Gaat dit goedkomen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

robk
Berichten:11
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 19:34
Contacteer:
Gaat dit goedkomen?

Bericht door robk » ma 01 aug 2011, 16:40

Collega imkers,

gister schepte ik hier een zwerm van één van mijn volkjes. Die hadden te weinig ruimte, ik twijfelde al afgelopen week. Wel of geen ruimte geven? Het antwoord heeft de natuur zelf al gegeven. De zwerm is geschept en staat op een 10 ramer, uitgebouwde raampjes maar die zijn wel leeg. Geen stuifmeel, geen voer. Ik heb er een voerbak opgezet omdat ik twijfelde of het een honger zwerm is of een gevalletje ruimte gebrek (twee imkers hier kort in de buurt hadden last van de slechte dracht- lees weinig voer en zijn gaan bijvoeren, hierdoor ben ik gaan twijfelen).
Nu is de vraag: Komt dit nog goed met dit volkje? Koningin is van dit voorjaar en is goed aan de leg. Gezien de tijd van het jaar en de dracht :?: ?


Wat zijn m'n opties?


alvast bedankt,


Rob (eerste jaars imker)

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Freek » ma 01 aug 2011, 18:26

Hoi Rob,

Neem aan dat het volk minstens 6 ramen bijen is anders zit hij niet in een 10 ramer toch?
Elke dag een beetje voeren met de jampot doet wonderen!
Kan, mits beetje voeren om hem te stimuleren, halve jampot per dag bijv. best goed komen.
Hou het hoofdvolk ook goed in de gaten of alles goed gaat met de nieuwe koningin en deze straks eitjes gaat leggen anders is ie te laat.

Groet,

Freek

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 aug 2011, 19:01

robk schreef:Collega imkers,

gister schepte ik hier een zwerm van één van mijn volkjes. Die hadden te weinig ruimte, ik twijfelde al afgelopen week.


Wat zijn m'n opties?


alvast bedankt,


Rob (eerste jaars imker)
Wel het hoofdvolk op meerdere doppen controleren ,en zo nodig wegbreken anders is de mogelijkheid aanwezig dat er nog meer zwermen komen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door willem » ma 01 aug 2011, 21:19

Freek schreef:Neem aan dat het volk minstens 6 ramen bijen is anders zit hij niet in een 10 ramer toch?
Ik zet mijn jonge volken, een raam voer, raam met uitlopendbroed en opzittende bijen en een raam met een vel kunstraat (waswafel), drie ramen in totaal dus, in een tienraams kast.
Wat is daar mis mee ?
Groeten, Willem :violin:

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Bouna » ma 01 aug 2011, 23:52

Rob,

Ik ken je drachtgebied niet, maar ik zou die zwerm gewoon weer terugdoen in het volk waar het vanaf is gekomen.
Maar dan wel eerst de doppen breken. En ervolgens geef je ze gewoon ruimte bij.

Waarom?
Je zwerm moet nu als de sodemieter stuifmeel en nectar gaan halen. Nectar kan je vervangen door suikerwater, maar stuifmeel zijn ze toch echt afhankelijk van het aanbod in de omgeving.
Daar komt nog eens bij dat je nieuwe koningin nog bevrucht moet worden en je bent afhankelijk van dat resultaat hoe het hoofdvolk zich dan gaat ontwikkelen.
Dus wil ik op safe spelen en het volk bijeen houden als de dracht niet veel te bieden heeft. Dan vergroot je de kansen.

Maar als ze nog wel veel kunnen halen omdat je dicht zit op de hei, balsemien, phacelia, klimpop of zelf ingezaaid groot stuk bloemenveld dan kun je ze ook beide laten maar dan niet vergeten flink te helpen en als het kan ook wat ramen met voer (stuifmeel) mee te geven aan je zwerm.

Succes

robk
Berichten:11
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 19:34
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door robk » di 02 aug 2011, 00:31

Dank voor de reacties!

Samenvoegen? Helemaal niet aan gedacht. Hoe dit het beste te doen en kan dat direct of nog even wachten op de doppen?

Bouna: Je somt precies mijn twijfels op. 1.Hoe gaat dat met de nieuwe koningin in het hoofdvolk met bruidsvlucht etc en 2. kan de zwerm de winter overleven gezien de afnemende dracht nu (winterbijen). Er staat wel wat dracht hier "maar't hou nie over".


Rob

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Bouna » di 02 aug 2011, 10:15

Hallo Rob,

De nieuwe koningin in het hoofdvolk moet nog uitlopen of is al uitgelopen.
Het is nu dus zaak om je volk te controleren op (uitgelopen) doppen.

Zijn ze allemaal nog gesloten of worden / zijn ze net gesloten, dan is er nog geen koningin.
Is er een dop open, dan loopt er een nieuwe koningin rond en moet je die er eerst uithalen.
Zodra een nieuwe koningin word geboren dan word ze door de kast gejaagd om zo haar feromonen te verspreiden en het volk te laten wennen aan haar nieuwe geur. Na een paar dagen gaat ze een paar keer op bruidsvlucht en na een paar dagen begint ze aan de leg,. En dan in het begin zal ze nog eerst moeten oefenen, maar dat komt wel goed. Maar je hebt ook kans dat het weer niet mee zit en roet in het eten gooit.
Al met al, je bent een paar weken verder voordat je weer een leggende koningin hebt in je hoofdvolk. En in deze periode van het jaar wil je zo veel mogelijk gezonde jonge bijen hebben die de winter in mee gaan.

Daarom stel ik voor om de zwerm er gewoon in z'n geheel als hele bk er onderop te zetten.
De koningin in de zwerm is immers de moeder van je hoofdvolk en die kennen nog steeds haar geur. Het broed wat ze achterlaat draagt immers haar geur en de bijen kennen haar feromonen. Voor de zekerheid kun je een krant tussen de bk's plaatsen, maar dat verdiend niet mijn voorkeur.

Je zwerm kan het redden, mits
1) er nog voldoende stuifmeel te halen valt
2) je ze bijvoert met suikeroplossing
3) je ze een paar ramen voer meegeeft en
4) even klein zetten op 6 of 8 ramen met de rest sluitblokken.

Maar nogmaals ik ken je drachtgebied niet, maar als het niet veel is kun je denk ik beter op safe spelen en samenvoegen.

Bouna

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Schussboelie » di 02 aug 2011, 10:51

Een vraagje van een collega-beginner: is het realistisch dat de koningin nog bevrucht raakt?
Bij mij is er nog wel wat dracht (grote ingezaaide bloemenwei en een heel stuk phacelia) maar ik heb al een week of drie geen enkele dar meer in mijn twee volken...
Zijn er elders nog veel darren die een bruidsvlucht succesvol kunnen maken?

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door jasper-k » di 02 aug 2011, 11:02

Hoi,
ik heb gister negen volken gecontroleerd, varierend in grote van 20 - 6 ramen en ik heb zonder uitzondering in alle volken darren waargenomen.
bij mij zitten in de kasten her en der ook nog belegde en gesloten darrencellen dus er is ook nog aanwas van darren.
Sterker nog, in 1 van de volken waar ik 4 weken geleden een leeg raam ingehangen had, hadden ze volledig uitgebouwd en darrenbroed aangezet, gister verwijderd en een raam met kunstraat teruggegeven. Hebben de mijten mooi nog een tik meegekregen zo vlak voor de behandeling.

lijkt me dus waarschijnlijk dat als ze vandaag, morgen of gister met het mooie weer vliegen gaat dat er voldoende darren zijn, althans bij mij in buurt iig wel.
cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door semar » di 02 aug 2011, 14:20

Bouna schreef:Hallo Rob,

Zodra een nieuwe koningin word geboren dan word ze door de kast gejaagd om zo haar feromonen te verspreiden en het volk te laten wennen aan haar nieuwe geur.

wat een fantasie :liar:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 147 gasten