moerloos ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hermani
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

moerloos ?

Bericht door hermani » ma 27 jun 2011, 20:21

Beste forumleden ,
ik heb zojuist mijn kastje nog eens open gemaakt en het is maar een mager beestje geworden.
er is nog een klein beetje gesloten broed en vind geen eitjes of open broed..
ik merk ook dat het volk in aantal vermindert.
moerloos of een mindere moer ?
ik heb wel naar de moer gezocht maar mijn ogen zijn nog niet genoeg geoefend denk ik en heb ze niet gevonden...
kent iemand een eenvoudige methode om deze dame af te vangen moest ze nog aanwezig zijn ?
gisterenavond heb ik in de kast iets gehoord dat op huilen leek maar het was niet in koor en na een paar keer op de zijkant van de kast te tikken hield het op.
wel heb ik nu een open cel gevonden aan de bovenkant van het eerste raam dat volgens mij op een koninginnedop leek...er waren nog een aantal uitgebouwde cellen maar te klein voor een koninginnecel.
er waren ook 2 bijna volle ramen met honing.
raar volkje is mij dat...of ligt het aan de imker in spé ?
m.v.g.
Herman

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: moerloos ?

Bericht door Ivo » ma 27 jun 2011, 20:55

Geen eitjes? = Moerloos. Raam open broed van buurvolkje inhangen, dan zie je gauw genoeg of ze doppen aanzetten.
Ivo

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: moerloos ?

Bericht door A.A. Staals » ma 27 jun 2011, 21:02

Ivo schreef:Geen eitjes? = Moerloos. Raam open broed van buurvolkje inhangen, dan zie je gauw genoeg of ze doppen aanzetten.
Ivo
Is dat waar?

ad staals

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: moerloos ?

Bericht door AndreasH » ma 27 jun 2011, 23:15

Geen eitjes is niet noodzakelijkerwijs moerloos hoor.... Moer kan van de leg af zijn, om wat voor reden dan ook. Een tik ertegen en luisteren of de bijen huilen is vaak een betere methode om te bepalen of een volk moerloos is. Raampje met brias erin hangen is ook een goeie manier maar duurt 'lang'. En kan eventuele nieuwe moer van de leg 'houden' (alle oude broed moet uitgelopen zijn voordat nieuwe moer aan de leg gaat..... ). Dus, raam met eitjes erin, hebben ze over 'n paar dagen nog niets gedaan, raam er weer uithalen en terughangen waar het vandaan kwam. :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: moerloos ?

Bericht door renske » di 28 jun 2011, 14:22

Ik zit daar ook mee. Volk zonder eitjes, wel bruisend, maar niet jankend, ook niet vervelend. Er zou een jonge moer in moeten zitten. Ze halen bij mij wel honing en stuifmeel op. Heb nu 1 raampje eitjes ingehangen en dan maar eens kijken wat ze doen. Zet een volk met een jonge moer dan geen moerdoppen aan?
En ik vraag me af wat gebeurt er met een hopeloos moerloos volk als de imker niets doet? Gaan ze er opeens met zijn allen van door of sterven ze langzaam uit? En hoelang duurt dat dan (zes weken tot alle bijen dood zijn)? Ze halen bij mij wel honing en stuifmeel op.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: moerloos ?

Bericht door AndreasH » di 28 jun 2011, 14:37

Volk met jonge moer gaat over het algemeen niet meer zwermen dat jaar, tenzij ze grof te weinig ruimte hebben. Als er niks uit het raampje broed komt, gewoon afwachten en over 'n week nog eens kijken.

Als er geen moer in zit krijg je leggende werksters, die kan alleen maar darren voortbrengen en krijg je bultbroed of 100 eitjes in 1 cel. Merk je snel genoeg als zoiets aan het handje is. Ik vermoed dat uiteindelijk alle werksters verdwijnen en daarna de darren het lootje leggen of bij andere volken invliegen. Sterven zullen ze uiteindelijk toch, met de darrenslacht...
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: moerloos ?

Bericht door AndreasH » di 28 jun 2011, 15:05

Overigens.... Ik heb ook een keer gedacht dat dikkere cellen geen moerdoppen waren maar toch echt wel hoor. Klonk het gehuil in de kast als het tuuten van een koningin? Dan toch die kleine dingen even weghalen voor de zekerheid.

Filmpje van tuutende koningin: http://www.youtube.com/watch?v=4_KihPy-s98
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten