Moer niet vinden, wat nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Bijenhoudster » vr 06 mei 2011, 17:33

Ik wilde vandaag mijn kunstzwermen maken. Met mijn mentor 1,5 uur bezig geweest om de niet gemerkte moer te zoeken, daarna zelf nog 3 uur gaan zoeken ook in de andere kast. Geen moer gevonden.

Wat moet ik nu? De kans dat ik morgen wel een moer kan vinden is erg klein, ik zie ze nooit. Kan ik dan toch niet alle ramen afkloppen in een lege spaarkastbak? Ik weet het echt niet meer.
Kan je uberhaupt wel afkloppen met natuurbouw, blijft het raat dan wel zitten?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Oude Essink » vr 06 mei 2011, 18:52

Verdeel het volk over twee kasten; over een paar dagen kun je vanzelf aan eitjes of doppen zien, welk volk de moer heeft en welk een nieuwe moer trekt.

Afbeelding

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Bijenhoudster » vr 06 mei 2011, 19:52

Bedankt voor het meedenken.

Dit begrijp ik niet goed. Ik hang de helft van de ramen in de nieuwe kast. Als de moer in de oude kast blijft zitten maken ze nieuwe koninginne cellen en gaan ze zwermen, wat ik niet wil. En als de nieuwe kast geen moer heeft en de haalbijen vliegen terug gaan die jonge bijen dan redcellen maken?

Of bedoel je als je geluk hebt zit de moer in de nieuwe kast en anders moet je weer zoeken?
Ik zit ook met tijdsdruk. Ik ga naar het buitenland en wil mijn bijenverzorger niet opzadelen met een niet afgemaakt zwermverhaal. Ik wil dus op dag 14 of 15 vertrekken, en zo snel mogelijk die kunstzwerm...

Eitjes zien lukt mij niet. Ik heb een leesbril nodig van 0,5 die worden niet verkocht en volgens opticiens is dat hetzelfde als bril afzetten. Toch kan ik nauwelijks focussen. Ben er net achter dat ik misschien een prismabril moet, iets wat vaker na een auto-ongeluk voorkomt, dit moet nog onderzocht worden. Maar eitjes zien is bijna niet mogelijk, gewoon lezen gaat al bijna niet. Onder ideale lichtomstandigheden een paar minuten turen is mij wel eens gelukt tijdens les. Waar mijn kasten staan is die ideale lichtomstandigheid er niet. Ik zie de larfjes ook nauwelijks. Maar een moer zou ik wel zien hoor :D

Afslaan is geen optie begrijp ik?

En als ik ze eraf rook... Komt zomaar bij mij op. Ik neem een raam, hou die boven de nieuwe kast met ramen en rook de bijen van het raam af naar beneden, die paar die er dan nog opzitten herken ik vast wel als niet koningin. Zou zoiets kunnen? Of gaan ze er dan niet af maar lopen ze naar de andere kant?

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door willem » vr 06 mei 2011, 20:02

Paarden middel:
Flink veel rook in de vliegopening blazen, vijf minuten wachten dan de dekplank eraf nemen.
Als je geluk hebt ziet de moer daar. Is mij wel eens gelukt.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door semar » vr 06 mei 2011, 21:09

Bijenhoudster schreef:Wat moet ik nu? De kans dat ik morgen wel een moer kan vinden is erg klein, ik zie ze nooit. Kan ik dan toch niet alle ramen afkloppen in een lege spaarkastbak? Ik weet het echt niet meer.
Kan je uberhaupt wel afkloppen met natuurbouw, blijft het raat dan wel zitten?
ja gewoon alle raamen afslaan en een superveger maken.
vergeet niet dat MEER dan de helf van de bijen al is ingevlogen en naar de oude plek terugkeerd.
wel sneler ruimte geven (de veger) die zal eerder verhuisplannen krijgen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 06 mei 2011, 21:46

semar schreef:
ja gewoon alle raamen afslaan en een superveger maken.

