oxaalzuurbehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
oxaalzuurbehandeling

Bericht door Bijenhoudster » vr 04 mar 2011, 18:51

Ik had twee kasten een die snel vloog en de bijen met stuifmeel terug kwamen en een die laat vloog en ze niet met stuifmeel terug kwamen. Kan ik in die laatste kast nu nog een extra oxaalzuurbehandeling doen? Er zit veel mijt in.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door petro » vr 04 mar 2011, 19:50

Oxaal behandelingen hebben geen nut meer als er al gesloten broed in de kasten zit.
Petro

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door lut » za 05 mar 2011, 13:18

Ik heb begrepen dat daar verschillende meningen over bestaan. Er zijn ook imkers die erkennen dat oxaalzuurbehandeling weliswaar het meest efficiënt is als er geen gesloten broed is, maar dit neemt niet weg dat als er gesloten broed is in het volk , het toch zinvol kan zijn om een oxaalzuurbehandeling te doen omdat je dan toch een gedeelte van de mijten afroomt, met name die mijten die niet in het gesloten broed zitten op dat moment. Persoonlijk zou ik alleszins nog wel een oxaalzuurbehandeling geven (door verdamping) als ik nu een volk moest hebben waarvan ik zie dat er een zware varroabesmetting is. Je hebt dan toch eigenlijk niets te verliezen en onderneemt nog iets om het volk te ontlasten van de varroa...ook al kan je hen er niet helemaal van bevrijden.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door wilde » za 05 mar 2011, 18:30

Je hebt het over een 'extra oxaalzuurbehandeling'. Is er eerder in de winter dan al met oxaalzuur behandeld? Zo niet, welke antimijt behandeling gaf je dan wél?
Albert de Wilde

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Bok » za 05 mar 2011, 20:33

Pas op als je al eerder met oxaalzuur op de winterbijen bezig bent geweest 2 X oxaalzuur en een bij is :angelic-cyan:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Wim Joosten » za 05 mar 2011, 23:16

Lees hier meer over varroabestrijding. Je kunt hier ook een pdf downloaden over varroabestrijding: http://www.varroa.wur.nl/
Met vriendelijke groet,
Wim

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Bijenhoudster » zo 06 mar 2011, 00:35

wilde schreef:Je hebt het over een 'extra oxaalzuurbehandeling'. Is er eerder in de winter dan al met oxaalzuur behandeld? Zo niet, welke antimijt behandeling gaf je dan wél?

Ik heb in jan oxaalzuur gedruppeld. Maar twee keer kan dus niet?

Hoe weten jullie dat er gesloten broed is? Ik zou zeggen omdat ze nog niet met stuifmeel gevlogen hebben hebben ze nog geen broed...

Wilfred
Berichten:63
Lid geworden op:vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Wilfred » zo 06 mar 2011, 08:40

Al hebben ze nog helemaal geen stuifmeel gehaald, dan is er in deze tijd al gesloten broed en lopen de jonge bijen al over de raten.
Leg je hand boven op de dekplank midden boven het volk en je voelt de warmte van het broednest.
Oxaal zuur druppelen heeft bij gesloten broed geen zin meer. Zeker niet in het vroege voorjaar.
In de zomer doodt je op die manier in ieder geval de mijten op de bijen.
Dus nog even geduld

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door wilde » zo 06 mar 2011, 10:31

Ik heb in jan oxaalzuur gedruppeld. Maar twee keer kan dus niet?
Nee, nooit doen. Nu opnieuw druppelen is onzin en schaadt de bijen door veel te veel verzuring. Bij de druppelmethode vallen de mijten gedurende een periode van ruim 6 weken, afhankelijk van de temperatuur. Je zegt dat er nog veel mijten zijn, maar dat zou na 6 weken sterk moeten verminderen. Als de oxaalzuurbehandeling eind januari plaatsvond, dan vallen nu dus de laatste mijten daarvan.
Hieronder de mijtenval van 2 volken die ik in dec2004-jan2005 dagelijks telde. Daar kun je ook zien dat er meer mijten vallen als de temperatuur hoger is en minder als die lager is. De huidige winter was veel kouder en het naijl-effect van de mijtenval kan daardoor enkele weken langer duren, dus ook na 6 weken kunnen er dan nog mijten vallen door de behandeling. De mijten die je nu waarneemt zijn dus zeer waarschijnlijk gewoon de resultaten van de eerdere behandeling. De conclusie dat de mijtendruk nog zwaar is kan dan zeker niet worden getrokken.

In de winter van de telling was er slechts op 1 dag (13 dec. 2004) vorst (-1°C). Ik ving in de gehele telperiode in de 2 volken 1400 resp. 1700 mijten. De mijtbelasting was toen veel zwaarder dan nu. Bij oxaalzuurverdamping zie ik nu maximaal ongeveer 400 mijten.

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/p ... dec04b.pdf
Laatst gewijzigd door wilde op zo 06 mar 2011, 11:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door lut » zo 06 mar 2011, 10:49

Als je oxaalzuur verdampt in plaats van druppelt, heb je die verzuring niet. Hebben jullie geen goede ervaringen met oxaalzuur verdampen dan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten