koningincel?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:
koningincel?

Bericht door felix » wo 25 mei 2011, 16:48

ik heb een tijdje geleden, 5 mei een zwerm gehad (jammer genoeg niet kunnen vangen omdat ik op school zat :( ) enkele dagen later, bij het openmaken van de kast hebt ik een 6-tal gesloten koninginnen-cellen gevonden, allemaal vernietigd op de twee mooiste na (wat moet ik daar anders mee doen? ik was bang voor een nazwerm) vandaag heb ik de kast opnieuw opengedaan maar ik heb geen open broed gevonden, en ook de 2 koninginnen cellen die ik had overgelaten lijken verdwenen te zijn! :o is dit normaal? wat moet ik doen? is er een gemakkelijke manier om snel en efficiënt te zien of er een koningin in mijn volk aanwezig is? heb ik iets fout gedaan? :?

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: koningincel?

Bericht door Hego » wo 25 mei 2011, 17:25

De koninginnen zullen waarschijnlijk uitgelopen zijn en de overblijvende koningin zal al op broedvlucht zijn geweest. Binnen nu en een week zal ze aan de leg gaan. Als je over een week geen broed ziet, zou ik een raam met eitjes/jong broed inhangen.
Henri

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: koningincel?

Bericht door A.A. Staals » wo 25 mei 2011, 19:03

Felix

Waarschijnlijk is er een jonge koningin die nog niet aan de leg is. 5 mei zwerm, dan pas 25 mei alle broed uitgelopen. Als al het broed is uitgelopen gaat de koningin pas aan de leg. Kijk over een dag of 10.

ad staals

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: koningincel?

Bericht door felix » wo 25 mei 2011, 21:03

en hoe zit het dan met de 'verdwenen' koninginnen cellen? of vernietigen de bijen deze?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: koningincel?

Bericht door AndreasH » wo 25 mei 2011, 21:56

Die worden inderdaad afgeknaagd. Daar vind je niks meer van terug.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: koningincel?

Bericht door felix » wo 25 mei 2011, 22:45

ik neem dus aan dat het een goed teken is dat ik ze niet meer vind..

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: koningincel?

Bericht door AndreasH » wo 25 mei 2011, 22:51

Wacht het nog even af, in princiepe kan het geen kwaad. En anders doen wat Hego zegt: raampje met BRIAS d'rin hangen :-)

Ik had ook een volk waar ik doppen had weggebroken en waarvan ik absoluut zeker wist dat er geen moer in zat. Raam met brias d'rin gehangen, week later geen doppen aangezet, niet eens een poging tot! Kun je nagaan. Dus toch 'n moertje in het volk. Van de week kijken of ze al aan de leg is :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten