bijvoederen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:
bijvoederen

Bericht door hermani » ma 20 jun 2011, 21:58

beste forumleden,
ik vermoed dat ik mijn volk zal moeten bijvoederen...
gebeurt dit best 's avonds ?

met dank
herman

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door AndreasH » ma 20 jun 2011, 22:22

Best 's avonds inderdaad, om roverij tegen te gaan. Daarbij ook best via het voergat in de dekplank voeren, zo'n voedertoestel voor in de vliegplank te schuiven kan wel maar schijnt dan ook weer roverij 'in de hand te werken'.
Morgen de 21ste, dus het bijenseizoen gaat alweer neerwaards, richting de kortste dag op 21 december. Daarbij even rekening houden wbt de suiker/water verhoudingen.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door hermani » ma 20 jun 2011, 22:29

hartelijk dank voor je respons andreas

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 21 jun 2011, 09:39

AndreasH schreef:Best 's avonds inderdaad, om roverij tegen te gaan. Daarbij ook best via het voergat in de dekplank voeren, zo'n voedertoestel voor in de vliegplank te schuiven kan wel maar schijnt dan ook weer roverij 'in de hand te werken'.
Morgen de 21ste, dus het bijenseizoen gaat alweer neerwaards, richting de kortste dag op 21 december. Daarbij even rekening houden wbt de suiker/water verhoudingen.
Wat verandert er aan de suiker/water verhouding? Ik heb nu 2 keer 1:1 gevoerd.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door AndreasH » di 21 jun 2011, 12:37

Alle bijvoederen zorgt ervoor dat het volk weer gaat groeien. 1:1 is daarbij voornamelijk bedoeld om het volk tot groeien aan te zetten. 3:2 (3 suiker, 2 water) gaan ze opslaan als 'wintervoer'.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door hermani » wo 22 jun 2011, 22:47

heb vanavond (4 uur geleden) de bijtjes getracteerd op 200 g. suikersiroop 1/1 .
ben zopas (22.40 u.) eens gaan kijken maar geenenkele bij te bespeuren iin de voederbak.
is dit normaal ?
bedoeling is ze een beetje te activeren ....ze vliegen wel regelmatig en komen met stuifmeel naar huis maar er is geen drukte op de vliegplank.
kan dit op een en ander duiden ?
m.v.g.
herman

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door hermani » wo 22 jun 2011, 22:48

heb vanavond (4 uur geleden) de bijtjes getracteerd op 200 g. suikersiroop 1/1 .
ben zopas (22.40 u.) eens gaan kijken maar geenenkele bij te bespeuren iin de voederbak.
is dit normaal ?
bedoeling is ze een beetje te activeren ....ze vliegen wel regelmatig en komen met stuifmeel naar huis maar er is geen drukte op de vliegplank.
kan dit op een en ander duiden ?
m.v.g.
herman

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door Arnold » wo 22 jun 2011, 22:51

hermani schreef:heb vanavond (4 uur geleden) de bijtjes getracteerd op 200 g. suikersiroop 1/1 .
ben zopas (22.40 u.) eens gaan kijken maar geenenkele bij te bespeuren iin de voederbak.
is dit normaal ?
bedoeling is ze een beetje te activeren ....ze vliegen wel regelmatig en komen met stuifmeel naar huis maar er is geen drukte op de vliegplank.
kan dit op een en ander duiden ?
m.v.g.
herman
dan zullen ze nog genoeg voer hebben neem ik aan. je hebt voordat je ging bijvoeren wel eerst gekeken hoeveel voer er nog was toch?
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

kragge-imker
Berichten:11
Lid geworden op:di 29 jun 2010, 21:25
Imker sinds:2008
Bijenras(sen):carnica
Locatie:uffelte
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door kragge-imker » wo 22 jun 2011, 23:24

hoezo voeren?,ze halen nu al als een speer.....
heb de suikerdeeg er net af,en de honingbakken erop,de zomerdracht begint hier,en eindigd eind juli.
als t weer mee zit :pray: ,moet ik toch zeker 20 tot 30 kilo honing per volk kunnen pakken.
is er bij jullie geen dracht dan?..............

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: bijvoederen

Bericht door Hego » do 23 jun 2011, 10:46

kragge-imker schreef: is er bij jullie geen dracht dan?..............
Ik heb hier nog wat Zilverlindes en daarna beperkt sneeuwbes. Maar het grote feest is afgelopen. Waar bestaat de zomerdracht bij jullie uit?
Henri

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten