bijen houden zonder honing te oogsten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Nico1973
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:56
Locatie: Aarschot (B)
Contacteer:

bijen houden zonder honing te oogsten

Bericht door Nico1973 » za 26 feb 2011, 19:06

Hallo,

Ik ben een beginnend "imker-in-spe" en vraag me af of je honingbijen kan houden zonder er ooit de honing uit te nemen. Maw, ik wil mijn kast een soort permanente bewoning geven zonder al te veel storing aan de kast te brengen. Extensief bijenhouden, dus. Is dit mogelijk?

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bijen houden zonder honing te oogsten

Bericht door marcv » za 26 feb 2011, 19:14

Op zich is dat geen probleem, maar...

Het heersende paradigma zegt dat je bijen hartstikke dood gaan zonder varroabehandeling ( :lol: )
En je gaat natuurlijk zwermen krijgen die overlast in de buurt kunnen geven.

Zou je dan niet beter iets voor de wilde bijen doen en bijenhotels/muren enz bouwen?
http://www.google.be/images?client=ubun ... 80&bih=909

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: bijen houden zonder honing te oogsten

Bericht door Bok » za 26 feb 2011, 19:21

Natuurlijk kan dat maar in mijn ogen ben je dan géén imker. Je laat gedomesticeerde dieren verwilderen.

Misschien een vreemd vergelijk maar denk eens aan de Oostvaardersplassen. Daar is SBB op een dergelijke manier aan het experimenteren.
groet,

Peter

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: bijen houden zonder honing te oogsten

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 feb 2011, 19:24

Ik heb ooit een Imker gekend die enkele Bijenvolken had .

Elke week deed hij , zijn laarzen aan , overal aan , Bijenkap op , Pijp aan , handschoenen aan , en zo benaderde hij zijn Bijenvolk . Daar aangekomen keek hij naar de vliegopening , tilde met wat rook het dekkleedje op , en bekeek zo zijn volk , soms bekeek hij een enkel raam , deed het kleedje er weer op , en deed zijn beschermende kleding weer uit , Is VIJFTIG jaar Imker geweest , en heeft NOOIT een levende koningin gezien , heeft NOOIT honing geslingerd .en heel veel plezier van zijn Bijen gehad Maar of je dat ook Imkeren mag noemen . :hive: maar destijds wel mogelijk .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bijen houden zonder honing te oogsten

Bericht door Bart de Coo » za 26 feb 2011, 20:49

Nico,

Je kunt bijenhouden inderdaad heel erg arbeidsextensief houden, maar een aantal handelingen zul je echt moeten verrichten. Je moet raat vervangen, je moet de mijten bestrijden, je moet kunstzwermen maken of desnoods de zwermen afwachten en uit de boom plukken en je moet erop toezien dat de bijen met voldoende voer de winter in gaan. Verder zou ik zeggen, veel succes!

Bart

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: bijen houden zonder honing te oogsten

Bericht door dree » za 26 feb 2011, 23:47

En als je ook de wasmot met rust laat hoef je zelfs de oude raat niet te verwijderen.

Elders op het forum, weet even niet waar, overwoog een imker over te stappen op Warrékasten (geschikter voor een arbeidsextensieve werkwijze), omdat het hem opviel dat de "in het wild levende" volken het beter deden dan zijn eigen volken (in Frankrijk).

Succes Nico

Andreas

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: bijen houden zonder honing te oogsten

Bericht door Berend » zo 27 feb 2011, 01:12

Het enige waar je rekening mee moet houden is, zoals eerder al aangegeven, de eventuele overlast van zwermen in de buurt.

That's all... :be9:

Hier een link naar het Natural Beekeeping Forum : http://www.biobees.com/forum/index.php

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: bijen houden zonder honing te oogsten

