Waar tweede HK plaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:
Waar tweede HK plaatsen

Bericht door bjbx » do 05 mei 2011, 20:06

Misschien een vraag die nog al eens gesteld is... waar een tweede honing kamer -HK- plaatsen? Tussen de eerste en de BK of boven op de eerste HK?
Dit wel te verstaan, wanneer de eerst geplaatste HK ver vol en verzegeld is en werkende mat dadant kasten.
Graag uw mening
Groeten,
jo

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Waar tweede HK plaatsen

Bericht door bas sprengers » do 05 mei 2011, 20:21

alleen wanneer de dracht echt goed sterk is, het weer goed meewerkt en je volken goed op sterkte zijn, kan je de bak er bovenop plaatsen. (ik werkte ooit in Canada, met volken die jaarlijks meer dan 100 tot 150 kg honing halen(en soms ook aanzienlijk meer), en daar bleven we honingbakken in Dadant BK formaat gewoon bovenop plaatsen totdat ze zo hoog waren dat we er niet meer bij konden. Ons record was destijds een volk dat op 9 bakken BK formaat stond, en steeds lege bakken er bovenop.)
maar voor ons hobby-imkers in het kikkerlandje met miezerige dracht zou ik er voor kiezen je honingbak 's morgens lekker leeg te slingeren en de bak met natte raten er 's middags gewoon weer op te zetten. Er is niets dat de bijen zó sterk stimuleert als een bak met natte, net geslingerde raten

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Waar tweede HK plaatsen

Bericht door Astrid Schoots » do 05 mei 2011, 20:58

Een tweede honingkamer plaats ik altijd ONDER de bijna volle bovenste HK.
- Bijen slaan immers de eenmaal ingedroogde nectar/honing van boven naar beneden op
- bij een nieuwe lege bak boven de al bijna volle HK, zullen de bijen weer nodeloos moeten sjouwen met honing die al op zijn plaats zat
- bij eronder plaatsen houd je de honingkoepelvorm in stand
- je kan de bovenste/oudste HK probleemloos weghalen en slingeren, er zitten dan nauwelijks bijen in: die zitten immers in de HK eronder.

Astrid

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Waar tweede HK plaatsen

Bericht door bas sprengers » do 05 mei 2011, 23:11

ben het niet helemaal eens met Astrid:
die zogenaamde honingkoepel blijft juist in stand als je er een lege bak bovenop zet! een lege bak ertussen maakt een gapend gat tussen broedkamer en honingkamer. en als het weer even omslaat is dat niet zo'n prettig idee. Dan zit de moer snel in je lege HK, dicht tegen de reeds verzegelde honing aan, belegt ze de raten en kan je dag zeggen tegen je honing in die 2e bak. Bovendien, bijen gaan niet 'sjouwen' met honing die al verzegeld is, zolang er voldoende ruimte voor het broednest is. een volle honingkamer werkt als een mooi, natuurlijk koninginnerooster, daar blijft de moer heus wel onder zitten. en nog een bezwaar: je vraagt met een bak ertussen plaatsen om extra tillen, en een volle Dadant HK formaat weegt al gauw een kilo of 20 (bak+ramen/raten+honing). Bespaar jezelf deze last tot het moment van oogsten!

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Waar tweede HK plaatsen

Bericht door petro » do 05 mei 2011, 23:27

Een vraagstuk zo oud als het begin van de losse raten(kamers) :)
De één vindt er op de ander eronder.
Zelf zou ik hem eronder zetten er rekening mee houdend dat er een moerrooster op de broedkamer ligt.(dadant)
Maar dat is geheel mijn idee.
Ik ben het eens met Astrid(niet wat honingkoepel betreft!),maar ik ben het ook eens met Bas . :D
Dus zoals het al was blijft het.(het vraagstuk bedoel ik.)
Wat Bas betreft zou ik doen bij een kleiner volk en wat betreft Astrid bij een groter volk.(i.v.m. warmte)
Petro

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Waar tweede HK plaatsen

Bericht door bas sprengers » do 05 mei 2011, 23:32

dank je Petro, voor je bijval, maar met een klein volk hoef je niet aan een tweede HK te denken. Overigens: helemaal met je eens, zoveel zielen, zoveel zinnen, en dat maakt het imkeren wel zo aardig .... (en ook deze chatbox, haha!)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Waar tweede HK plaatsen

Bericht door semar » vr 06 mei 2011, 10:51

ik zet ze er altijd onder,
een goed buckfastvolk zit niet graag krap dan kunnen ze ´vakantieplanen´krijgen (zwermen).
Een groot volk heeft naar mijn ervaring in het hoogseizoen 2 honingkamers nodig om ze lekker ruim te houden.
Bedenk dat als jij overdag in je bijen graaft, de helft van de dames op het velt aan het werk is. En deze meisjes moeten ´s avonds ook nog de kast in. Zitten ze teveel op elkaar gepakt dan kan het koninginen feromoon niet meer goed zijn werk doen en kunnen ze snel zwermplannen maken.

Vriendelijke groet

Semar (Dominique)

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Waar tweede HK plaatsen

Bericht door bas sprengers » vr 06 mei 2011, 11:30

een mooie vuistregel voor extra ruimte:
kijk in de avondschemering horizontaal door de vliegopening naar binnen. als je dan tegen de tros aankijkt, kan je extra ruimte geven. zie je de tros niet hangen, en kijk je daarentegen tegen de raten in de onderbak aan, dan hebben ze nog wel genoeg ruimte. Overigens, deze regel gaat niet meer op wanneer het erg warm is. en ook: wanneer de dracht sterk is geweest, moet je a.h.w. door de ventilerende bijen heen kijken.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Waar tweede HK plaatsen

Bericht door Astrid Schoots » vr 06 mei 2011, 11:55

Mooi, al die gezichtspunten. Ik was in mijn honingkoepelverhaal niet helemaal duidelijk.
Inderdaad Bas, bijen gaan niet met verzegelde honing sjouwen, maar ik bedoelde bijna rijpe honing: die wordt dan nog wel naar boven toe verplaatst.
Je zegt ook: " een lege bak ertussen maakt een gapend gat tussen broedkamer en honingkamer. En als het weer even omslaat is dat niet zo'n prettig idee".. Dat ben ik helemaal met je eens, alleen zie ik dat risico meer in het vroege voorjaar. Dan zijn er ook onvoldoende bijen om een temperatuurterugval op te vangen. Daarom plaats ik in het voorjaar ook, net als jij begrijp ik, alleen een HK nadat er een beschermend honingkoepeltje is, en zet ik de HK (eerst nog met ±4 sluitblokken) erbovenop.
Maar als er eind april al een flink volk is èn sterke dracht, dan gaat het hard en is een lege ruimte direct opgevuld met de binnenstromende nectar. Ach, en 's ochtends slingeren en 's avonds nat teruggeven is ook heel makkelijk.
Maar Bas, Jo, Petro en Semar, het mooie van imkeren is, dat er veel manieren zijn - en ik imker niet met die zware dadant :)
Astrid

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar tweede HK plaatsen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 06 mei 2011, 12:05

bas sprengers schreef: zou ik er voor kiezen je honingbak 's morgens lekker leeg te slingeren en de bak met natte raten er 's middags gewoon weer op te zetten. Er is niets dat de bijen zó sterk stimuleert als een bak met natte, net geslingerde raten
Wel voorzichtig zijn , Wanneer je bij je volken aankomt bestaat de mogelijkheid dat zij je komen begroeten :be5:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 141 gasten