Nieuwe volken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:
Nieuwe volken

Bericht door pieter1 » zo 01 mei 2011, 21:18

Kan ik een door een aantal ramen met bijen af te slaan een zesramer met alleen kunstraat bevolken? En dan hierin een raszuivere moer invoeren?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwe volken

Bericht door de vos roger » zo 01 mei 2011, 21:31

Pieter dit noemen wij een kunstzwerm :wink:
Je kan dit doen maar....in die zesramer zou ik voor alle zekerheid 1 raam met voedsel steken + 1 opgebouwd raam zodat de koningin onmiddellijk aan de leg kan.
Als je dit doet op je thuisstand en je bijen niet verplaatst naar een andere stand verder afgelegen , dan zou ik ook die zesramer opsluiten en een paar dagen koel zetten .Dit bevordert de harmonie van het volk met de nieuwe koningin .Voor alle zekerheid je koningin in een kooitje met suikerstop invoeren.
groetjes
roger

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe volken

Bericht door pieter1 » zo 01 mei 2011, 21:42

Hallo Roger,

Ik bedoel niet een kunstzwerm. Ik wil graag een nieuw volk op nieuwe raat, dus geen enkel raam uit het oude volk. Ik dacht er dan aan om een flink aantal bijen af te slaan waarbij de vliegbijen weer afvliegen op het hoofdvolk en je dus alleen jonge bijen op de kunstraat hebt. Hier wil ik dan een nieuwe raszuivere koningin invoeren.
Ongeveer hetzelfde als je ook bij de Celler rotation methode doet alleen dan met kunstraat i.p.v. een bak uitgebouwde raat.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Nieuwe volken

Bericht door Barbapapa » ma 02 mei 2011, 11:50

pieter1 schreef:Kan ik een door een aantal ramen met bijen af te slaan een zesramer met alleen kunstraat bevolken? En dan hierin een raszuivere moer invoeren?
Ik doe dit met succes (of geluk :)), ik sla alle bijen uit 1 enkele of onderste HK af (dat zijn jonge bijen) in een zeer schone emmer. Spuit ze bijna klets nat met buiten temp.(middag) water.
Voordat ze in de 6 ramer gegoten worden, plaats ik aan bijde zijden 2, ramen met kunstraat voorzien (hoekjes er uit).
Nu de bijen er in. De overige 2 ramen zijn voorzien van slechts een stukje voorbeeld raad (5x5cm) aan de top-latten.
Laat deze ramen op eigen gewicht tussen de bijen laten zakken en plaats direct de nieuwe moer met invoer kooitje tussen deze twee ramen. Het kooitje is nog gesloten en met deeg voorzien.
Na twee dagen koel (niet koud) gestaan te hebben, de kast op de stand zetten met vlieggat open!!, het kooitje open zetten!!, zodat de bijen de deeg kunnen weg nemen.
Op de stand, minimaal en dun voeren!! 1:4

De jonge bijen bouwen zeer snel en gebruiken de andere raten deels als bouw materiaal. 2 weken er niet in kijken, slechts de vliegopening in de gaten houden.

Er kleeft echter wel een maar aan:
De afwezigheid aan stuifmeel en vliegbijen.
Als je ruim voldoende bijen in de 6 ramer heb gestort, dan worden een hoop bijen al gauw vliegbijen. Als er dan ook dracht is dan komt het wel goed zonder een stuifmeelraam. Indien weinig dracht of te kort aan jonge bijen, dat toch maar een stuifmeel raam er bij (na twee weken of direct)

Tot nu toe, ik ben pas een paar jaar bezig, zijn deze volken als best door de winters heen gekomen.

Groetjes.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe volken

Bericht door pieter1 » ma 02 mei 2011, 18:33

Hallo Barbapapa,

Bedankt dit is wat ik wou weten. Ik zal dit dan ook gaan toepassen.

Groet Pieter

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Nieuwe volken

Bericht door Dirk C » ma 02 mei 2011, 22:04

Zoals Roger reed zei een kunstzwerm :D
Op waswafels zetten is idd best. Hoe zuiverder je start, hoe beter.
Niet vergeten je "blote bijen" tegen varroa te behandelen. Dit is het uitgelezen ogenblik.
jonge moer erbij en je bent vertrokken, als je ze sterk genoeg maakt hebben ze je bak in no time uitgebouwd.
Dé manier om uw volken te verjongen.
groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe volken

Bericht door jawi » ma 02 mei 2011, 22:37

Oxaalzuur dus.
Is 1 honingkamer voldoende voor een zesramer?
Pieter, waarom gebruik je voor de middelste ramen geen volledig vel kunstraat?
Jan-Willem

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwe volken

Bericht door de vos roger » ma 02 mei 2011, 22:41

pieter1 schreef:Hallo Roger,

Ik bedoel niet een kunstzwerm. Ik wil graag een nieuw volk op nieuwe raat, dus geen enkel raam uit het oude volk. Ik dacht er dan aan om een flink aantal bijen af te slaan waarbij de vliegbijen weer afvliegen op het hoofdvolk en je dus alleen jonge bijen op de kunstraat hebt. Hier wil ik dan een nieuwe raszuivere koningin invoeren.
Ongeveer hetzelfde als je ook bij de Celler rotation methode doet alleen dan met kunstraat i.p.v. een bak uitgebouwde raat.
Pieter oké je wilt alles op nieuwe raat, dus voederbak er zeker op .
Als je gewoon nieuwe uitgeslingerde honingramen neemt heb je hetzelfde resultaat hoor, maar iets vlugger. :wink:
Nog belangrijker is je "kunstzwerm" te behandelen tegen varroa .
Ik doe de bijen in een grote emmer en benevel ze met een oxaalzuuroplossing van 30gr/liter water.
Zo start je met een 99,9 % varroavrij volk wat niet onbelangrijk is.
groetjes uit Vlaanderen waar de honing al in de rijpers zit, en binnen enkele dagen in de potjes .
roger

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Nieuwe volken

Bericht door Barbapapa » di 03 mei 2011, 14:34

jawi schreef:Is 1 honingkamer voldoende voor een zesramer?
Dat moet genoeg zijn, tenzij de ramen gesloten zijn, dan zitten er maar weinig bijen op. Als je in de honingkamer kijkt en je ziet dat niet alle ramen bezet zijn, dan kan je ook eerst een paar af geklopte broedramen omhoog zetten ik een lege broedbak boven het rooster, na een uurje zijn ze bezet. De ramen veeg je samen met de HK bijen in de emmer.

Mischien is het beter de HK bijen te vegen inplaats van kloppen of enkele klopen en de rest vegen. Met kloppen klop je ook honing uit de niet gesloten raten.
Maar een beetje honing over de bijen geeft ook verbroedering, ze likken elkaar schoon. :wink:

Kies wel een goed volk op twee broedbakken.

Groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 gasten