Eierleggende werksters of darrenbroedige moer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

GerbenS
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:
Eierleggende werksters of darrenbroedige moer?

Bericht door GerbenS » di 12 jul 2011, 22:01

Beste mensen,

In één van mijn volkjes wordt alleen nog maar darrenbroed gelegd. Ik ga er dan ook van uit dat er sprake is van een darrenbroedige(en dus onbevruchte) moer, of van eierleggende werksters. Om de tenondergang van dit volk te voorkomen wil ik het verenigen met een sterker volk. Ik heb letterlijk uren lopen zoeken naar de moer, maar ik heb haar niet kunnen vinden. Ik denk dus ik dat er geen moer in zit, en er dus sprake is van eierleggende werksters, maar omdat ik van mezelf weet dat ik niet bepaald de beste moerenvinder ben, durf ik dit niet 100% zeker te weten. Weten jullie dan of ik het volk (misschien met moer en al) kan verenigen, of hoe ik 100% zeker vast kan stellen dat de moer er wel of niet is?
Alvast hartelijk bedankt,

Gerben Slings

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters of darrenbroedige moer?

Bericht door TubaLeoVoet » di 12 jul 2011, 23:18

Eierleggende werksters => van uw hart een steen maken en vernietigen .
Je kan wel alle ramen afkloppen, op enkele honderden meters van de kast, dan kunnen de meeste werksters zich inbedelen in een ander volk. De eierleggende werksters wegen te veel en halen waarschijnlijk de standplaats niet meer.
Maar het kan mislukken en dan zit je opnieuw met het probleem.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters of darrenbroedige moer?

Bericht door Berend » di 12 jul 2011, 23:50

Eierleggende werksters leggen over het algemeen meer dan 1 eitje in een cel.

Ik heb ook gelezen dat je kunt proberen de eierleggende werksters te laten stoppen door een aantal keren achter elkaar een raam met brias in te hangen, net zolang tot ze doppen gaan zetten. Of het volk op een ander volk (met goede koningin) zetten gescheiden door een separator o.i.d. (volk moet eigen in/uitgang houden). Door de feromonen van de goede koningin (en/of de geur van bet brias) zouden de eierleggende werksters gaan stoppen.
Ik heb geen ervaring met deze methoden, dus ik weet niet of ze werken.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters of darrenbroedige moer?

Bericht door semar » wo 13 jul 2011, 10:20

eerst open jongbroed geven, eventueel eventueel na een antal dagen nogmaals. dan na een week verenigen met goed volk via krant Wel eerst de aangezette doppen breken).
Heb deze metode uit schotman al enkele maalen toegepast. Wel even kijken of het aantal bijen de moeite loont, anders afklopen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten