Tuten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:
Tuten

Bericht door Berend » za 30 apr 2011, 23:49

Het leek me vandaag (Koninginnedag) een goede dag om in 1 van mijn volken op zoek te gaan naar de koningin en een koninginnenaflegger te maken. Het volk zat op drie bakken en natuurlijk vond ik majesteit pas in de laatste bak.
Het bijzondere was dat toen ik het raam waar ze op zat uit de kast haalde ik een kort tuten hoorde, zodat ik zonder zoeken haar direct vond!
Het is me eigenlijk nooit eerder opgevallen, maar tuut een koningin wel vaker dan alleen bij het opsporen van rivalen?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Tuten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 mei 2011, 21:59

Ja dat doet een koningin zelden. Jaren terug kwam Hans van der Post bij mij op bezoek. We zouden toen in mijn inmiddels afgebroken bijenstalletje een (buckfast) koningin invoeren. Ik liet Hans de moer zien waarop het beest ter stond begon te tuten. Het grappige was dat ik nog nooit een tuut van een koningin gehoord had. Eigenlijk nog nooit (maar ik let er ook nooit op). Maar het kan dus en vraag me niet waarom.

JP
JP

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tuten

Bericht door Albert Stoter » zo 01 mei 2011, 23:40

Berend schreef:tuut een koningin wel vaker dan alleen bij het opsporen van rivalen?
Bij mijn weten tuut een koningin niet om haar rivalen op te sporen, maar tuut ze om te laten weten dat er al een jonge koningin (zijzelf) uit de dop is zodat de anderen (de kwakers) zo lang nog in de dop zullen blijven zitten. Zodra de eerste nazwerm (met de tuter) is vertrokken zal een kwaker de volgende tuter worden.

Ik meen wel eens op dit forum te hebben gelezen dat ook een oude moer tuterde om te laten weten dat ze er nog was (na een periode van slecht weer waarin ze niet met de voorzwerm had kunnen vertrekken).

Het tuteren is dan dus vooral een booschap aan de andere koninginnen om nog even in de dop te blijven.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Tuten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 mei 2011, 23:53

Ja maar een aangepaarde koningin kan dus ook zo maar tuteren...misschien een om gewoon 'te zeggen': 'Test. Ik ben er en waar zit jij mogelijk??' Dat is een snellere communicatie dan (ondedrukking) met feromonen (duurt een dag).
JP

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Tuten

Bericht door Berend » ma 02 mei 2011, 23:31

Goed ik begrijp dat er niet echt een duidelijk reden is te geven waarom de koningin net op dat moment ging tuten.
Dan zie ik het maar als een groet :D

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten:59
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Tuten

Bericht door PJThomas » di 03 mei 2011, 11:48

Berend schreef:Het leek me vandaag (Koninginnedag) een goede dag om in 1 van mijn volken op zoek te gaan naar de koningin en een koninginnenaflegger te maken.
Het is me eigenlijk nooit eerder opgevallen, maar tuut een koningin wel vaker dan alleen bij het opsporen van rivalen?
Ja, maar alleen op de verjaardag van onze vorstin...

Cheers!, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 121 gasten