dracht zomer 2011

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

dracht zomer 2011

Bericht door vsterring »

Dag Collegae,
een vraagje....
is jullie honingopbrengst ook zo kroet deze tweede helft van de zomer?
Ik heb 7 kasten maar dit jaar veel problemen met de volken, moeren kwijt, geen broed, gesleur van raampjes van de ene kast naar de andere om moeren taan te zetten en na genoeg geen voedsel in de raten. Een volkje dreigt dood te gaan door voedsel te kort en heb ik op Glucose/H2O menu gezet om aan te sterken.... het lijkt helemaal niks te gaan worden dit jaar....
herkennen jullie dit of heb ik last van slecht imkerschap?
groeten en ik zie uit naar jullie reacties.
Vincent
dirk02
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 10:34
Imker sinds: 5 jaar
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Merksplas (B)
Contacteer:

Re: dracht zomer 2011

Bericht door dirk02 »

Hoi Vincent,

Hier is het ook niveel soeps, te droog geweest denk ik....


:wink:

mvg Dirk
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: dracht zomer 2011

Bericht door semar »

hallo vincent,

ja hier ook pet, de meeste volken halen genoeg voor hun huishoudboekje, naar relatief grotere uitval bij bevruchten van moeren en er wordt wat gewisseld.
was2 weken tijdens een miezelbui bij de bijen aan het zitten en binnen 1/2 uur werden er 3 jonge doode moeren op de vliegplank gedumpt.
moerwissel, ik vrees dat de opvolgster bevruchten nog een toer is met dit weer, gelukig wat reserve mini volkjes :wink:
1 restvolk (darrebroedig) was aan het verhongeren, een raam met broed dat ik ze gaf werd geconsumeerd ipv grootgebracht.
verenigd met een moergoed volkje en direckt een voerbakje suiker gegeven. Zier er nu weer prima uit.

ik kan me goed voorstellen dat moeren kunnen stoppen met leggen als er niet genoeg binnenkomt.
(bijen willen in slechtere omstandigheden de moer weleens de schuld geven ((net als somige imkers :evil: )) en spontaan gaan moerwisselen)

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dracht zomer 2011

Bericht door Dirk Blanken »

Ja Vincent,
De voorjaarsoogst hebt je zeker helemaal geslingerd.
Voortaan 4 raten met honing in de onderbak zetten na de afname van de honingkamers dan hebben ze een buffer.
Als het goed weer blijft is het ook geen probleem want de honingkamer staat er nog op.
Veel volken brengen alle honing naar boven en dat is een zeer goede eigenschap maar het is dan niet vreemd dat ze armoede hebben als je de honingkamers zonder meer afneemt.

Semar,
Moeren invoeren is een kunst.
Zet de oude moeren voortaan eerst in een kooitje en vervang ze pas na een 2 a 3 uur dan heb je weer rust.
Ik trek dan het kooitje er uit zonder te roken alleen wat watersproei en zet een lange kunstdop met een gaatje onder in op de zelfde plaats.
De moer die daarin zit is ongeveer een maand aan de leg en gaat gewoon door met leggen.
Ik denk dat je een goedleggende moer er dan zo kunt bij gooien maar met de kunstdop heb ik zeer goede resultaten, ook in de zomermaanden.

Dirk
dertiende
vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dracht zomer 2011

Bericht door vsterring »

Dirk Blanken schreef:Ja Vincent,
De voorjaarsoogst hebt je zeker helemaal geslingerd.
Voortaan 4 raten met honing in de onderbak zetten na de afname van de honingkamers dan hebben ze een buffer.

Dirk
Ik heb 9 ramen uit de HK gehaald want in de BK eronder zat zowel voer als broed. En overigens uit slechts 1 kast de andere 3 heb ik met rust gelaten juist om de najaars oogst niet te verpesten. Het volkje waaruit ik de 9 ramen heb gehaald in juni doet het verder goed maar geen nieuwe voorraad.Dus dat was het ook niet... maar meer zoals Semar het beschrijft... een hoop gedoe dit jaar.
Maar ik vindt het prettig te horen dat het overal wel wat is kennelijk. Maar hoe staat het bij jouzelf Dirk?
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dracht zomer 2011

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Vincent,
Veel mensen slingeren de honingkamers zonder te kijken of er voldoende reserve voedsel in zit.
Jij niet dus.
De beste volken, d.w.z. met vruchtbare koninginnen hebben veel voer nodig.
Ik kan makkelijk praten.
Normaal slinger ik alleen in het voorjaar maar dit jaar ben ik niet naar het koolzaad gegaan en dacht dan maar helemaal niet slingeren.
Alle honing gaat in raten rechtsstreeks naar de nieuwe volken.
Ik ben nu bezig de honingkamers van de productievolken te halen waarbij ik minstens 3 soms 4 raten honing terug zet naar de onderbak die rijkelijk voorzien is van stuifmeel.
Deze stuifmeelraten gaan weer naar de nieuwe volken.
Maar natuurlijk is het een slechte zomer.
Begin augustus begin ik langzaam te voeren tot alles klaar is begin september.

Dirk
dertiende
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: dracht zomer 2011

Bericht door semar »

Dirk Blanken schreef: Semar,
Moeren invoeren is een kunst.
Zet de oude moeren voortaan eerst in een kooitje en vervang ze pas na een 2 a 3 uur dan heb je weer rust.
Ik trek dan het kooitje er uit zonder te roken alleen wat watersproei en zet een lange kunstdop met een gaatje onder in op de zelfde plaats.
De moer die daarin zit is ongeveer een maand aan de leg en gaat gewoon door met leggen.
Ik denk dat je een goedleggende moer er dan zo kunt bij gooien maar met de kunstdop heb ik zeer goede resultaten, ook in de zomermaanden.

Dirk
waar gaat dit over? ik heb geen problemen met moeren invoer.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: dracht zomer 2011

Bericht door Bart de Coo »

Berichtje van een zonnig terrasje in Frankrijk. Best leuk de computer mee op vakantie!

Over anderhalve week ben ik thuis en dan ga ik weer eens kijken hoe het er voor staat. Ik had dit jaar ook ontzettend veel problemen. Moerloze volken, volken die opeens zwermden, moerwissels. Het was een beetje een zootje eigenlijk. Zodra ik thuis ben alles gauw in orde maken voor de hei. Ik reis af met een volkje of vijf. Maar ook bij mij nauwelijks zomerhoning en veel gedonder.

Groet,

Bart
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: dracht zomer 2011

Bericht door de vos roger »

Bart hou het daar een beetje rustig hé op je terrasje in Frankrijk, zodat de buren niet moeten klagen en zeggen , die hollanders...... :D
Eén glaasje met nen keer drinken hé dat je van het terras niet valt :lol: !
Wat hoor ik daar een geklaag bij onze noorderburen over hun honingopbrengt !
Hier bij ons in Vlaanderen was het een superjaar wat honingopbrengst betreft, velen weten geen raad waar ze met al hun honing naartoe moeten.
Ikzelf heb drie keer moeten slingeren gewoon omdat de honingzolders boemvol zaten !
Het seizoen is dit jaar drie weken vooruit, de drachten volgenden elkaar in sneltempo op, daardoor ook een vroegere najaarsoogst.
Twee weken terug voor de laatste keer geslingerd, nu volop al aan het inwinteren en behandelen tegen de varroa , het werk zit er op .
Wij mogen hier alvast niet klagen, het was dit jaar terug een jaar om in de annalen te plaatsen als een superjaar ! :wink:
groetjes uit Vlaanderen die reeds een jaar zonder regering het nog steeds goed doet !
roger
Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: dracht zomer 2011

Bericht door Rene K »

Hier in ZO Brabant was het veel te droog, wel een heel goed voorjaar gehad.

Rene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 162 gasten