moer overwinteren in een nicot kluisje?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Dirk Blanken » ma 10 okt 2011, 17:19

Hallo Cor,

http://www.holtermann.de mini-plus styropor beute.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door semar » di 11 okt 2011, 09:54

holtermann heeft ook een houten uitvoering.

Vriendelijkegroet
Semar(Dominique)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Dirk Blanken » di 11 okt 2011, 18:19

Hallo Cor,
Ik heb wiki-pedia bekeken wat betreft de mini-plus en dat is een goede weergave.
Ik heb ook zelf hoge( 10 cm ) houten bodems gemaakt , zwaar uitvoeren daar wordt het kastje ook stabiler door, verschuift niet zo gauw.
In die houten bodem heb ik losse voerbakjes gemaakt.
Dat voerbakje staat 1 cm vrij van de zijkanten( verticale latjes aan het voerbakje en een opsluit latje in de bodem zodat het voorbakje niet naar voren kan verschuiven)dan heb je geen last van condens.
Het voerbakje is grotendeels dicht met uitzondering van een 3 cm stukje moerrooster zodat de moer er niet in kan en het bakje schoon blijft.
De houten bodem heeft een volledige gaasbodem(zorg voor ventilatie achter en aan de zijkanten voor alles vlak dicht laten).
Door het gaas kan de condens goed weglopen en dan veroorzaakt het geen schade.
Dirk
dertiende

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Primus » di 11 okt 2011, 18:44

Waar zijn jullie allemaal mee bezig? Kleine volken inwinteren is zo al een probleem, laat staan een koningin met enkele werkbijen proberen te overwinteren. Volgens mijn bescheiden mening is dit allemaal om problemen vragen, te kleine volken zijn broedhaarden van allerlei micro-organismes en bacteriën. Winter toch, ofwel een voldoende groot volk in of voeg het bij een ander, als het te klein is. Experimenteren laat je beter over aan wetenschappers die weten waarmee ze bezig zijn en ik denk dat dit niet de imkers zijn en dan vooral niet imkers met (te) weinig ervaring. Ja, ik weet hier zal wel kritiek opkomen maar dit is mijn persoonlijke mening hierover.

Imkersgroeten.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Oude Essink » di 11 okt 2011, 19:10

Waar zijn jullie allemaal mee bezig?
Als je het item bekijkt is het aantal aanhangers ( moer overwinteren in een kluisje) niet zo groot :!: ; één schrijver wil, misschien volgend jaar, het uitproberen; een ander vindt dat hij dat maar moet doen, hoewel hij weet, dat het experiment zal mislukken. Alle andere schrijvers doen hun best het experiment te voorkomen. Op een na weten wij derhalve goed, waar wij mee bezig zijn. :)

hennie oes

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door LWPisa » di 11 okt 2011, 20:20

Dat kleine volken "broedhaarden van micro-organismen en bacterien" zijn is echt onzin. Kleine en grote volken verhouden zich tot elkaar als kleine en grote appelbomen of kleine en grote kazen. Grootte is een aspect van een bijenvolk, micro-organismen en gezondheid een ander.

Het is wel zo dat allerlei "survivorbijen" vaak tot relatief kleine volken groeien. Er is een relatie tussen grote volken en meer varroamijten.

Inwinteren van (heel) kleine volken heeft mijns inziens voordelen, veel reserve, diversiteit en weinig zwermneiging tot de linde.

Een paar grote volken is mooi voor de voorjaarsdracht, die omdat ze vroeg gesplistst worden ook weer grote volken het jaar erna opleveren.

Lennard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten