nu nog varoabehandeling ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:
nu nog varoabehandeling ?

Bericht door hermani » zo 25 sep 2011, 13:19

beste forumleden,

sinds eergisteren ben ik een volkje rijker, gekregen van een bevriende boswachter.
ik heb de kast naast mijn ander volk geplaatst (een zesramer dat ik overgezet heb op een simplex 11-ramer en die het bijzonder goed doet mede door de goede raad van de imkervrienden hier op dit forum ) , heb het vlieggat wat verkleind en wat suikersiroop gegeven die ze niet enthousiast opnemen....met mondjesmaat dus.
ik heb de kast nog nit open gemaakt maar ik denk dat er een viertal ramen bezet zijn.
de bijen vliegen praktisch niet behalve enkele juffers die wel met stuifmeel naar huis komen ...op de vliegplank scharrelen bijen lusteloos rond , vliegen eens op en gaan terug naar binnen.
de darren komen wel in massa naar buiten, doen hun ritje en reppen zich dan terug naar binnen.
ik vermoed dat het niet behandeld is tegen de varoa... kan dit de reden zijn ?

ik zou ze wel behandelen met mierenzuur maar dat duurt wel 7 dagen en de tijd dringt denk ik hé.
is er een ander product beschikbaar waarmee kortstondig kan behandeld worden en niet te ingewikkeld is ?

het volk is niet moerloos denk ik.

m.v.g.
herman(i)

floppie
Berichten:51
Lid geworden op:zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken:15
Locatie:Antwerpen
Contacteer:

Re: nu nog varoabehandeling ?

Bericht door floppie » zo 25 sep 2011, 16:14

Beste,

Ik ben ook nog niet zo lang imker, maar zal proberen je een beetje te helpen.
Collega imkers hebben mij meermaals verteld dat het niet aangewezen is om kleine volkjes met mierenzuur te behandelen. Mierenzuur is een goed product voor grote kasten, maar indien je hier kleine kasten mee behandeld loop je de kans dat de moer ernstig verstoord wordt/overlijdt.

Ik zou persoonlijk behandelen met Thymovar (maar indien je meer kasten hebt, moeten die allemaal tegelijk behandeld worden i.v.m. roverij). Dan kan je nog blijven doorvoeren. Het voer dat ik zou geven, zou kant en klare suikersiroop zijn (speciaal voor bijen). Deze is namelijk al verwerkt en dan moeten de bijen dit niet meer doen, zeker als je nu nog veel moet voederen. Dat spaart de winterbijen veel energie, die ze nog zullen nodig hebben voor de winterzit.

Hopelijk heb ik je hiermee een beetje verder geholpen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: nu nog varoabehandeling ?

Bericht door Bart de Coo » zo 25 sep 2011, 19:14

Volgens de brochures en de nieuwbrieven van bijen@wur is het nu te laat om nog te behandelen. Er is trouwens geen verband tussen het niet bestrijden en de aanwezigheid van darren; dat zou heel raar zijn. Je kunt beter wachten tot de jaarwisseling. Dan moet je de kast openen en de bijen bedruppelen met een oxaalzuuroplossing.

Groet,

Bart

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: nu nog varoabehandeling ?

Bericht door hermani » zo 25 sep 2011, 19:37

hartelijk dank voor de reacties ...
ik ben intussen gaan zoeken en via google in het forum terechtgekomen..
daar zijn een paar behandelingen op video vastgelegd.
http://vimeo.com/11045969

m.v.g.
herman(i)

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: nu nog varoabehandeling ?

Bericht door hermani » zo 25 sep 2011, 20:32

http://vimeo.com/11045969

m.v.g.
herman(i)

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: nu nog varoabehandeling ?

Bericht door Gerard Boswinkel » zo 25 sep 2011, 22:15

Hoi Herman,

Ik ben vanmiddag nog met een varroabehandeling met mierenzuur gestart. Twee zesramers behandel ik op dit moment gedurende één week met 60% mierenzuur. Met de door mij vaker aangehaalde Nassenheider horizontal verdamper werkt dat prima. Over anderhalf tot twee weken heb ik nog een zesramer staan die behandeld gaat worden met mierenzuur. Omdat we dan al in oktober zitten neem ik voor deze zesramer de 85% mierenzuur.

Floppie schrijft:
Collega imkers hebben mij meermaals verteld dat het niet aangewezen is om kleine volkjes met mierenzuur te behandelen. Mierenzuur is een goed product voor grote kasten, maar indien je hier kleine kasten mee behandeld loop je de kans dat de moer ernstig verstoord wordt/overlijdt.
Dit is absoluut niet waar. Als je de verdamping 'gecontroleerd' laat verlopen, blijven de moeren gewoon in leven. Ik behandel mijn zesramer al een aantal jaren gewoon met mierenzuur. En ja, het gebruik van een sponsdoekje is natuurlijk altijd vragen om problemen. Of het werkt niet of het werkt veel te goed met als gevolg moer dood.

Groeten................

Gerard

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: nu nog varoabehandeling ?

Bericht door JackC » wo 28 sep 2011, 17:28

Bart de Coo schreef:Volgens de brochures en de nieuwbrieven van bijen@wur is het nu te laat om nog te behandelen. Er is trouwens geen verband tussen het niet bestrijden en de aanwezigheid van darren; dat zou heel raar zijn. Je kunt beter wachten tot de jaarwisseling. Dan moet je de kast openen en de bijen bedruppelen met een oxaalzuuroplossing.

Groet,

Bart
In de brochure vind ik inderdaad juli/augustus, toch ben ik onlangs een 2e behandeling gestart;
De situatie was als volgt: het hele seizoen darrenraat gesneden, heel weinig mijten gevonden, in juli Apilife Var gelegd, ook toen nauwelijks mijtenval en daarom geen tweede behandeling gedaan toen. Toen ik de kasten nog eens nakeek om te zien of er voldoende voedsel was vond ik nog darrenraat MET mijten.
Daarom ben ik alsnog half september overgegaan op een tweede behandeling en vallen er dagelijks rond de 50 mijten.
Had ik dit dan beter niet kunnen doen en wachten tot november/december om dan met oxaalzuur te behandelen?
graag jullie reactie,

groet,

Jack

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: nu nog varoabehandeling ?

Bericht door Bok » wo 28 sep 2011, 20:24

Ik snap het niet. Misschien zie ik het fout dan hoor ik het graag.

Ieder kan schema's en een planning maken maar die zijn er om van af te wijken.

Er is een hoofdschema gemaakt en dat is je handvat. Soms moet je dit loslaten
Indien je het om wat voor reden dan ook nodig vind om nu de varroa te pesten moet je dat vooral doen.

Op dit moment maar wachten met mierenzuur omdat dit niet in het schema past en maar wachten tot de oxaalzuurbehandeling rond de kerst :?

Indien je om wat voor reden dan ook de lunch mist en om drie uur honger krijgt ga je toch ook niet wachten tot het diner om zes uur.


Twee van mijn volken zijn naar de hei geweest. Afgelopen zaterdag was het invoeren klaar en maandag ben ik met mierenzuur begonnen (kramermethode gedurende 3 weken)
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: nu nog varoabehandeling ?

Bericht door Bart de Coo » wo 28 sep 2011, 22:26

Nou ja, ik begrijp dus iedere keer dat je in september gewoon te laat bent. Als je nu met mierenzuur bestrijdt, dan zou ik de winterbehandeling met oxaalzuur overslaan. Ik keer dat dus om. Ik sla de najaarsbehandeling over en ik sla rond de jaarwisseling mijn slag met oxaalzuur. Overigens zijn al mijn volken behandeld met oxaalzuur zodra ze broedloos waren. Dan bestrijd ik volgens bijen@ wur weer wat te weinig, omdat ik volgens hen in juli nog eens had moeten behandelen, maar ja.

Groet,

Bart

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: nu nog varoabehandeling ?

Bericht door Bok » wo 28 sep 2011, 22:46

Bart de Coo schreef:Nou ja, ik begrijp dus iedere keer dat je in september gewoon te laat bent. Als je nu met mierenzuur bestrijdt, dan zou ik de winterbehandeling met oxaalzuur overslaan. Ik keer dat dus om. Ik sla de najaarsbehandeling over en ik sla rond de jaarwisseling mijn slag met oxaalzuur. Overigens zijn al mijn volken behandeld met oxaalzuur zodra ze broedloos waren. Dan bestrijd ik volgens bijen@ wur weer wat te weinig, omdat ik volgens hen in juli nog eens had moeten behandelen, maar ja.

Groet,

Bart
Onbegrijpelijk. Je laat dus de besmetting lekker een paar maanden doorgaan en zolang ze broed hebben verergeren.

Nogmaals met een beeldspraak.

Indien je met je auto over de 15 000 km heen bent, de stand waarop hij een beurt nodig heeft, wacht je toch ook niet totdat hij op 30 000 staat. De stand waarop de volgende beurt nodig is.
groet,

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon, Google [Bot] en 127 gasten