Bericht door jossmits » zo 27 feb 2011, 08:44

Dre,
Ik ben de imker die in frankrijk is overgestapt op imkeren in warre kasten. Dat is inderdaad veel minder arbeidsintensief dan andere kasten. ( ik heb in een zeer grijs verleden geleerd te imkeren in een spaarkast en ben ruim tien jaar geleden, toen ik naar frankrijk ging, overgestapt op dadantkasten omdat de spaarkast in frankrijk onbekend was). Het ging mij dus nadrukkelijk niet om meer of minder arbeidsintensief. Ik zocht echt naar een kast die overeenkwam met de wijze waarop bijen in het wild bouwen. Dat is verticaal en niet horizontaal, zoals bijna alle kasten zijn. Bovendien zou het mooi zijn als de imker weinig in die kasten zou hoeven te rommelen omdat de volken in het wild ook niet door imkers worden gestoord. Ik zal dit jaar mijn laatste dadantkasten naar alle waarschijnlijkheid vervangen door warre kasten, de nieuwe waare kasten staan leeg te wachten.
Nico zou dus kunnen kijken op imkerpedia naar de warre kast.
Omdat warre kasten bij mijn weten in nederland niet te koop zijn zou hij kunnen kijken naar een zesraams spaarkast. De inhoud van een zesraams spaarkast is ongeveer gelijk aan die van een element van een warre kast. Een zes raams bodem en dak en drie of vier zesraams bakken zouden dan samen een alternatieve warre kast kunnen vormen.
De werkwijze is vrij simpel. (zie ook imkerpedia.) je wintert in op twee bakken, de bovenste daarvan op 1 okt volledig gevuld met voer, dat is meer dan voldoende om de winter door te komen. In februari/maart vervolgens heel voorzichtig 1 of 2 bakken van onderen!!! toevoegen (gelijk de bodem eventueel schoonmaken) en absoluut de kast boven dicht houden. in de rest van het seizoen volle bakken boven afnemen en indien nodig van onderen!! nieuwe bakken toevoegen. Op deze manier vindt automatisch vernieuwing van raat plaats. Volle bakken afnemen tot uiterlijk eind juli ( in frankrijk tot medio augustus) Daarna behandeling tegen varroa met de toegelaten middelen. Heel belangrijk tegen zwermen is dat de bijen onder het broed steeds ruimte hebben om verder uit te bouwen en dat er hoogstens een volle honingbak bovenop staat. Dus zo gauw de bovenste bak vol verzegelde honing is dit afnemen, vooral in de zwermmaanden april t/m juni.
Dit is de methode in zijn eenvoudigste vorm. Uiteraard kan men meer doen tegen zwermen. In principe werkt warre met latten, maar met raampjes is ook mogelijk.(ik heb beide geprobeerd en gebruik nu alleen latten). Als je met raampjes werkt kun je alles wat je met een andere kast ook kunt.
Ik zou Nico toch willen aanraden om te beginnen met een gewone beginnerscursus en met een gewone spaarkast. Om goed te leren imkeren is het denk ik toch nodig om vooral in het begin ook goed te kijken wat er in een kast allemaal gebeurt, moerdoppen te vinden etc.

Jos

Gebruikersavatar
Nico1973
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:56
Locatie: Aarschot (B)
Contacteer:

Re: bijen houden zonder honing te oogsten

Bericht door Nico1973 » zo 27 feb 2011, 10:52

Bedankt allemaal voor de nuttige reacties!
Een cursus staat zeker op het programma. Laat me even uitleggen waarom ik deze vraag heb gesteld: ik heb van mijn overenthousiaste zus met Kerstmis een bijenkast gekregen (type simplex dubbelwandig). Hoewel ik al veel gelezen heb over bijenteelt en al een aantal imkers in mijn buurt heb bezocht, ben ik zoals jullie wel merken totaal nieuw in het wereldje. Mijn bedoeling was om de bijen een handje te helpen, gezien de "verdwijnziekte" en andere bedreigingen die deze nuttige diertjes het hoofd moeten bieden. Ik heb dus in de eerste plaats in mijn tuin een leefomgeving gecreëerd die bij-vriendelijk is: veel nectar en stuifmeel producerende planten gezet (waaronder struikklimop, bloemenweide met Tubinger mengsel, Phacelia, boswilg, kastanje,...), nestruimte gezet voor solitaire bijen en hommels en dus ontbrak me enkel nog een bijenkast. Persoonlijk dacht ik meer aan iets dergelijks: een backyard beehive maar het is dus een simplex geworden (thanks, sister :be2: ).
Het uitzwermen baart me wat zorgen: ik wil de kast graag in mijn tuin houden, maar enerzijds heb ik een beetje angst dat mijn drie jonge kinderen (2j, 4j, 6j) een pijnlijke confrontatie met de bijtjes zouden hebben en anderzijds weet ik niet hoe mijn buren hierop zullen reageren. Heeft iemand trouwens ervaring met bijen en nieuwsgierige kinderen?
Een imker wil ik niet onmiddellijk worden: ik heb er de tijd niet voor en momenteel heb ik andere investeringen te doen dan alle materiaal aan te schaffen om honingbijen op een correcte manier te verzorgen of om honing te oogsten, slingeren,... Dus was mijn idee om mijn kast de eerste jaren ter beschikking te stellen aan een echte imker en deze nu en dan te helpen bij de verzorging ervan. Zo kan ik, samen met een cursus volgen, veel bijleren van de praktijk en de werkdruk beter inschatten. Tot nu toe heb ik echter nog geen imker gevonden die bereid is dit te doen. Ik zoek echter verder.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: bijen houden zonder honing te oogsten

Bericht door Jaap v.Popering » zo 27 feb 2011, 11:23

Tot nu toe heb ik echter nog geen imker gevonden die bereid is dit te doen. Ik zoek echter verder.


Dan is het misschien wel verstandig om aan te geven waar je ergens woont , dan zouden er Imkers vanuit die omgeving kunnen reageren .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten