Vragen over doppen en zwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Domblondje
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

Vragen over doppen en zwermen

Bericht door Domblondje »

Beste imkers,
Eerst even een kleine uitleg voordat ik mijn vragen ga stellen:
Ik ben een aantal jaren imker geweest maar vanwege een opgekomen allergie, die niet met immuuntherapie te behandelen blijkt te zijn, heb ik helaas met deze mooie hobby moeten stoppen. Nu heb ik het geluk dat mijn zwager ook erg geinteresseerd is in het imkeren en ik heb 1 bijenkast (spaarkast) met een door mijzelf vorig jaar geteeld F1 Buckfast moertje (Maxima) bij hem in de tuin kunnen zetten. Mijn zwager is nu een beginnerscursus aan het volgen en ik ondersteun hem vanachter het raam. :dance:
Maxima was heel goed de winter uitgekomen en aangezien haar volk erg hard groeide (eind mei 2 volle broedkamers) hebben we als zwermverhindering het volk gesplits. Ondertussen is Amelia geboren en doet het uitstekend!! Maxima haar volk is blijven groeien en stond al weer op 2 volle broedkamers (+ honingkamer). Nu is Maxima afgelopen zondag gaan zwermen, gelukkig hebben we haar kunnen scheppen en ze staat nu tevreden in de 6-ramer. Bij het openmaken van haar oude kast kwamen we veel zwermdoppen tegen, de helft uitgelopen en de helft gesloten. Mijn theorie waarom ze is gaan zwermen is omdat het volk is zo gegroeid is dat er een overvloed aan jonge bijen was die hun voedersappen niet konden kwijt raken (er was voldoende voer, bijna geen varoa en m.i. is het volk gezond). Nu mijn vragen:
1. als dit inderdaad de reden van zwermen is geweest, hoe zou dit te voorkomen zijn geweest? En indien de oorzaak ruimtegebrek zou zijn: overstappen op Dadant formaat o.i.d? Derde broedkamer?
2. hoe verklaar je de open zwermdoppen die we afgelopen donderdag zagen? Zullen ze misschien al eerder gezwermd hebben? Vanochtend was een tuter te horen vanavond gaan we doppen breken...
Ik ben benieuwd naar jullie antwoord!
Vriendelijke groet,
Yvonne
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vragen over doppen en zwermen

Bericht door maartenkleijne »

Voor een groot volk dat zich sterk ontwikkelt is 2BK + 1HK inderdaad erg weinig.
In deze tijd heb ik wel volken gehad op 3BK + 3 HK.
gr,
m
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vragen over doppen en zwermen

Bericht door A.A. Staals »

maartenkleijne schreef:Voor een groot volk dat zich sterk ontwikkelt is 2BK + 1HK inderdaad erg weinig.
In deze tijd heb ik wel volken gehad op 3BK + 3 HK.
Heb ik dan slechte bijen? Ik kom nooit verder dan drie broedkamers van acht ramen. Ik heb er nu zelfs niet een die nog drie bakken heeft.

ad staals
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vragen over doppen en zwermen

Bericht door maartenkleijne »

Volgens mij juist beter Ad, die megavolken à la Buckfast zijn volgens mij fout, maar als je er eentje hebt heb je ook een megakast nodig.
gr,
m
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 142 gasten