Wintervoeding - Varroabehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Keizeros
Berichten:6
Lid geworden op:ma 08 aug 2011, 09:05
Locatie:België
Contacteer:
Wintervoeding - Varroabehandeling

Bericht door Keizeros » ma 08 aug 2011, 09:23

Hallo,

Begin juli ging ik mijn eerste volkje ophalen. Later de maand kon ik nog ergens een volkje krijgen zodat ik momenteel twee kastjes heb om deze hobby onder de knie te krijgen.

Het eerste volk was een 11 ramer. Vorige week startte ik met het geven van wintervoeding, een suikeroplossing die ik kocht in de bijenwinkel. Oorspronkelijk dacht ik om nu de helft van de totale wintervoeding te geven, daarna de kast 24 dagen behandelen met Apilife Var tegen de varroa en vervolgens de rest van de wintervoeding te geven. Is dit OK? Of geef ik nu beter de volledige voeding en doe ik daarna de varroabehandeling. Alleen vraag ik me af of het volk dan nog genoeg ruimte zal hebben om de winterbijen te kweken?

Het tweede volk was er eentje op 4 ramen dat bij de overbouw direct moest worden uitgebouwd naar een zesramer. Dit laatste gebeurde vorige week (simplexkast aangevuld met vulblokken). De nieuw geplaatste ramen zijn nog niet opgebouwd, dus enkel kunstraat. Ik vermoed dat deze niet meer zal worden opgebouwd? Brengt dit dan wel op?
Dit volk heeft ook suikerdeeg op het voedergat zodat de koningin zeker aan de leg zou blijven. De suikerdeeg die ik meekreeg van de imker waar ik het volk ging halen is na een week bijna volledig verwerkt door de bijen. Geef ik de bijtjes nog nieuwe voederdeeg? Geef ik al wintervoeding (suikerwater)? Wanneer behandel ik deze kast tegen de varroa?

Heel wat vragen, maar wil mijn bijtjes in de beste omstandigheden de winter kunnen doorbrengen!

Alvast bedankt & groetjes!

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintervoeding - Varroabehandeling

Bericht door Bouna » ma 08 aug 2011, 10:33

Hallo Keizeros,

De beste manier om te voeren is in kleine hoeveelheden, max 2 liter, tegen valavond.
Je geeft ze dan net zo veel, afhankelijk van de grootte van je volk, dat ze het in die nacht opkunnen.
Dit verkleint de kans op roven,
De bijen gaan niet als gekken alles cellen volstoppen met voer (of verzuipen van het broed)
Het voer kan ook niet gaan gisten, want ze nemen het gelijk op,
En zo stimuleer je ze weer om lekker aan de slag te blijven met nectar, stuifmeel en water halen.
Dit blijf je dan zo beetje bij beetje doen totdat je het hele voer ophebt.
Maar als je te ver weg woont van je bijen kan ik het begrijpen dat je liever niet elke keer op en neer gaat reizen, maar je hoeft ze in principe niet elke dag te voeren. Ikzelf houd er steeds een paar dagen tussen en houd dan wel bij hoeveel voer ik ze heb meegegeven.

Wat betreft het kleine kastje zie ik niet zo snel gebeuren dat ze die extra ramen die je ze hebt gegeven nog gaan uitbouwen.
Persoonlijk zou ik ze nog een raam, bijna uitlopend broed meegeven en een uitgebouwd raam. En dat later nog een keer. Zodat ze stapsgewijs van 4 ramen kunnen groeien naar 8 ramen. Maar als je die ramen niet voor ze hebt kan ik ook begrijpen dat die kans er niet inzit. Misschien een bevriende imker die je die uitgebouwde ramen kan geven en het bijna uitlopend broed neem je dan over van dat andere 11 raams volk.

Betreft het voeren zou ik ze voederdeeg blijven geven of ook kleine hoeveelheden wintervoer meegeven. Veel minder als het grote volk.
En maak de vliegopening heel klein maken, zo klein dat er nog maar 1 bij doorheen past.

Hoe het zit met de apilife-var behandeling zou ik echt niet weten. Daarvoor zou je de handleiding moeten lezen.

Succes,

Bouna

Keizeros
Berichten:6
Lid geworden op:ma 08 aug 2011, 09:05
Locatie:België
Contacteer:

Re: Wintervoeding - Varroabehandeling

Bericht door Keizeros » di 09 aug 2011, 08:31

Hallo,

Dank je wel voor je antwoord Bouna!

Gisteren namiddag het kleine kastje gecontroleerd. De bijtjes zijn druk bezig geweest om de kunstraat verder uit te bouwen. Ik was aangenaam verrast, had dit echt niet verwacht! De vliegopening heb ik serieus kleiner gemaakt. De voederdeeg was nog niet op, maar heb ondertussen nog een nieuwe kleine portie klaargemaakt om die in de loop van de week ook nog te kunnen geven.

De grote kast heb ik ook gecontroleerd, begin deze maand had ik daar een tweede romp onder geplaatst met kunstraat. Ook deze ramen zijn grotendeels uitgebouwd.


Wat is jullie mening omtrent de wintervoeding in twee delen te geven met daartussen de varroabehandeling? Of nu, aangezien ik bezig ben met voederen, eerst lekker doorvoederen en daarna pas behandelen?


Groetjes!

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintervoeding - Varroabehandeling

Bericht door Bouna » di 09 aug 2011, 10:49

Ik zou het met elkaar afwisselen.
Dus beetje voeren, behandelen, weer voeren en dan 2e keer behandelen en dan weer verder gaan met voeren.
In 1e instantie vertelde je dat het grote volk op 11 ramen stond, dus ik ging er vanuit dat het 1 bk had.
Dit wetende zou ik je dus adviseren om daar 2 uitgebouwde ramen uit te halen en 1 bijna uitlopend broed.
Met de 4 ramen die het nu al heeft zit je dan op 7 in het kleine volk.
Over een maand nog een keer de stand opmaken.
En eventueel nog een raam bijna uitlopend broed meegeven of nog een uitgebouwd raam.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten