moer is zoek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gerda
Berichten:29
Lid geworden op:zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:
moer is zoek

Bericht door gerda » do 07 jul 2011, 22:04

Misschien kunnen iemand de situatie herkennen, de nieuwe moer die ik verleden jaar ingevoerd heb, is plots niet meer te vinden, ik heb ze sinds een maand niet meer kunnen zien. Er zit veel volk in de kasten, onderaan heel wat darren, er wordt veel honing binnengebracht, ik heb er al een raam met broed ingehangen, en enkele dagen later, geen moerdoppen gezien, ik heb ook geen broed meer gevonden in de broedbak. Wat is er gebeurd, stopt zij zich goed weg, legt ze niet meer, ik begrijp er niks meer van. Zou ze gezwermd hebben, het is een mysterie.
Wie heeft ook al zoiets meegemaakt ?
Ik heb maar een volkje en een 6ramer met een nieuwe koningin, ik ben ook bezig om nog een tweede volkje te kweken in een bevruchtingskastje, dat zit volgebouwd en er zit veel honing in, ik kan natuurlijk niet zien of er broed in zit . Hoe kan ik dan zien of de koningin daar al aan de leg is.
Veel vragen ineens , ik weet het , maar toch bedankt voor de reacties, :be8:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door Bart de Coo » do 07 jul 2011, 22:17

Je kunt aan de eitjes zien of de moer aanwezig is of niet. Als er géén eitjes in zitten wil dat niet per se zeggen dat er geen moer in zit. De moer kan bijvoorbeeld van de leg zijn of het kan zijn dat ze nog op bruidsvlucht moet. Maar als er wél eitjes zijn, dan weet je zeker dat ze erin zit.

O ja, één eitje per cel graag. Als het er meerdere zijn, dan heb je te maken met eierleggende werksters. Ik heb toevallig net vandaag een moer vermoord die zo nu en dan meerdere eitjes in één cel legde. Het volk waar ze in zat begon dan ook op een totaal onverwacht moment doppen te maken: die moer wilden ze duidelijk omruilen voor een ander. Er bestaat ook nog zoiets als een darrenbroedige moer. Maar hoe je dat kunt zien, weet ik niet.

Sla desnoods ramen af en neem een loep mee.

Groet,

Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door LWPisa » vr 08 jul 2011, 09:55

Nah meerdere eitjes per cel is niet eenduidig, jonge moeren willen ook nog wel eens meerdere eitjes per cel leggen. Maar dat is meestal vrij beperkt, bij eileggende werksters is het een groter zooitje.

L

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door semar » vr 08 jul 2011, 11:19

Bart de Coo schreef: O ja, één eitje per cel graag. Als het er meerdere zijn, dan heb je te maken met eierleggende werksters. Ik heb toevallig net vandaag een moer vermoord die zo nu en dan meerdere eitjes in één cel legde. Het volk waar ze in zat begon dan ook op een totaal onverwacht moment doppen te maken: die moer wilden ze duidelijk omruilen voor een ander. Er bestaat ook nog zoiets als een darrenbroedige moer. Maar hoe je dat kunt zien, weet ik niet.

Bart
meerdere eitjes in een cel wil niet autonmaties zeggen dat er leggende werksters zijn:
integendeel soms begingt een jonge net legende moer met alleen eitjes in darrecellen, of 2 of meer eitjes in een cel. Later komt dat weer goed (de werksters verwijderen gewoon een eitje) soms moet een jong moertje ´het vak nog leren´ en is er niets mis met het moertje of de eitjes, die ontwikkelen zich gewoon tot werksters.
Je kunt zien aan de plaatsing van de meerdere eitjes of het om een moer of leggende werksters gaat, bij een jonge moer staan de eitjes gewoon op de celbodem, bij leggende werksters liggen de eitjes schots en scheef in de cel vaak tegen de celwanden (achterlijf van de werksters is niet lang genoeg), ook zien somige eitjes er wat ´verkreukeld´uit.

je kunt aan de moer niet zien of ze darrebroedig is maar wel aan het broed. Je heb dan darrenlarven in de werkster cellen er wordt dan niet vlak gedekseld maar de cellen hebben bolle deksels als bij darre cellen. de cellen worden niet aaneengeloten gehouden de bijen verwijderen veel larven voordat ze gedekseld zijn.
Lopen de cellen uit dan heb je mini-darren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door pim123 » vr 08 jul 2011, 16:23

Dit jaar waren mijn drie volken ineens moerloos, al reageerden de bijen niet moerloos.
In alledrie de kasten nieweuwe moeren ingevoerd, maar in 1 aangnomen.
Ik weet niet wat het is ... 2 suicidale volken ? :)

Ik ga nu alles wat ik nu heb verenigen en ik heb een zwerm gekregen, dus weer op 2 volken.
Met al dat gedoe geen gram honing geoogst dit jaar ...

gerda
Berichten:29
Lid geworden op:zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door gerda » za 09 jul 2011, 14:59

Beste imkervrienden,

Ik denk niet dat mijn koningin darrenbroedig is, er is niets belegd, maar ik heb nog niet met een loep gekeken , dat ga ik zeker eens doen, want het is nogal donker in mijn hal, misschien vind ik wel eitjes, mijn isomokastje is wel goed belegd, in het slechtste geval kan ik hiermee nog verenigen voor de winter.
Veel dank voor de reacties,
:hive:

dirk02
Berichten:33
Lid geworden op:do 24 jun 2010, 10:34
Imker sinds:5 jaar
Aantal volken:0
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Merksplas (B)
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door dirk02 » zo 10 jul 2011, 09:39

gerda schreef:Beste imkervrienden,

Ik denk niet dat mijn koningin darrenbroedig is, er is niets belegd, maar ik heb nog niet met een loep gekeken , dat ga ik zeker eens doen, want het is nogal donker in mijn hal, misschien vind ik wel eitjes, mijn isomokastje is wel goed belegd, in het slechtste geval kan ik hiermee nog verenigen voor de winter.
Veel dank voor de reacties,
:hive:
Hoi Gerda, hang er anders een raam met eitjes uit een ander volk in,
krijg je nog een volwaardig volk voor de winter en heb je een nieuwe
koningin voor volgend jaar!
Heb ik gisteren zo ook moeten doen bij een moerloos volk.


:wink:

gerda
Berichten:29
Lid geworden op:zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door gerda » ma 11 jul 2011, 13:25

Hallo,

Een raam met gesloten en open broed heb ik er al ingehangen, enkele dagen later gekeken, geen moerdoppen gezien, wil dit dan zeggen dat er een koningin aanwezig is, of beginnen ze pas veel later aan moerdoppen, het is ondertussen al een week later, alles ziet er normaal uit op de plank, ze halen stuifmeel binnen, er is voldoende dracht, en ik moet een zesramer maken om een moerloos volkje te maken om met mijn nieuw koninginnetje te vereningen, in die zesramer moet een raam broed hangen, maar er is geen broed meer te zien, misschien als ik met een loep en een collega imker van hier eens kan kijken.
Zijn er nog aanwijzingen als een volk moerloos is, aan wat kan je dat nog zien ?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door AndreasH » ma 11 jul 2011, 13:33

Ik heb ooit begrepen van Mari van Iersel (geloof ik) dat je het ook kunt zien aan de raat zelf. Als de cellen mooi blinken dan hebben de thuisbijen de boel mooi gemaakt voor nieuwe eitjes. Maar pin me er niet op vast dat dat (buiten het kloppen op de kast) er ook nog andere manieren zijn om de moer in het volk te 'wanen' :)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door A.A. Staals » ma 11 jul 2011, 16:43

Gerda

Als de bijen geen doppentrekken op het open broed wat je had ingehangen zit er een koningin in het volk. Mijn inschatting is dat bij een eerdere inspectie van het volk de koningin is gesneuveld en er nu een jonge inzit die nog niet aan de leg is.( Het ingehangen raam verwijderen, jonge moer wacht anders met leggen tot het is uitgelopen).

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten