kaarsen maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
kaarsen maken

Bericht door Bijenhoudster » di 10 mei 2011, 11:03

Ik ga maar even in een nieuw topic verder. 'k Heb ook eerder opgeslagen info maar ik heb nog vragen.

Dus ik ga die darrenraat uitsnijden. Ik heb ook nog een paar doosjes met was van de kastcontroles. Hiervan wil ik kaarsen maken.
Oja ik heb ook nog oude ramen met honing die niet bruikbaar is. Kan ik die er ook bij gooien met honing en al?

Deze was kiep ik direct in een pan? Met een liter water en 2 theelepels schoonmaakazijn.
En dan moet het door een rvs zeef? Op hoeveel graden ga je dit zeven?
Zijn alle zeven rvs?
Ik heb hier alleen goede pannen en een goede zeef. Krijg ik die weer schoon? Hoe krijg je dat vet uit zo'n zeef? En gaan die gaatjes niet meteen dicht zitten?
En dat vet drijft dus op dat water en kan je dan zo uit de pan halen, of niet?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 10 mei 2011, 14:22

He Topicgenerator! :D :P

1) zou het niet in je goede nieuwe pannen doen. Je krijgt ze niet echt goed schoon daarna. Oude pannen dus.
2) honingrestjes kan, maar misschien toch iets voor de grote wassmelter. Pas op: de honing begint te geuren en kan dus bijen aanlokken.
3) was mag eigenlijk niet boven een bepaalde temperatuur uitkomen (70?C). Ik ben hier redelijk gemakkelijk in, maar het schijnt dat er kleurveranderingen kunnen optreden bij te erg verhitten. En mischien ook andere chemische veranderingen? Er zijn vast mensen hier die je dat kunnen vertellen.
4) vet = bijenwas neem ik aan. Op een gegeven moment is de was vloeibaar en giet je het door de zeef. Je kunt de zeef weer proper maken door er gloeiend/kokend heet water doorheen te gooien. Zo doe ik dat altijd; ook bij mijn honinghzeven. Die zijn wel 25 jaar oud maar zien er nog als nieuw uit.
De pan kun je ook zo reinigen. Eevntueel met een tissue en wat alcohol de laatsre restjes wegwerken.

JP
JP

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Eddy Geurtsen » di 10 mei 2011, 16:46

De was in een flinke hoeveelheid water opsmelten. Als er nog grove ongerechtigdheden in drijven, kun je die met bijvoorbeeld een ontzegelvork er uit vissen. Daarna langzaam laten afkoelen. Hoe langer het afkoelen duurt, des te meer de troep naar beneden zakt. Vaker opsmelten geeft steeds schonere was.
Gebruik voor dit opsmelten liefst een emaille (braad)pan die naar boven wijder is, pannen met een rechte zijkant en een vernauwing bovenaan zijn absoluut ongeschikt (na afkoelen kan het blok was er niet meer uit).
Het zeven van de was zou ik zelf achterwege laten, als je de grootste troep al hebt uitgevist met de ontzegelvork, kun je de rest gemakkelijk afschrapen van de onderkant nadat het is afgekoeld.
Het werken met grote(re) hoeveelheden was en grote(re) pannen zorgt voor minder verlies.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 10 mei 2011, 22:26

Gebruik voor dit opsmelten liefst een emaille (braad)pan die naar boven wijder is, pannen met een rechte zijkant en een vernauwing bovenaan zijn absoluut ongeschikt (na afkoelen kan het blok was er niet meer uit).
Dit is een goede tip. Had bij de kringloop een pan opgehaald (potten zeggen ze in Vlaanderen) die van boven wat nauwer is en dat is idd onhandig. Aangezien het om kleine wasblokjes gaat, breek ik de was in stukjes en vis ik het er zo uit. Maar echt handig is dit niet.

JP
JP

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Eddy Geurtsen » di 10 mei 2011, 23:37

Als je extra zuivere was wilt, kun je bij wat dikkere platen gestolde was, de bovenste laag apart houden van de wat vuilere onderste laag. Hoe schoner de was, hoe beter de brandbaarheid van de waskaarsen.

marianvoor
Berichten:63
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 12:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door marianvoor » wo 11 mei 2011, 00:22

Ha Bijenhoudster,
Ik gebruik een oude fritespan, omdat je met gas kans hebt op vlam in de pan. De mooiste gele was krijg je met een zonnewassmelter. Bij de downloads staan een tekening. Misschien wil een lieverd er wel eentje voor je in elkaar knutselen. Dan kan je het beste zwarte trespa nemen.
In de pan blijft de was grauw, ook al gebruik ik regenwater. Bij een fritespan staat ook de temperatuur aan gegeven, dat is wel gemakkelijk. Misschien vind je iets in een tweedehands zaak. De was is er, als die koud is, redelijk gemakkelijk uit te halen omdat de was iets krimpt.
Veel succes,
Marian
marian voorneman

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 11 mei 2011, 17:29

Brandgevaar bij het wassmelten is nagenoeg uitgesloten als je de was in een pan met water smelt. Gebruik dan wel flink wat water, anders kan het zijn dat er een dampbel ontstaat waardoor alles onder de was komt te zitten (ik spreek uit ervaring!).
Voor hergebruik als kunstraat is het al snel voldoende schoon, voor kaarsen zul je toch nog wel een paar keer moeten opsmelten. Het wasblok, als resultaat van opsmelten in water, kun je ook nog weer een keer in de zonnewassmelter doen, bij elke behandeling zal de was mooier van kleur worden. Het blijft altijd een leuke bezigheid maar één ogenblik van onoplettenheid kan zorgen voor een knoeiboel! :D

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Bijenhoudster » wo 11 mei 2011, 19:23

Ik heb geen gasaansluiting in dit huis, inmiddels wel een adresje waar ik een oude friteuse kan ophalen. Verhit je dan ook in water, of dan niet?
Ik heb ook geen zonnewassmelter. Met schoonmaakazijn zou het ook licht van kleur worden. Voorlopig maak ik alleen voor eigen gebruik en daar blijft het misschien wel altijd bij, maar met kleurtjes spelen is wel leuk en dan moet hij ook licht zijn.

Gebruiken jullie puur bijenwas voor kaarsen, geen parafine ofzo erbij? Wordt dat wel hard genoeg?
Waar kopen jullie lont? Ik weet wel een adresje maar wil graag prijs vergelijken

Hoop vragen weer...

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Dirk C » wo 11 mei 2011, 21:58

Voor de prijs welk lont kost ga ik niet verder rondkijken :o
Ik koop het gewon bij de imkershop.
Ik smelt was in de stoomwassmelter. daarna de blokken nogmaals door de stoomwassmelter en dan in een grote bain-marie voor 24u en daarna rustig laten afkoelen.
onderste 3cm snij je er af en je houd perfecte wasblokken over. prachtig lichtgeel van kleur :dance:

groeten Dirk

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Bijenhoudster » do 12 mei 2011, 14:36

Geen idee wat lont kost, maar ik wil nog wat andere kaarsatributen, kleurtjes, mallen bijv.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten