help! slachting

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

vdiesveld
help! slachting

Bericht door vdiesveld » do 25 aug 2011, 16:19

Dit is mijn eerste jaar als imker. Ik ben vanmorgen begonnen met wintervoeding invoeren. Jerrycan invertsuiker gehaald en een voerbakje en in een lege honingkamer, bakje bovenop een dekplank met een gat geplaatst. Niet geknoeid. Om ongeveer 12 uur vanmiddag er in gezet.
Een kwartiertje later al lagen er 6 dode bijen op de vliegplank, die naar de grond werden afgevoerd. Geen gevechten of iets te zien. Nu om 16.00 uur, liggen er op de grond voor de vliegplank ik schat een 150 dode bijen en wordt er hier en daar ook gevochten. Kan dit zo snel al roverij zijn?? Na een kwartiertje al de eerste doden vind ik vrij snel. Kan het zijn dat door de suiker de bijen een andere geur krijgen, waardoor ze nog aan elkaar moeten wennen en elkaar daardoor aanvallen? Is dit normaal als je begint met wintervoeren?
Graag spoedig een deskundig advies wat te doen? Moet ik de voerbak weer even verwijderen. Zal ik deze nog laten staan, omdat het al namiddag is en tegen de avond gaat lopen, en morgen nog checken hoe het ermee staat. Wat moet ik doen??? Verplaatsen van de kast is voor mij geen optie.
Het gaat trouwens om een volk waarmee ik in mei ben begonnen en die een tienraamskast bijna volledig hebben uigebouwd en belegd. Het ging echt erg goed tot nu toe.
Alvast bedankt en groet, Vincent

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door Bok » do 25 aug 2011, 17:11

Vreemd verhaal. In ieder geval niet midden op de dag gaan voeren. Doe dit tegen de avond en alle volken tegelijk.
Als ze eenmaal aan het roven zijn helpt alleen verplaatsen.
groet,

Peter

vdiesveld

Re: help! slachting

Bericht door vdiesveld » do 25 aug 2011, 17:16

Misschien een domme vraag, maar kan het zijn dat ik het voerbakje te vol heb gedaan, waardoor er het "te plakkerig" wordt, die bijen doodgaan en afgevoerd worden?

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door Arnold » do 25 aug 2011, 17:28

nee dat denk ik niet vincent.
mijn wedervraag :

Code: Selecteer alles

hoe is de dracht momenteel bij jou? hebben de bijen al echt wintervoer nodig? of kun je nog een paar dagen of een weekje wachten?
ik voer mijn bijen zelf nog geen wintervoer omdat ze nog veel stuifmeel en nectar binnen halen. als je nu gaat voeren kan het zijn dat de koningin stopt met leggen. voor de rest qua slachting valt mee als je kijkt hoeveel bijen er in een volk zitten dan is 150 bijen niet veel. heb je al een varroabestrijding gedaan?

Groet Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

vdiesveld

Re: help! slachting

Bericht door vdiesveld » do 25 aug 2011, 18:04

Ik ben begonnen omdat een heleboel imkers hier al begonnen zijn. Vorige week hadden ze nog redelijk wat voer opgeslagen, met name veel stuifmeel. Is het dan verstandig om het voeren weer tijdelijk te stoppen? 150 valt inderdaad mee, maar het is geen geruststellend gezicht en bovendien komen er nog steeds dode bijen bij. Ik ben bang dat het er nog veel meer worden.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door Arnold » do 25 aug 2011, 18:28

oke. wat je wel zou kunnen doen maar dat kun je ook aan je imker-mentor vragen is drijfvoeren door 1:1 te geven waardoor de koningin wordt gestimuleerd om te gaan leggen(als ze is gestopt). als er nog genoeg binnen komt zal ik nog even wachten. maar doe wat jou het beste lijkt!

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

vdiesveld

Re: help! slachting

Bericht door vdiesveld » do 25 aug 2011, 18:32

Het wordt nu een beetje een ander verhaal. De bijen worden met bosjes dood uit de kast gedragen en er lijkt niet echt op de vliegplank gevochten te worden. Het is meer het slepen van dode bijen. Ik vrees het ergste. Ik ga zo even in de kast kijken, dan de avond afwachten en zowieso het voeren maar even tijdelijk stoppen denk ik. Het is wel heel toevallig dat het precies begint op het moment dat ik begin met voeren. Invertsuiker waar ze dood van gaan komt nooit voor denk ik toch? Het is officieel spul dat ik bij de imkerij gehaald heb.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door Albert Stoter » do 25 aug 2011, 19:06

vdiesveld schreef:Invertsuiker waar ze dood van gaan komt nooit voor denk ik toch?
Toch wel, toevallig is er net vorig jaar nog het een en ander mis gegaan. Zie bijvoorbeeld maar eens op http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =2&t=12210 (terug gevonden door even met de zoekfunctie het woord 'invertsuiker' te zoeken).

vdiesveld

Re: help! slachting

Bericht door vdiesveld » do 25 aug 2011, 19:37

Nou wat ik nou toch heb gezien, heel graag een mening van mijn ervaren imker collega's. Zie het verhaal hiervoor. Vanmiddag lag er dus nog geen enkele dode bij voor mijn kast. Ik ben om een uur of twaalf vanmiddag begonnen met voeren via een gat in de dekplank en een voerbakje met invertsuiker. Ineens verschenen daar voor de kast enorm veel dode bijen, eigenlijk vanaf het moment dat ik begonnen ben met voeren. Het is nu 19.30 uur. Ik heb net in de kast gekeken en ik wist niet wat ik zag. Onder het gat in de dekplank, op de bodem van de kast een berg van zeker 500-600 dode bijen. Precies onder de plek dus waar het voer zit! Ik kreeg pijn in mijn hart toen ik het zag. Ik heb de bodem schoongeschud (ik ga zo de dode bijen wegvegen als ze wat gekalmeerd zijn) en het voer weggehaald. Ik heb sinds lange tijd niet goed op de bodem gekeken, maar erg opvallend vind ik wel dat ze precies onder het voergat liggen en dat er sinds vandaag ineens een massa dode bijen voor de kast verschijnt. Mijn conclusie (en ik hoop dat die juist is, want dan weet ik waar het aan ligt) is dat het aan het voeren moet liggen. Het lijkt me nu in ieder geval geen roverij meer. Morgen kan ik pas laat op de dag weer kijken of in het ergste geval pas zaterdag, maar ik ben benieuwd wat ik dan aantref. Graag jullie mening hierover!

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: help! slachting

Bericht door jomme » do 25 aug 2011, 19:58

Albert Stoter schreef:
vdiesveld schreef:Invertsuiker waar ze dood van gaan komt nooit voor denk ik toch?
Toch wel, toevallig is er net vorig jaar nog het een en ander mis gegaan. Zie bijvoorbeeld maar eens op http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =2&t=12210 (terug gevonden door even met de zoekfunctie het woord 'invertsuiker' te zoeken).
Ja hopelijk heb je daar geen last van!
Toen ik laatst bij de desbetreffende leverancier kwam en het onderwerp werd door iemand anders opgehaald wist men te vertellen dat de stalen in het labo verwisseld waren en er niets mis was met het verkochte spul... De snotneus had teveel naar de koers gekeken vrees ik...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 146 gasten