zwerm en oorspronkelijk volk naast elkaar zetten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
ikke
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 mei 2008, 14:46
Locatie: Nederland
Contacteer:

zwerm en oorspronkelijk volk naast elkaar zetten

Bericht door ikke » zo 08 mei 2011, 22:26

Ik probeer uit te vinden hoeveel tijd er tussen moet zitten voordat je een zwerm uit een volk en het oorspronkelijke volk naast elkaar kunt zetten. Het volgende is gebeurd: zaterdag ging een kast in Almere zwermen. De zwerm heb ik geschept en naar Lelystad gebracht. De buren van waar de kast stond, hebben nu ineens ontdekt dat de kast er stond en klaagden meteen over teveel bijen in hun huis (lijkt er trouwens op dat het niet om bijen gaat, maar dat was ze niet duidelijk te maken). De kast moet dus weg. Dat wilde ik dinsdag of donderdag doen, maar kunnen die 2 al naast elkaar gezet worden???? Wanneer je zelf een volk splitst, moeten er 2 weken tussen zitten voordat je ze weer bij elkaar in de buurt zet...
Wie heeft advies voor me???
Alvast bedankt, Inge

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zwerm en oorspronkelijk volk naast elkaar zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 mei 2011, 22:54

Hoi Inge (al weer een vrouwlijke imker erbij, joepie),

je had je al die moeite kunne besparen, want een zwerm 'herrinnert' zich niks meer. Je had het de zwerm dus naast de moederstok (oude benaming) kunnen zetten.

PS jammer dat die mensen zo anti zijn. Er kan nog heel verbeterd worden op het vlak van bijenemanicipatie.
JP

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: zwerm en oorspronkelijk volk naast elkaar zetten

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 09 mei 2011, 17:07

In principe zul je gelijk hebben JP, maar toch vraag ik me af of hoeveel bijen van de zwerm bij thuiskomst zich "vergissen" en naar hun oorspronkelijke volk terugkeren.
Ik had onder een bevolkte korf een broedkamer gezet, later nog een broedkamer extra, maar het volk vloog nog steeds via het vlieggat van de korf. Afgelopen weekend de korf dichtgestopt. Het duurde een halve dag voordat ze de kastvliegplank gingen gebruiken. Maar nu, drie dagen later, vliegt de meerderheid nog steeds naar de gesloten korf en loopt vervolgens een halve meter naar beneden naar de vliegplank. Dit volharden in aanvliegroute doet me dus bij die zwerm afvragen of hun oorspronkelijke geheugen helemaal gewist is.
Je zou er een stuk of twintig moeten merken en later kijken of ze in het oorspronkelijke volk terug te vinden zijn.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zwerm en oorspronkelijk volk naast elkaar zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 09 mei 2011, 18:33

Er zullen misschien een paar bijen terugvliegen......paar opmerkingen:

1) je kunt de meelproef doen. Het is wonderbaarlijk, maar de bijen vliegen terug naar de afgzwermde kast. Het geheugen is dis niet gewist (of niet definitief).
2) idd kunnen bijen heel stellig zijn in het blijven vliegen op aangepaste vlieggaten. Uiteindleijk gaat het wel over, maar het duurt toch wel een aantal dagen. Drie dagen is mss nog iets te vroeg idd.
3) beste kenmerk is dat een zwerm nauwlijks (niet zichtbaar) in grote zal afnemen als je het naast het oude volk opstelt. De bijen blijven gewoon in de zwerm.

JP
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: zwerm en oorspronkelijk volk naast elkaar zetten

Bericht door semar » di 10 mei 2011, 11:59

er is een verschil tussen de omgeving van het vlieggat veranderen bij een bestaand volk (de korf is nu ineens een vierkante doos?)de bijen gaan dan naar de vertrouwd uitziende uitgang er net boven.

Een zwerm vormt geen deel meer van het oorsprokelijke volk, in hun ´mindset´zijn ze nu een ander volk en zullen opnieuw invliegen al is het naast hun oorginele kast.
Anders is het als de zwerm een ramp overkomt, De koningin is zoek of de zwerm is plotseling weg (scheppen).
In dat geval zullen de overgebleven werkbijen hun eigen leven gaan redden en zich bij het orginele volk aansluiten.
Hoe langer ze als een ´nieuw volk´hebben gefunctioneerd hoe minder ze zich hun oude plaats herineren.

Bij het verplaatsen van een vlieggat in vertikale richting zullen de oude haalbijen nog lang verkeerd aanvliegen en gaan zoeken naar de ingang.
Per keer vinden ze die sneller, tot ze (grapig) op de verkeerde plek landen en dan over de voorkant van de kast naar de `nieuwe´ingang lopen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten