Bijen verdrinken in drinkbak geiten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijen verdrinken in drinkbak geiten

Bericht door hubert » wo 16 feb 2011, 21:19

Hallo,

We hebben hier een probleem. Op circa 10 meter van de bijenstand hebben wij een wei met twee geiten. Probleem is dat de bijen water gaan halen in de drinkbak. Daarbij komen nogal wat bijen om het leven. Verplaatsen van de bak naar het andere eind van de wei baat niet. Bij de bijenstand hebben we twee bakken met met water staan met wat takjes en rommel er in en die worden goed bezocht, maar de geitenbak blijft populair. Behalve voor de bijen ben ik ook bevreesd voor de geiten, aangezien zij het gevaar lopen in de mond gestoken te worden.

Wie heeft hiervoor een goede oplossing?

Groeten,

Hubert

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Bijen verdrinken in drinkbak geiten

Bericht door Eugeen » do 17 feb 2011, 00:37

Mijn schoonvader stopte vroeger in elke drinkbak van de omliggende weilanden een weidepaal. Deze stak schuin in en uit de drinkbak. De eigenaar van de weide werd verwittigd dat dit diende om de bijen een uitloop te bezorgen. Te vergelijken met de wildtrappen in een kanaal. De bijen kunnen dan drinken van op de stok en sukkelen nog slechts zelden in het water. Sinds ik in mijn regenton een stok heb steken, vind ik daar ook geen dode bijen meer in. Ik zie ze wel zitten op de stok tegen het wateroppervlak.

Groetjes,
Eugeen

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verdrinken in drinkbak geiten

Bericht door petro » do 17 feb 2011, 08:02

En als je de stok van Eugene :lol: dan plaatst aan een kant van de waterbak waar je andere dieren niet bijkomen
is het probleem opgelost.Duurt wel een dag of twee,bijen moeten zich er nog op orienteren.
Petro

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verdrinken in drinkbak geiten

Bericht door Dirk Blanken » za 19 feb 2011, 16:22

Je zou de stok kunnen omwikkelen met mos of een stuk handdoek dat zuigt water op dan behoeven ze niet zover naar beneden.
De temperatuur van dit opgezogen water is ook hoger.
Of zouden die nieuwsgierige geiten het eraf vreten.
Misschien dan een aantal fijnzaagsneden die het water opzuigen.
Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten