tuter gehoord!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

tuter gehoord!

Bericht door erikzhs » ma 16 mei 2011, 20:39

Hoewel het dinsdag pas de 13e dag is na het maken van een kunstzwerm (4 mei), was in alle 3 kasten vandaag al een tuter te horen. Voor mij de eerste keer (3e jaar imkeren) dat ik dit hoor! Gelijk doppen gebroken, maar in 2 kasten waren zeker al meer dan 1 uitgelopen doppen te zien. Ik heb hierover 2 vragen:
1. Kan er vandaag (of gisteren) al gezwermd zijn of is dit gezien het weer onwaarschijnlijk en hebben de meerdere uitgelopen moeren het onderling uitgevochten?
2. 12 dagen na kunstzwerm een tuter betekent mijns inziens dat er een redcel is aangezet op 2 of 3 daags larfjes? Is dit heel ongunstig voor de kwaliteit van de moer?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 16 mei 2011, 21:12

Zou het kunnen zijn dat je, bij het maken van de kunstzwerm, een reeds aangezette dop over het hoofd hebt gezien? Als er een belegde dop was van 4 dagen oud is het te verklaren. Gezien het weer van vandaag, is het onwaarschijnlijk dat vandaag een zwerm is afgekomen.

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door erikzhs » ma 16 mei 2011, 22:35

Het is zeer onwaarschijnlijk dat ik een belegde dop over het hoofd heb gezien. Dit omdat ik een kunstzwerm heb gemaakt door een rooster tussen de 2 Bk te leggen en 8 dagen later de BK met moer appart te zetten. Vervolgende beide BK nagekeken en een raam met eitjes/larfjes in het achtergebleven volk gehangen. Op dit ene raam waren een groot aantal redcellen aangezet, waarvan enkele al uitgelopen. Het gaat dus echt om een moer uit een uitgelopen redcel.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door Oude Essink » di 17 mei 2011, 10:14

Na het wegnemen van de moer (bij een veger b.v.) onstaat er toch in de kast een onnatuurlijke situatie; immers, waar de oude moer normaal pas verdwijnt (voorzwerm) bij het sluiten van de eerste moerdoppen, is nu de moer plotseling verdwenen terwijl er nog geen jongemoerscellen zijn. In die zin heb je toch met een aantal redcellen te maken, waarbij de moersproductie begint op larven die ook 1 à 2 dagen oud kunnen zijn, waardoor de eerste tuter op de 12e dag te beluisteren is. Het is daarom slim na het verschijnen van de 1e tuter doppen te breken tegen de avond en dan een paar rijpe moertjes in te laten lopen; 's avonds gaat de tuter niet meer op de vleugels en in de nacht vechten de dames het uit, waarbij, mag je hopen, de sterkste overblijft.
Ik geloof overigens niet, dat er bij jou al gezwermd is. zo''n vroege tuter wacht meestal een of twee dagen en bij minder goed weer zelfs meerdere dagen ( waarin de kwakers ook al in de kast kunnen worden gedood en er überhaupt niet wordt gezwermd). Dat de vroege tuter een minderwaardige moer oplevert (omdat zij van een oudere larf komt), is onwaarschijnlijk.

Afbeelding

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door ainanc » di 17 mei 2011, 11:53

Vorige week had ik op de 11e dag een tuter. In de avond de kast opengehaald, moer was idd uitgekomen. Daarna nog enkele moeren in de kast laten lopen, nog een extra kast gemaakt met een moer. Veel doppen waren nog niet rijp. Maar het verbaasde me dat er al een tuter was op de 11e dag.
Abdurr Inanc

DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door DE BIEZEN » di 17 mei 2011, 19:22

Dezelfde ervaring. Vandaag de 11e dag en in meerdere kasten tuters. Doppen gebroken en volop volgroeide koninginnen.

Wat bzou er gebeurd zijn als ik gewacht zou hebben tot donderdagavond??

Gerard

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door Berend » di 17 mei 2011, 19:31

zwerm? :be8:

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door ainanc » di 17 mei 2011, 19:49

Het vreemde is, vandaag 7 dagen later hoor ik uit dezelfde kast tuter en kwaker.
Moer is dus vorige week dinsdag uitgekomen. Wat kan dir zijn?
Abdurr Inanc

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door petro » di 17 mei 2011, 20:20

Er is maar één antwoordt,je bent een dop vergeten(misschien meer??)Doppen breken anders is er alsnog kans dat er een zwerm komt!! :be3:
Petro
ainanc schreef:Het vreemde is, vandaag 7 dagen later hoor ik uit dezelfde kast tuter en kwaker.
Moer is dus vorige week dinsdag uitgekomen. Wat kan dir zijn?

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tuter gehoord!

Bericht door ainanc » di 17 mei 2011, 22:16

Ja er waren nog 2 doppen. Maar waarom komen deze nu, na 7 dagen pas uit? En ik heb ze eruit moeren halen?
Vind dit alsnog vreemd, het had toch al moeten zwermen.
Abdurr Inanc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten