beginnersvraag van een imker uit heiloo

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Thijs Lammers
Berichten: 3
Lid geworden op: di 14 jun 2011, 10:53
Contacteer:

beginnersvraag van een imker uit heiloo

Bericht door Thijs Lammers » di 14 jun 2011, 11:09

Hallo, ik ben een beginnende hobby imker uit Heiloo. Ik heb van een bevriende imker een 'veger' gekregen om deze zomer mee te leren werken.

Ik heb nu twee maal een inspectie gehouden. De eerste was 28 mei en de laatste inspectie was zaterdag 11 mei.
Ik heb een bevruchte moer, veel broed, honing en stuifmeelraten, enkele darren én twee moerdoppen.

Tijdens de eerste inspectie van 28 mei heb ik 1 moerdop geteld. De laatste inspectie van 11 juni heb ik een tweede gezien.

Vraag: moet ik de moerdoppen verwijderen om een natuurzwerm tegen te gaan en het volk op de huidige sterkte te houden?
(en tussen de eerste moerdop en de tweede dop zitten dertien dagen, had er al geen moerdop uitgekomen moeten zijn...?)

Bedankt! Thijs

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: beginnersvraag van een imker uit heiloo

Bericht door Barbapapa » di 14 jun 2011, 16:13

Thijs Lammers schreef:De eerste was 28 mei en de laatste inspectie was zaterdag 11 mei.
11 juni :D

Heb je de eerste niet weg gehaald? Een tweede had ik niet verwacht, het kan zijn dat het volk van de oude moer af wil? Doorgaans zit de oude moer in de veger.

Gr.

Thijs Lammers
Berichten: 3
Lid geworden op: di 14 jun 2011, 10:53
Contacteer:

Re: beginnersvraag van een imker uit heiloo

Bericht door Thijs Lammers » di 14 jun 2011, 19:08

Hoi Barbapapa, ja dat zou kunnen inderdaad. De 'originele moer' is een maand geleden bij het oude volk achtergebleven en ik heb dus een vegertje met een jonge nieuwe moer gekregen. Wat adviseer je mij? Gewoon nog even een paar dagen aankijken?

Groet Thijs

J-Vos
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 15:06
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: beginnersvraag van een imker uit heiloo

Bericht door J-Vos » wo 15 jun 2011, 00:36

wat bedoel je met moerdoppen? Bedoel je dichte doppen met een larf er in? Of de ronde dopje die lijken op de hoedjes van een eikel? De laatste zijn speeldopjes en komen bijna in elk volk voor. Als het echte doppen waren geweest, was er vast al een zwerm af gekomen.

Dat er een zwerm af gaat komen, is onwaarschijnlijk, tenzij: Je kast te klein is (6ramer) en deze vol (erg vol) zit.
Is dat zo? Dan volk in grote kast zetten. Vegers groeien, net als grote volken, als er voldoende dracht is. Het is dus normaal, als je dit volk wilt gebruiken als volwaardig volk, om de kast te wisselen voor een grotere als je volk uit zijn jasje groeit.

ALs je volk straks ook de 10 ramen vol heeft, en de zomer veel dracht geeft, kán het voorkomen dat zo'n volk ook weer wil zwermen wil en échte doppen gaat aanzetten. Vraag je mentor evt. om wat uitleg, als je dat éénmaal hebt gezien, weet je wat er bedoeld wordt. Normaalgesproken, is een jong volk, dus met nieuwe moer, niet weer snel het zelfde jaar zwermlustig. Kunstzwermen met oude moeren óf de oude volken zelf, als er een broedaflegger is gemaakt, zonder moer, zijn juist vaak weer wél zwermlustig in de loop van de zomer.

Meer vragen? Stel ze gerust. Ik weet ook niet alles, het forum heeft heel veel kennis onder de leden.

Jannes

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: beginnersvraag van een imker uit heiloo

Bericht door Barbapapa » wo 15 jun 2011, 09:40

Zo zijn er heel wat scenarios te bedenken, het kan ook zomaar zijn dat er geen moer in zit, zijn er tijdens de laatste controle eitjes gezien?
Indien geen eitjes, dan had je de laatste moerdop niet weg mogen halen. Ik ga er vanuit dat je weet wat moerdoppen zijn.

Gr.

Thijs Lammers
Berichten: 3
Lid geworden op: di 14 jun 2011, 10:53
Contacteer:

Re: beginnersvraag van een imker uit heiloo

Bericht door Thijs Lammers » do 16 jun 2011, 19:31

Bedankt allen, ik heb eergisteren de twee moerdoppen verwijderd en het volk overgezet naar een eigen gemaakte 8-ramer. Ik ben ook aan het bijvoeren met suikerwater. Dit weekend gaan ze over in een 10-ramer. Ik had sneller het volk in een grotere kast moeten doen want de 5-ramer was veel te krap voor ze en daarom verschenen ook die twee moerdoppen. Thijs

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: beginnersvraag van een imker uit heiloo

Bericht door pim123 » do 16 jun 2011, 21:00

Bijvoeren ? Zijn er niet voldoende haalbijen dan ? Zit er geen honing in de kast ?

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: beginnersvraag van een imker uit heiloo

Bericht door Barbapapa » do 16 jun 2011, 21:46

Het gaat de goede kant op, het was dus te krap. Nu even het rust laten, varroa bestrijding. Het bijvoeren is alleen nodig als er geen dracht is, of geen haalbijen. Controleer het door een raam even te checken op aanwezigheid van honing.
Succes :wink:

J-Vos
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 15:06
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: beginnersvraag van een imker uit heiloo

Bericht door J-Vos » di 21 jun 2011, 00:00

Dat bijvoeren is zo gek nog niet, alleen niet te veel. Hier is de dracht, zeker voor de kleinere volkjes slecht.
De grote volken redden zich hier met de honing die is achter gebleven na de voorjaarsdracht. Als er nog wat komt moet het wel binnenkort komen. Anders zijn de lindes uitgebloeid net als de braam en de vuilboom. Vorig zomer nog enkele bakken honing nu wordt het alleen maar lichter. Goed opletten dus, als er lang geen dracht is, komt er ook geen broed bij.

Suc6 en ik hoop dat je volkje mooi groeit.

Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten