Zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Zwerm

Bericht door Primus » vr 19 aug 2011, 21:07

Vanaf 1973 hou ik bijen, nooit heb ik in augustus een zwerm gehad op mijn stand. Vandaag ga ik voeren en wat zie ik hangen; een vrij grote zwerm onder aan het palet waar de kasten opstaan. Vermoedelijk is het een zwerm van een vroege koningin die in een zesramer zat en veel bijen had, daar de koningin geknipt is is hij niet kunnen wegvliegen en ga ik hem morgenochtend scheppen( afvegen ) Volgens mij is het toch zeldzaam dat een koningin in hetzelfde jaar nog zwermd en dan nog bijna eind augustus. Zijn er nog imkers met zulke ervaringen,heeft dit soms met klimaatverandering te maken want ookvroeger heb ik oude imkers nooit horen vertellen over zwermen tegelijkertijd met de heidedracht.
Gaarne jullie gewardeerde mening.

Imkersgroeten.

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door bas sprengers » vr 19 aug 2011, 22:10

heel bijzonder! weet je zeker dat het een 'gewone' zwerm is? dus zit er ook een nazwerm aan te komen? Of in ieder geval doppen in de kast?

Ik heb zelf eergisteren mijn volken voor het laatst van het seizoen echt grondig geinspecteerd, en 1 volk had iets wat verdacht veel op jonge, nieuwe speeldopjes leek... Maar ik heb in Nederland nog nooit (sinds 1972) een tweede zwermperiode meegemaakt.

Ik heb in 1987/88 een jaar onderzoek gedaan naar zwermgedrag in de tropen. mijn ervaring met imkerij in Costa Rica is, dat gedurende het drachtseizoen het zwermen een continue aangelegenheid is, het is niet aan een bepaald seizoensmoment gebonden zoals in gematigde streken; een volk met een en dezelfde moer kan wel 3 keer per jaar zwermen (ongeveer 8 maanden dracht, die overigens wel fluctueerde). Het betrof dan wel de zg. killerbees, die zijn berucht om hun zwermdrift. Dus: als het weer goed is, en de dracht is voldoende, zodat de volkontwikkeling naar wens is en blijft, dan is het goed denkbaar dat het ook bij ons een tweede keer tot zwermen komt. Dit jaar was het voorjaar natuurlijk erg vroeg en uitzonderlijk warm, zodat de volkontwikkeling ook erg vroeg was.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door marcv » vr 19 aug 2011, 23:28

Primus schreef:Vandaag ga ik voeren en wat zie ik hangen; een vrij grote zwerm onder aan het palet waar de kasten opstaan.
Join the club. Gisteren had ik er ook eentje (de eerste en hopelijk laatste zwerm dit jaar!)
Bij mij was het wel een 3e jaars moer en een barstensvolle kast.
En ik was net bijna klaar met inwinteren. Eindelijk wat rust dacht ik :(

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Jaap v.Popering » za 20 aug 2011, 08:52

Zie bij ; hoe een zwerm te verwijderen . De maand augustus 2010

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =5&t=13035

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door felix » za 20 aug 2011, 13:11

dit jaar heb ik uit dezelfde kast een zwerm gehad eind april en een tweede zwerm een week geleden! tog was er naar mijn mening voldoende plaats in de kast. misschien beter maar de koningin veranderen die tragere-zwerm eigenschappen heeft

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Primus » za 20 aug 2011, 16:08

Deze morgen de zwerm gaan vegen en in emmer gecontroleerd, jawel een jonge moer met rugnummer 13 en geknipt (hoe kan het ook anders,of is dit geluk) Kast nagezien en inderdaad meerdere zwermdoppen aanwezig en zelfs nog niet één die al gesloten was. Ook was er darrenbroed aanwezig, hetzij wel in kleine mate. Moer terug in kast laten lopen en zwerm meegenomen om jonge koningin die ik nog op drieramere heb zitten te versterken, dus al bij al nog geen verloren kost. Er was ook veel broed aanwezig in de zesramer. Sommige jaren heb ik moeite om genoeg volk in de zesramers te krijgen en dit jaar lopen ze over, toch een zeer raar jaar in mijn imkersloopbaan.
Imkersgroeten

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Bart de Coo » za 20 aug 2011, 17:34

Wat lees ik bijzondere dingen hierboven. Zwermen in augustus zeldzaam? Doodnormaal zul je bedoelen. Toevallig had ik vandaag nog een zwermmelding. Ik heb in de kieps de moer gezocht en gevonden. Een bevruchte moer dus. Het was maar een kleine zwerm.

Dit is de vierde (!!!) die ik deze maand schep. Deze was dus klein, evenals een klein nazwermpje van twee weken geleden. Maar die andere twee waren enorm. Een daarvan heb ik onmiddellijk op uitgebouwde ramen gezet en afgevoerd naar de hei. Afgelopen dinsdagavond heb ik de heidevolken even bekeken. Deze zwerm was al begonnen met verzegelen. Ik heb ze gauw wat ruimte gegeven. Overigens heb ik die eerste drie zwermen nog geen druppel voer gegeven. Gewoon niet nodig. Die dames bedruipen zichzelf uitstekend op dit moment.

Klimaatverandering? Misschien. Die zou dan moeten leiden tot meer dracht. Want dat is wat er denk ik aan de hand is. Er is kennelijk zo veel dracht, dat de moeren het graag nog eens proberen. Zelfs de jonge moeren, waarvan er bij mij ook al een aantal voor de tweede keer gezwermd hebben.

Overigens is het verschijnsel van een tweede zwermperiode ook om andere redenen doodnormaal. In het korventijdperk werden de voorzwermen vaak 'omgejaagd' met kleine jongemoervolkjes. Op die manier gaf je de oude moeren weer royaal de ruimte, terwijl je de jonge moeren heel veel raat, voer en broed gaf. In die tijd hield de imker allang rekening met zwermen in juli en augustus. Hij stemde zijn bedrijfsmethode er zelfs op af.

Kortom, dat er mensen zijn die de afgelopen 40 jaar geen augustuszwermen hebben gehad, verbaast mij echt. Dit is namelijk de normaalste zaak van de wereld.

Groet,

Bart

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door A.A. Staals » za 20 aug 2011, 17:51

Bart de Coo schreef:Wat lees ik bijzondere dingen hierboven. Zwermen in augustus zeldzaam? Doodnormaal zul je bedoelen. Toevallig had ik vandaag nog een zwermmelding. Ik heb in de kieps de moer gezocht en gevonden. Een bevruchte moer dus. Het was maar een kleine zwerm.


Bart
Bevruchte moer dus. Knap dat je dit ziet.

ad staals

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Bart de Coo » za 20 aug 2011, 20:46

Dat kun je toch wel op je vingers natellen? Ik had de moer binnen een minuut te pakken. Ze was groot en had een langgerekt achterlijf waarmee ze over de kieps sleepte. Ik neem aan dat je wel eens onbevruchte moeren gezien hebt. Die hebben lang niet zo'n langgerekt achterlijf. Ze zijn snel en ze zijn nauwelijks te onderscheiden van de werksters. Bovendien krijgt een bevruchte moer 'ruimbaan', zal ik maar zeggen: ze loopt zo soeverein en onaangedaan tussen de werksters. Ook bij deze moer was dat allemaal het geval. Een onbevruchte moer lijkt zich net zo gejaagd te gedragen als een werkster. Dus ik weet het misschien niet helemaal zeker inderdaad, maar ik durf er wel een wedje op te leggen. Deze moer was bevrucht. Ik ga het zwermpje zo ophalen trouwens.

groet,

Bart

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door bas sprengers » za 20 aug 2011, 22:34

"zwerm in augustus de normaalste zaak van de wereld" is toch wel wat zwaar aangezet, Bart, zeker een zwerm na half augustus! Ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden. Na 6 augustus vindt er een omslag plaats in de afname van de daglengte (er zit rond die dag een buigpunt in de daglengtegrafiek, precies 6 1/2 week na midzomer, en de afname gaat na 6 augustus heel veel sneller dan in de 6 1/2 week daarvoor) en met de snelle afname van de daglengte gaan de bijen doorgaans toch echt een heel ander gedrag vertonen: broednesten verkleinen, ratenbouw voor broedraten stopt (ratenbouw voor extra dracht gaat indien nodig wel door: heideraathoning), darren worden eruit gegooid, etc. Voldoende dracht of een verlengde dracht vind ik als verklaring voor een tweede zwermperiode te mager. Klimaatverandering zou wellicht er toe kunnen leiden dat het seizoen langer is geworden, maar dat is op zichzelf eveneens onvoldoende reden, lijkt me (rond de 40e breedtegraad heb je evenmin 2 zwermperiodes!). Iets anders is, dat je het zwermen kan stimuleren, zoals wellicht vroeger in het korven-tijdperk geschiedde, maar als je met kasten werkt en ze gewoon lekker de ruimte geeft (2 of 3 broedkamers), dan heb ik ze de afgelopen 40 jaar nog niet zien zwermen na juli.

In mijn onderzoek naar zwermgedrag in de tropen (zie hierboven) was er in ieder geval één variabele die heel anders is dan bij ons, op de 52e breedtegraad: in de tropen varieert de daglengte nauwelijks. Ik weet niet of er een directe relatie is tussen daglengteverandering en zwermen, maar het zou me niet verbazen wanneer bijen over een biologische klok beschikken die de verandering in circadiane ritmiek en daglengte kan meten en die sturend is op zwermgedrag.

mijn handen jeuken om dit toch eens echt systematisch te gaan onderzoeken ....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IesKorp en 60 gasten