hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
kam
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 21:24
Contacteer:

hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Bericht door kam » do 02 jun 2011, 21:33

Hallo, Graag stel ik hier de volgende vraag en hopelijk kunnen jullie ons helpen!

Al verschillende jaren hebben wij een bijennest in onze schoorsteen van het huis.
Tussen de pijp en de stenen zit brandvertragend materiaal. Wij vermoeden dat de bijen daar een plek hebben.
Ze komen via een open gaatje de schoorsteen binnen. We hebben ooit dat gaatje volgestopt met een aluminium spons, maar die hebben ze er zelf weer uitgewerkt.

Eén keer in de zoveel tijd (vaak met warm weer) komt dan opeens de hele zwerm uit de schoorsteen. De hele lucht is dan vol en ze landen soms bij de buren. We hebben een keer de zwerm op laten scheppen. Onze buren krijgen er echter problemen mee dat er soms zo'n zwerm in de lucht hangt en bij hen plaats neemt.

Kortom: hebben jullie tips hoe wij het bijennest weg kunnen krijgen? Bestrijdingsmiddelen zijn voor ons uitgesloten omdat de bijen waardevolle dieren zijn. Eventueel kunnen we een roostertje voor het gaatje plaatsen, maar we zijn bang dat dit niet afdoende is. Hebben jullie tips??

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Bericht door Ivo » do 02 jun 2011, 21:50

Helaas, een schoorsteen is een plek waar je ze niet uit gaat krijgen. Tenzij je bij de raten kan komen, maar dan nog...
Dit seizoen kan je er niets meer mee ben ik bang...
Ik heb eens geadviseerd om in de winter alle gaten van je schoorsteen dicht te stoppen zodat er geen bij meer in/uit kan. Tis niet echt aardig omdat het volk in je schoorsteen dit niet zal overleven maar je zult dan in de zomer geen bij meer zien.

Dit kan je uiteraard nu ook doen maar het volk is nu op zijn grootst en midden in het seizoen niet echt een chique oplossing.
Ivo

kam
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 21:24
Contacteer:

Re: hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Bericht door kam » do 02 jun 2011, 21:54

Bedankt voor je antwoord Ivo!
Maar vanmiddag zagen we weer een zwerm naar buiten komen en die zijn hoog in de boom bij de buren gaan hangen.
Kan ik er dan vanuit gaan dat het bijenvolk tijdelijk vertrokken is uit de schoorsteen?
Dan zouden we evt. morgen al een roostertje moeten plaatsen voor het gaatje van de schoorsteen.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Bericht door marcv » do 02 jun 2011, 22:27

zie ook http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... en#p135850

De eerste zwerm was de oude Koningin met pakweg de helft van het volk. De tweede een "nazwerm" met jonge koningin(nen). Er kan nog komen...

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Bericht door Ivo » vr 03 jun 2011, 12:25

Als de schoorsteen echt tot overlast lijdt... dichtplakken, nu! Zit niets anders op... Zwermende bijenvolken kunnen best angstaanjagend zijn.
Ivo

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Bericht door jossmits » vr 03 jun 2011, 13:04

Ik sluit me aan bij het laatste advies van Ivo. Is er al iemand geweest om de zwerm uit de boom te scheppen, bel anders een imker om dat alsnog vandaag nog te doenb. In elk geval is dan dat volk gered. Verder wachten met het volk dat in de schoorsteen is achtergebleven heeft geen zin.

Jos

kam
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 21:24
Contacteer:

Re: hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Bericht door kam » vr 03 jun 2011, 17:42

Oké, super bedankt voor jullie reacties.
Maar nog een vraagje: het bijenvolk is nog niet opgeschept. Dit kan ook niet, want ze zitten hoog in een spar en het is ook op het terrein van de buren die denk ik niet mee gaan werken.
Maar als ik nu een korf met koemest bestreken op mijn eigen grond zet (ongeveer 10 meter afstand) zou ik dan de zwerm kunnen vangen? Als we hem dan hebben, dan gaan we de schoorsteen z.s.m. dichtdoen.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Bericht door Berend » vr 03 jun 2011, 20:43

Een zwerm moet je scheppen. Dat wil zeggen in de boom klimmen, korf eronder (liefst er zelfs omheen) en dan de tak waar de zwerm aan hangt een beste ruk geven zodat de bijen (inclusief koningin) zo in de korf vallen. Het lijkt erop dat dat niet gaat lukken.
De zwerm zal snel een definitieve plek gaan zoeken (in een schoorsteen bijvoorbeeld :roll: )

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Bericht door Ruinerweg » vr 03 jun 2011, 20:55

Als er inderdaad een zwerm is afgekomen, en waarschijnlijk met de oude koningin, dan is het volk nu moerloos en zijn er doppen aangezet.
Dus zorgen dat de a.s. koningin niet op bruidsvlucht kan!
Vlieggat afdichten dus en zo mogelijk andere gaatjes.
Als de moer niet wordt bevrucht, dan raakt het volk hopeloos moerloos en is het probleem over een week of 6 opgelost lijkt mij.

:be4:

Is mij tenminste al een keer gelukt met een volk tussen een plat dak waar een duidelijke kier was welke als vlieggat fungeerde!
Niet de meest leuk oplossing, maar op het moment dat men er overlast van ondervindt en er niks anders aan te doen is, dan is dit het enig juiste vind ik!

Groet,

Roel

kam
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 21:24
Contacteer:

Re: hoe krijgen we bijennest uit schoorsteen?

Bericht door kam » vr 03 jun 2011, 21:31

Hartelijk bedankt allemaal! We hebben de zwerm die in de boom bij de buren hing toch weten te scheppen, door een imker.
Die dacht dat hij inderdaad ook de koningin heeft.
Toch zien we nog enkele bijen de schoorsteen invliegen. Misschien dat er dus nog een zwerm aan staat te komen?
In ieder geval werd ons verteld dat het bijenvolk in de schoorsteen nu klein is. We gaan zo snel mogelijk nu de schoorsteen dichten voor er een nieuwe familie bijen wordt 'gekweekt'. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten