suikerwater maken HMF onstaan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: suikerwater maken HMF onstaan?

Bericht door jawi » zo 11 sep 2011, 17:24

Hoeveel kilo suiker zou je dan in zo'n jerrycan moeten doen? 17?
Jan-Willem

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: suikerwater maken HMF onstaan?

Bericht door Eugeen » zo 11 sep 2011, 20:07

Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van uw jerrycan. Bij 17kg suiker dien je 11,33 liter water te doen voor een 3:2 verhouding. Je bekomt dan ongeveer 22 liter siroop. Zelf gebruik ik de oude bussen van het vroeger aangekochte wintervoer. Ik giet er 6 kg suiker en en 4 liter heet kraantjeswater in. Het geeft me 8 liter siroop en is nog gemakkelijk te schudden. De bussen passen exact in de zijkoffers van mijn motor en ik verdeel 2 bussen van 8 liter zo over 10 volken op 2 standen. Op een tiental dagen hebben ze hun wintervoorraad op die manier binnen. De exacte hoeveelheid bepaal ik echter door de kasten te wegen. Momenteel zijn mijn volken ingewinterd en weegt elke kast 3 tot 4 kg meer dan vorig jaar met Nieuwjaar. Door de vele regendagen weeg ik ze nu wel vaker en geef ze alleen nog wat bij als het gewicht deze maand zou zakken.

groetjes,
Eugeen

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: suikerwater maken HMF onstaan?

Bericht door p.zwartepoorte » zo 11 sep 2011, 20:45

hoi
ik had een vraagje hoe lang kan je dta zelfde gemaakte siroop bewaren ? die jerry cans kan je lang bewaren
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: suikerwater maken HMF onstaan?

Bericht door Arnold » zo 11 sep 2011, 20:48

p.zwartepoorte schreef:hoi
ik had een vraagje hoe lang kan je dta zelfde gemaakte siroop bewaren ? die jerry cans kan je lang bewaren
gr paul
anderhalve week ongeveer maar vaak heb je het suikerwater wta je maakt dezelfde dag of de 2dagen ernaar op
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: suikerwater maken HMF onstaan?

Bericht door p.zwartepoorte » zo 11 sep 2011, 20:51

hoi
ok
maar hoe kan het dan dat je jerrycans langer kan bewaren ?
ik heb maar 1 volk dus dan haal ik wel jerrycan is gemakkelijker
vr gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: suikerwater maken HMF onstaan?

Bericht door Arnold » zo 11 sep 2011, 20:53

p.zwartepoorte schreef:hoi
ok
maar hoe kan het dan dat je jerrycans langer kan bewaren ?
ik heb maar 1 volk dus dan haal ik wel jerrycan is gemakkelijker
vr gr paul
zal hoogstwaarschijnlijk een of ander conserveringsmiddel inzitten
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: suikerwater maken HMF onstaan?

Bericht door alfa vulgaris » wo 12 okt 2011, 19:55

HMF onstaat volgens mij ALLEEN uit HEXONEN die worden gedehydrateerd.

Hexonen zijn suikers met 6 koolstofatomen bv. Glucose.

Naar mijn inzicht is Fructose een uitzondering omdat deze een enigzins cyclische vorm heeft en daardoor moeilijker te dehydrateren valt.
Ik weet dat ik sommige opstelletjes met deze bewering tegenspreek. :be5:
Ik geef ook toe dat mijn chemische kennis slechts op middenkader niveau getoetst en toereikend bevonden is.

Dehydrateren doe je door suikers,in dit geval hexonen,te verhitten.
Er onstaat dan water en HMF uit deze hexonen.

De suikers die wij in pakjes kunnen kopen uit de beta vulgaris (suikerbiet) bestaat uit 100% sucrose die als ik het me goed herinner 12 koolstofatomen heeft.
Als je sucrose verhit kan er naar mijn inzicht dus geen HMF ontstaan.

Wat betreft het zuur:

Je kan sucrose met bv. alfa-invertase (een enzym wat wij mensen ook produceren in ons speeksel) omzetten in glucose en fructose.
DAT enzym zet sucrose sneller om in een zure omgeving en nog sneller bij een temperatuur van 37grC.

Ik kook zelf het bijenvoer(100% sucrose) ook om gisten te doden.
Ik voeg geen zuur toe en zie er op toe dat ik geen speeksel in het bijenvoer mors om vorming van HMF door mijn toedoen te voorkomen.

Het bijennest is warm en het voer dat de bijen hebben opgeslagen bestaat voor een groot deel uit Glucose en evt. andere HEXONEN.
In het opgeslagen voer vind dus ook enige dehydratatie plaats en ontstaat dus ook HMF,meer en meer,naar mate het voer ouder wordt.

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: suikerwater maken HMF onstaan?

Bericht door wilgenroosje » wo 12 okt 2011, 21:57

alfa vulgaris schreef:HMF onstaat volgens mij ALLEEN uit HEXONEN die worden gedehydrateerd.
Dit vraag ik mij af omdat de eerste stap in de omzetting bestaat uit een omzetting van een 6-ring naar een 5-ring (zie bijgevoegd schema)
alfa vulgaris schreef:... sucrose die als ik het me goed herinner 12 koolstofatomen heeft.Als je sucrose verhit kan er naar mijn inzicht dus geen HMF ontstaan
Dit klopt volgens mij wel. Wanneer je dus een suikeroplossing maakt van kristalsuiker (sacharose - twee ringen) is de kans op vorming van hmf minimaal. De bijen moeten we zelf wat meer werk doen omdat zij die suiker zelf moeten splitsen, maar de kans op hmf-vergiftiging is klein ook met wat langer bewaren. Wel oppassen met zuren. Die kunnen de omzetting van kristalsuiker naar monosuikers vergemakkelijken => fijn voor de vertering van de bij, maar wel meer risico op hmf-vorming wanneer je die suikeroplossing even laat staan.

Aardig artikel over de vorming van hmf vinden jullie overigens hier
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ed100234u

Het betreft hier vorming uit fructose dat voorkomt in invertsuiker. Zoals zichtbaar is in figuur 2 van het artikel stelt het bij 30 graden niet zo veel voor en gaat bij 70 graden de vorming enorm snel (let ook op de schaal die in de figuur van die temperatuur ander is dan bij die van de lagere temperaturen). Met monosuikers - zoals aanwezig in invertsuiker - dus oppassen met verhitten (maar zoals gezegd is het probleem met gewoon kristalsuiker veel kleiner).
Bijlagen
hmf.jpg
hmf.jpg (23 KiB) 3841 keer bekeken

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: suikerwater maken HMF onstaan?

Bericht door alfa vulgaris » wo 12 okt 2011, 22:55

Grrr heel verhaal ingetypt gaat er weer wat fout natuurlijk :clap:

Over één ding zijn we het naar mijn idee volledig eens:

-BELANGRIJK-

Dat er door het koken van suikerwater(een 100% sucrose = sacharose oplossing) het zeer onwaarschijnlijk is dat daar voor bijen schadelijke concentraties HMF in kunnen ontstaan.

Daarnaast moeten Hexonen natuurlijk Hexosen zijn.

Wat uit het artikel natuurlijk wel blijkt is dat HMF vorming in die HFCS (Mais siroop met hoog fructose gehalte) wel degelijk plaatsvind.
Ik vermoed dat vorming van HMF uit d-Glucose nog sneller gaat.

Ook zijn we het denk ik eens dat je invertsuikerstroop koel MOET bwaren :!:

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: suikerwater maken HMF onstaan?

Bericht door wilgenroosje » do 13 okt 2011, 22:19

Inderdaad zijn we het over deze twee hoofdzaken eens :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 63 gasten