Semar(Dominique)
Ik zie mijzelf al een volk met dertig ramen met Bijen afslaan in een lege kast .

Kun je beter de raad van Hennie opvolgen , dat wordt hier ook wel gedaan .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 07 mei 2011, 01:06

Ik zou eerst zeggen; diep adem halen en TAKE IT EASY.

Dan mijn advies:
als je onder tijdsdruk dit voor elkaar moet zien te krijgen, zou ik ook kiezen voor een superveger. Dat heb ik in het verleden ook al eens gedaan bij dit soort problemen (al kan ik wel goed zien, bij een ongemerkte K. is het soms toch deze te zoeken lastig, soms vind je zo maar) en ook bij tijdsdruk.
Met een superveger ben je safe. Bovendien als je de ramen verdeeld over twee kasten (wat op zich prima kan) is het niet te zeggen dat je de volgende keer de moer weer zult vinden. Neem een goede 11-ramer en sla elk raampje daar in af. Laat zoveel mogelijk bijen weer opvliegen naar de kast, want het wordt immers toch al een superveger. Werk snel doch systematisch!!! Bij het afslaan mag je dus ook flink op het raampje 'slaan' of beter gezegd stompen. Dit is een techniek die je even moet doorkrijgen.

Haal het oude volk uit elkaar en plaats (als het een beetje kan) een nieuwe identieke kast op de zelfde plaats: een bodem + 1 broedkamer. Vervolgens begin je ramen af te slaan 1 voor 1 e kamer voor kamer. Te beginnen met de raampjes uit de onderste kamer. Gebruik eventueel een vegertje om de laatste bijen eraf te krijgen (vooral tussen de raat en de onderlat). Is de eerste kamer eeg dan klop je (of veeg je) de resterende bijen die op de wanden rondkruipen in de veger. Als het te gek wordt met opvliegende bijen gebruik je een beetje rook en de plantenspuit. De opvliegende bijen komen weer op de oude kast toe en klimmen in de afgeslagen ramen. Zo werk je broedkamer voor broedkamer af worden al je problemen opgelost. Hang 1 raam in de veger, indien de koningin toch niet is meegekomen.

Tip1: werk secuur maar ga niet eindeloos vetragen als je een bij niet hebt meegekregen.
Tip2: merk voortaan je koningin. Er zijn momenteel zeer goede fluor plaatjes te koop waarbij je de k. op 7 meter afstand kunt zien. Geen grapje, bloedserieus.
JP

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Bijenhoudster » za 07 mei 2011, 10:13

Ik ben erg blij met de antwoorden. Gisteren was ik wel ten einde raad... Ik heb een "kapotte" knie, rug en nekwervels en was niet alleen uitgeput maar ook alles deed pijn, al had ik er al een stoel bij gepakt. Ik heb een douche genomen en ben héél vroeg naar bed gegaan.
Vanmiddag probeer ik het opnieuw. Ik ga een superveger maken, dat moet wel lukken met de adviezen hier.
Zo'n fluoriserende moer lijkt mij wel wat. Ik heb hier van die witte nrs liggen maar dan moet ik haar wel eerst vinden. Die nrs kan ik nooit lezen maar wit valt wel het meeste op en ik hou goed bij wie waar zit.

Kan ik zo'n superveger eerst combineren met de tip van Willem? In de onderste BK zitten kleine stukjes natuurraat die kan ik niet afslaan zitten nog niet vast genoeg. Met die rook vertrekken ze misschien al naar boven. De rest zal ik er voorzichtig afvegen en heel zacht tikken. En wie weet zit ze op de dekplank of in mijn geval een moerrooster.

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door henkwim » za 07 mei 2011, 10:47

Bijenhoudster,

Ik vroeg me af of je tijdens je zoektocht wel BRAIS gezien hebt.
Het kan natuurlijk ook nog zijn dat er geen moer in dat volk zit.

Gr Henkwim

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Bijenhoudster » za 07 mei 2011, 11:00

Mijn mentor heeft eitjes gezien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten