bouwplan bijenhal

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

bouwplan bijenhal

Bericht door felix » za 04 jun 2011, 23:43

hallo, om mijn kasten ( en bijen) tegen onze welbekende soms ruwe weersomstandigheden te beschermen heb ik beslist om een kleine bijenhal te bouwen ( voor 5-tal kasten). alleen heb ik niet echt een ontwerp :think: , zijn er sommige onder ons die eventueel een bouwplan, tips, foto's, .... hebben die ik kan gebruiken voor het maken van mijn (perfecte)bijenhal?
alvast bedankt voor de hulp :D
groeten felix

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: bouwplan bijenhal

Bericht door TubaLeoVoet » zo 05 jun 2011, 08:54

Vorig jaar heb ik ook een "kleine" bijenhal gebouwd. De reactie van iedereen was : ziet er mooi uit maar zal gauw te klein zijn.
Maar ik ging toch maar "een paar kastjes" plaatsen, ...?
de voorspelling is veel te snel uitgekomen : ik heb nog amper plaats om te bukken om een varoaschuif te controleren : met mijn kop tegen de ene en mijn kont tegen de andere kast aan (is wat overdreven, maar vind het een mooi beeld zo). Er staan nu vijf kasten, vier vijframers en wat reservespul, ik moet in de vakantie terug aan de timmer....
Natuurlijk kan bijenhallen bouwen ook een mooie hobby worden, :D
Dus mijn gemeende tip : vergeet die "kleine" bijenhal en bespaar je de moeite om volgend jaar opnieuw te moeten beginnen. De microbe van het imkeren slaat feller toe dan je nu beseft.
Vorig jaar :

https://picasaweb.google.com/LeoVoetDia ... 3404072082





Leo.

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: bouwplan bijenhal

Bericht door felix » zo 05 jun 2011, 10:05

ziet er inderdaad mooi uit :D maar ik denk toch wel dat ik bij de gedachte blijf om een kleine bijenhal te maken (5-tal kasten vind ik tocht al niet zo klein), ik heb ook nog paar andere dingen aan mijn hoofd (scout, universiteit, studeren, hockey). zou je me kunnen zeggen wat de lengte/breedte is van jouw bijenhal? ik had namelijk gedacht aan een lengte van 3m op een breedte van 2m en een hoogte van 1,80 tot 2,20 (helling van 40cm).
ook vraag ik mij eigelijk af of het beter is om je bijenhal te sluiten of helemaal open te laten, wat zijn de voordelen/nadelen hiervan?

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: bouwplan bijenhal

Bericht door Ivo » zo 05 jun 2011, 11:26

Mijn stalletje is 5 x 3 meter. 6 Palen, verbindingen, dwarsliggers, doorzichtige golfplaten op het dak. Prima voor 4 tot 6 volken. In principe heb ik 3 volken staan maar in zwermperiodes max 6.
Ivo

Afbeelding

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: bouwplan bijenhal

Bericht door pim123 » zo 05 jun 2011, 21:22

Mijn stulpje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: bouwplan bijenhal

Bericht door zanna » zo 05 jun 2011, 22:26

Ik maakte een "ijzeren" constructie en plaatste er "tuinschermen" in.
Dak, houten balken met als onderdak "osb" platen en als dakbedekking "bitumen" golfplaten.

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: bouwplan bijenhal

Bericht door Bijenhoudster » ma 06 jun 2011, 15:50

Wat een mooie stallen!

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: bouwplan bijenhal

Bericht door felix » di 07 jun 2011, 17:42

het zijn inderdaad zeer mooie stallen! ik hoop maar dat ik dit zal kunnen evenaren.. laatste vraag, is het beter om je bijenhal te sluiten of gewoon helemaal open te laten?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: bouwplan bijenhal

Bericht door apiario » di 07 jun 2011, 20:53

Afbeelding

Er zijn er nog al wat verschillende stalletjes.Je zou er een kalender mee kunnen vullen.
Als je er een wil bouwen moet je bij je zelf heel goed afvragen wat je wilt. En wat kan.
Ik merkte wanneer ik zocht naar eitje het te donker was in de stal.Nu heb ik glas er boven dat bevalt uitstekend.

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: bouwplan bijenhal

Bericht door Menno » di 07 jun 2011, 21:05

felix schreef:het zijn inderdaad zeer mooie stallen! ik hoop maar dat ik dit zal kunnen evenaren.. laatste vraag, is het beter om je bijenhal te sluiten of gewoon helemaal open te laten?
Ik heb zelf expres gekozen voor een dichte zij- en achterkant omdat dit betekende dat de dames er dan aan wennen om via de voorkant weg te gaan.
Dan is het wel zo lekker rustig achter de kasten waar je zelf staat te werken
:be9:

Zorg er ook echt voor dat je meteen wat extra opslagruimte in die stal inplant, dat ga je later echt nodig hebben!
Ook meteen wat strips aan het plafond (hoog genoeg maken) om raampjes op te hangen ga je blij van worden.

Groeten Menno

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten