wat is minimalen afstand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:
wat is minimalen afstand

Bericht door p.zwartepoorte » ma 04 jul 2011, 20:50

hallo imkers
ik ben beginnend imker en volgend jaar ga ik een cursus volgen in nijmegen ik ben al wat boeken aan het doorlezen dat ik al hoop weet voor de cursus begint :D
maar ik heb een buckfast volkje gehaalt bij hennie kroese een 3 raams kastje en die heb ik nu over gezet na een 6 raams kunstof segerberger kastje
door dat we te laat thuis waren kon ik het kastje niet op de plek zetten waar hij heen moest (moestuinen complex )
daarom staat hij nu bij ons in de tuin wat best leuk is maar de vraag is de moestuin is ongeveer 3 km of 4 km
kan het een probleem zijn om ze binnen kort over te verhuizen na de moestuin en zo ja hoe ga ik dat oplossen
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: wat is minimalen afstand

Bericht door Bart de Coo » di 05 jul 2011, 09:17

Computeren in de trein! Leuk joh. De intercity tussen Zwolle en Roosendaal heeft tegenwoordig standaard wifi aan boord. Zo kom je de tijd wel door!

Maar eh, ter zake. Ja, dat is een probleem en ik zou dat volk voorlopig niet verhuizen. Laat ze daar lekker staan en verhuis ze tussen 1 november en 1 april. De bijen zouden in deze tijd van het jaar zomaar weer terug vliegen. Ik zou het bovendien niet doen in putje winter. Als het overdag laat ons zeggen 10 graden is en het wordt 's nachts niet al te koud, dan kun je er 's morgens vroeg of 's avonds laat mee reizen. Ik zou kiezen voor 's avonds laat, zodat de bijen de volgende dag vanaf zonopkomst kunnen beginnen met zich te heroriënteren.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de dracht. Als er ergens bijvoorbeeld heel veel hedera bloeit in september/oktober dan kun je het reismoment daarvan laten afhangen. Op de huidige stand veel stuifmeel in oktober? Laten staan! Op de nieuwe stand veel stuifmeel? Verkassen!

Kunt u weer verder zo?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wat is minimalen afstand

Bericht door maartenkleijne » di 05 jul 2011, 09:51

Bart heft natuurlijk gelijk, en als je ze dringend wilt verkassen kan je nog een veilig gokje wagen als er een week regen verwacht wordt, zodat ze maar heel kortbij vliegen.
gr,
m

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: wat is minimalen afstand

Bericht door p.zwartepoorte » di 05 jul 2011, 16:54

hoi bedankt voor jullie reaktie staan me niet in de weg bij mij in de tuin waar ze na toe moeten is een moestuin complex daar wil ik een stal gaan bouwen en paar volkjes gaan houden
maar de voorzitter is een oplossing aan het zoeken waar ik ze neer kan zetten
want mij tuin heb ik een net over heen gespannen en volgens mij is dat niks voor bijen ?
er was eerst wel een regel dat je meerder tuinen kon huren maar nu in eens kan dat niet meer daar baal ik van
maar goed ik laat ze wel staan tot na nov
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Stefan
Berichten:10
Lid geworden op:zo 16 nov 2008, 23:57
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat is minimalen afstand

Bericht door Stefan » wo 06 jul 2011, 00:42

Je kunt ze prima houden onder een net, dat deed ik hier ook altijd onder de frambozen en rode bessen!
Alleen de eerste paar dagen vinden ze het niet makkelijk, maar later weten ze niet beter en floepen ze er zo doorheen.
grtn Stefan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 118 gasten