heide

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Henk.S
Berichten:19
Lid geworden op:za 04 feb 2006, 19:36
Locatie:Nederland
Contacteer:
heide

Bericht door Henk.S » do 11 aug 2011, 07:38

Mijn bijen staan momenteel op de Leenderheide. De heide lijkt mooi paars te bloeien alleen ik zie weinig tot geen stuifmeel binnenkomen(de volken en moer zijn oke). Nu hoor ik van een ervaren imker: de heide bloeit (en geeft) maar eens in de zoveel jaar!! Dit was mij niet bekend. Wie kan hierover iets meer zeggen?
groet,
Henk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: heide

Bericht door Tieme » do 11 aug 2011, 08:39

Het is nog heel vroeg om je zorgen te maken over de heidedracht. De heide honingt nog niet goed en daarnaast regent het heel veel.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: heide

Bericht door Santtu Pikkarainen » za 13 aug 2011, 21:12

Vandaag met de beginnerscursus bij het waterwingebied van Wezep en de Ossenberg geweest waar bijen van de mentoren staan. Daar wordt nu behoorlijk wat honing gehaald. De Groevenbeekse heide (Ermelo) is ook helemaal paars. Die ligt binnen het vlieggebied van mijn bijen, dus daar zullen ze best op vliegen. De kast rook vanavond in ieder geval flink naar honing, dat is voor het eerst dat ik het zo opmerk bij mijn eigen bijtjes.
Maar geen zorgen: je hebt 6 weken de tijd en de komende week wordt het als het goed is mooi weer, dus dan kan het wel erg leuk worden.

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide

Bericht door malle pietje » ma 15 aug 2011, 20:15

good goan.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: heide

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 16 aug 2011, 11:01

de heide bloeit (en geeft) maar eens in de zoveel jaar!!
Dit ligt meer aan het weer dan aan de heide.

Heb ooit eens geleerd van een oude imker.
"Als je naar de heide gaat moet je door de modder er heen en door het stof weer terug"

Anders gezegd: Als je gaat begin augustus moet de heide nat zijn en als je ze ophaald in september moet het droog zijn.

Dat nat is goed gelukt. Nu het droog nog.

Jaap

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: heide

Bericht door Bart de Coo » wo 17 aug 2011, 20:52

O, dit onderwerp was me even ontgaan. Ik wilde een heidegesprek openen in de rubriek Dracht. Nou ja, zo is het ook goed.

Het Rozendaalse veld bij Arnhem geeft op dit moment achterlijk veel honing. Het gaat echt als een tierelier nu. Ook op de thuisstand in Dieren wordt er ontzettend goed gehaald, alhoewel dat geen zuivere heidehoning zal zijn.

Tijd om de slingers te smeren!

Groet,

Bart

Henk.S
Berichten:19
Lid geworden op:za 04 feb 2006, 19:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide

Bericht door Henk.S » do 18 aug 2011, 15:02

Momenteel ook op de Leenderheide een 'feest' voor de bijen. Honing en stuifmeel komt nu goed binnen, zeker bij dat droge en soms broeierig weer.

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide

Bericht door malle pietje » za 20 aug 2011, 10:24

Goedemorgen. Ik ben zojuist op de heide geweest,het is onvoorstelbaar wat de bijen deze week gedaan hebben.Voorzichtig gekeken in de honingkamer van mijn volken,ze hebben de ramen al uitgebouwd tot aan zijkant.De imkers die op 1 HK staan kunnen,als ik naar mijn eigen volken kijk er wel een kamer bij op zetten,dan op de broedkamer wel te verstaan als je raathoning wil hebben, anders wil de raat die verzegeld is nog wel eens verkleuren als de bijen er steeds overheen lopen.
good goan.

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide

Bericht door malle pietje » za 20 aug 2011, 10:30

Bart de Coo schreef:O, dit onderwerp was me even ontgaan. Ik wilde een heidegesprek openen in de rubriek Dracht. Nou ja, zo is het ook goed.

Het Rozendaalse veld bij Arnhem geeft op dit moment achterlijk veel honing. Het gaat echt als een tierelier nu. Ook op de thuisstand in Dieren wordt er ontzettend goed gehaald, alhoewel dat geen zuivere heidehoning zal zijn.

Tijd om de slingers te smeren!

Groet,

Bart
Als je uitgebouwde ramen in de kast hebt en gaat slingeren is dat geen enkel probleem,eerst de ramen koel laten worden,ontzegelen en de ramen slingeren,hierdoor gaat de dunne honing eruit, wat overblijft is de dikke heidehoning die je dan gaat slingeren.
good goan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten