoelt gewas gaan en ( wanneer dit iets oplevert ) blijven vliegen .

Ook bij het verplaatsen binnen de paar kilometer , van dracht naar dracht kan dit voordelen opleveren . Na het verplaatsen gelijk wat drijfvoeren , en de Bijen zullen gelijk( vanwege de rondedans) het veld waarin zij geplaatst zijn met een bezoek vereren , en minder naar de oude plaats terugvliegen .

Jaap v P

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Robbert » zo 20 feb 2011, 14:25

Jaap, bedoel je met het plaatsen van de suikeroplossing dat je dit op het volk zet of tussen de drachtplanten?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Jaap v.Popering » zo 20 feb 2011, 15:17

Ik heb op elk volk een dekplank met een ronde voeropening met een diameter van 7 cm . Daar plaats ik een pot van c.a een liter ( grote hak pot met gaatjes in deksel ) op gevuld met een 30 a 35 % oplossing ( suiker of honing ) De Bijen reageren zoals op een voedselbron kort bij de woning .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten