tuter gehoord!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door beethere » di 17 mei 2011, 22:37

het is al een paar dagen donker regenachtig weer; met zulke dagen hebben de bijen echt geen haast om er van tussen te gaan.
ze hebben gewoon de moertjes in de cellen gehouden totdat het mooier weer werd.

DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door DE BIEZEN » do 19 mei 2011, 13:02

Morgenavond moet ik in 8 kasten doppen breken.

Vandaag (12e dag) al in 3 kasten een tuter.

Vorige week bij enkele kasten al de 11e dag een tuter.

Als we altijd wachten tot de 13e dag komen we toch wel erg vaak te laat.
Heeft dit ook iets met het goede weer te maken??

Groeten

Gerard

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door ainanc » do 19 mei 2011, 13:05

Ik had gisteren een kast die op de 12e dag ook tuters en kwakers had, heb dus ook al eerder moeten breken.
En andere kast zou ook moeten tuten, toen ik die opendeed zag ik dat ze maar 1 dop hadden en deze was ook nog niet rijp genoeg op de 13e dag.
Weten jullie waarom een kast die op 3 bakken staat, maar 1 dop trekt. Meestal zie je er toch wel 10 of meer.
Abdurr Inanc

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door Bijenhoudster » vr 20 mei 2011, 10:00

ainanc schreef:En andere kast zou ook moeten tuten, toen ik die opendeed zag ik dat ze maar 1 dop hadden en deze was ook nog niet rijp genoeg op de 13e dag.
Hoe zie je aan een dichte cel of ze rijp is of niet?
Gisteren een kast met een tuter en 1 rijpe moer.
Vandaag is dag 13, ik hoor nog geen tuter in de andere kast. Wat als ik vandaag geen tuter hoor, moet ik er dan vanavond toch in?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door AndreasH » vr 20 mei 2011, 10:03

@bijenhoudster,

Wat bedoel je met een rijpe moer?? Eentje die op het punt staat uit de cel te komen?? De 'kwaaker' dus zeg maar?

Je kunt het vaak zien aan de 'onderkant' van de cel, die is ondertussen wat meer taps geknaagd door de bijen zodat de koningin makkelijker eruit kan komen en alleen nog maar het pophuidje hoef door te bijten.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door Bijenhoudster » vr 20 mei 2011, 10:11

AndreasH schreef:Wat bedoel je met een rijpe moer?? Eentje die op het punt staat uit de cel te komen??
Ja. Ik had gisteren één moer uitgelopen, zelf gedaan, de rest nog helemaal wit. Ik kreeg die cellen ook niet echt open, heb ze eraf gehaald en zag ze toen aan de bovenkant :oops:
Zijn ze (de cellen) ook taaier als ze nog niet volgroeid zijn? Waar maken jullie ze mee open. Als ik scherp mesje neem ben ik bang ze te onthoofden.

En blijf ik met kast nr 2 wachten tot ik een tuter hoor?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door AndreasH » vr 20 mei 2011, 10:18

Als cellen nog niet rijp zijn zijn ze inderdaad een stuk taaier dan de rest....

Geen tuuter gehoord, misschien stiekum eens kijken of je een uitgelopen dop ziet. Niet alle koninginnen gaan aan de tuut heb ik gemerkt. De meesten wel maar ik heb dit jaar tot 3 keer gehad dat ik geen tuuter hoorde maar er toch echt 'n uitgelopen dop in zat. Of die koningin dan gelijk is overleden (wat ik gisteren ook weer hoorde tijdens de vergadering van de imker vereniging waar ik bij zit)....

Zwerm vertrekt uit kast, slaat terug en dan ligt er zo'n klein klompje bijen op de grond voor de kast. Ongeknipte moer morsdood met nog wat wenende dochters erbij... What gives....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door Bijenhoudster » vr 20 mei 2011, 15:06

Nog steeds geen tuter te horen.

Luisteren gaat bijna niet. Ik kan niet bij de kast komen of ze vliegen al met vele om mij heen en tegen mij aan. Ook naast en achter de kast, normaal is dit niet zo, zit ik gewoon naast de kast. Imkerjack maar aangetrokken, maar je moet toch je oor tegen de kast leggen, dus dan moet je kap scheeftrekken, en dan liepen ze nog over mij heen. Ik voel mij veilig met jack maar ontspannen voelt dit niet. Je hoort ook niet veel met dat gezoem om je heen. Heel veel grote bijen op de vliegplank, zullen wel darren zijn maar nog nooit zo veel gezien.

Ik kijk er niet naar uit om vanavond de kast in te gaan.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door AndreasH » vr 20 mei 2011, 15:11

Stethoscoop aanschaffen. Ik heb er eentje gekocht bij Baco Army Goods voor 7,50. Tis een onding die vreselijk hard in je oren duwt maar je hoort wel heel duidelijk wat er zoal in de kast aan het handje is :-) Een tik er tegen geven is ook 'n idee. Dan kan het wel eens zijn dat het jonge moertje weer van zich laat horen....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door beethere » vr 20 mei 2011, 20:30

Gebruik de stthoscoop van mijn vrouw(een oude); is we een uitkomst; je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen om wat te horen. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten