Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door alfa vulgaris »

Redelijk snel na het krijgen van mijn 1e bijenvolk heb ik een thermokoppel in de :hive: geplaatst.

Ik had het thermokoppel onderaan een broedraam geplaatst,in de uiterste hoek,tegenover het vlieggat.
Het raam hing in één van de 2 middelste posities.

Een jaar lang heb ik zo deze temperatuur buiten de kast kunnen volgen.

Op die plek was het buiten het broedseizoen +/- 2 gr/C warmer dan buiten
(in het voorjaar een sterk volk in een 10 ramer).

Erg duidelijk was op die plaats een verhoging (+/- 3 gr/C) te zien toen de bijen weer gingen broeden in de late winter.

Als het broednest zo groot was geworden dat het thermokoppel was bereikt,
was te zien dat de bijen de temperatuur tussen de 33,5 en 34,5 gr/C hielden.

Ook was goed te zien hoe snel de bijen,nadat de kast voor een inspektie werd gesloten,de temperatuur weer (binnen een minuut) op de wenswaarde regelden,met enige offset uiteraard.

Eén maal heb ik de meter bijna de 37 aan zien tikken,
een paar tellen later was mijn 1e zwerm een feit. :lol:

pruts,pruts,pruts.

- Weet iemand mij te vertellen wat de wenswaarde voor de relatieve vochtigheid is voor de bijen in de kast?

- Is er ook een verschillende wenswaarde tussen het broednest en de honingzolder?

Uit ervaring weet ik dat relatieve vochtigheid meten in de praktijk lastiger is dan op de tekentafel :doh: ,misschien is er iemand die dit gewoon al weet.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door alfa vulgaris »

Hmm,ik voel me wat bekeken.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door Oude Essink »

Hallo Alfa,
Waarom voel jij je bekeken? Ik vind het leuke informatie op een aardig experiment; o.a. die verhoging vlak voor het afkomen van een zwerm. Als jij verdere ontdekkingen doet, houd ik mij aanbevolen. Zelf heb ik geen idee, hoe zoiets aan te pakken en kan jouw vragen dus niet beantwoorden of er iets anders over zeggen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door buzzer »

Oude Essink schreef:Hallo Alfa,
Waarom voel jij je bekeken?

Afbeelding
Hennie, ik denk dat dit slaat op het aantal keren bekeken dat op dit moment al op 231 staat......... :be1:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door Bouna »

Alfa,
Neem eens contact op met Marc Misotten van http://www.bieenkorf.be
Marc heeft dit ook gedaan en aan de hand van zijn bevindingen zelfs een eigen kast ontwikkeld. De DB Plus (DB = Dadant Blatt)
Hij is ook op dit forum actief.

Bouna
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door alfa vulgaris »

Heren,

Dank voor uw reakties.

Ik heb zojuist dit even gelezen: http://www.bieenkorf.be/condensatie.htm
Ik kom er niet erg veel verder mee qua RV-WENSwaarde,echter een bevestiging van eigen observaties doet altijd goed.

Twee snelle voorlopige conclusies:
- In de late winter en vroege voorjaar kan je beter isoleren dan ventileren.
- wanneer bijen bij rijke dracht nectar indikken spreek je het niet over grammen of liters,maar over kilogrammen of kubieke meters luchtverplaatsing per dag!
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door marc »

Alfa, als je als wenswaarde de RV neemt die winterbijen voor de kern van het nest aanhouden, dan bedroeg die gemiddeld rond de 42% om geleidelijk aan te verhogen naar de rand van de tros en zeker buiten de tros tegen wand en deksel aan (95 - 100%). Dit natuurlijk in functie van de tempertuur ter plaatse maar de afwijking van de RV tussen een 25°C winterkern en een 35°C broedkern was heel klein. Dat betekent dat in broedfase meer vocht (absoluut gr/m³) in de lucht zit dan in de winter, maar het verzadigingspunt ligt voor hogere temperaturen ook hoger zodat de RV niet wezenlijk afwijkt.
Dus wat ze behaaglijk vinden voor hun kinderkamer/koninginneverblijf zou wel eens hun voorkeurwaarde kunnen zijn. Anderzijds komen haalbijen deze waarden zelden tegen in open lucht en ook daar kunnen bijen zich in hun nopjes voelen.
Ik denk dat het voor kasten vooral belangrijk is te grote condesatieverschijnselen uit te sluiten, buiten de tros. Binnenin regelen bijen wel wat ze goed vinden (in gezonde volken met voldoende bijen).
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door alfa vulgaris »

Begint een tweede zon te branden hier lijkt het.

w8 ff

Met een broedtemperatuur van 36 gr/C en een RV van 42 % in het broednest komt het er dus op neer dat dan de buitenste raat en kastwand niet kouder dan 20 gr/C mag worden om condensatie en alle ellende die dat met zich meebrengt te voorkomen.

En met 25gr/C als wintertrostemperatuur zou de wand niet kouder dan 11gr/C mogen worden om narigheid te voorkomen.

Goed isoleren en niet ventileren des winters/voorjaar en niet te groot behuizen dus.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door gerard.b.w.vos »

Bij een broednest temperatuur van 35°C en 50% RV heeft de lucht 18 g/kg vocht en een verzadigingspunt van 23,5°C.
In de winter bij een aangenomen kerntemperatuur van 25°C en 42% RV is dat 8,2 g/kg en een verzadiging bij 11°C.
Bijeen kerntemperatuur van 20°C is dat 6g/kg.
Verlaging van binnentemperatuur bij een gelijk blijvende hoeveelheid vocht zal het % RV doen toenemen.
Een goed geisoleerde wand van de bijenbehuizing zal condensvorming tegen die wand en daardoor schimmelvorming verminderen.

Benodigde hoeveelheid vocht nodig om het broednest, en dus het broed niet te laten "verdrogen" is toch wel een boel, en dat zie je vooral in het voorjaar bij lage (nacht)temperaturen.

Blijven de volgende vragen over;
Voedsel wordt omgezet in energie = warmte en het vocht moet worden afgevoerd om die ca 40% te handhaven.
Stertselende bijen zijn er niet in de winterdag. en het door de bijen gevormde koolzuur zal door het hoger gewicht dan lucht via de bodem en vliegopening verdwijnen.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Relatieve vochtigheid in een bijenvolk

Bericht door alfa vulgaris »

Jahaa hij wordt steeds leuker. :ugeek:

En ik geloof dat we zo aan deze getalletjes komen:



Heh heh:"Als ik figuurlijk de mist in ga hoor ik het graag!"
Laatst gewijzigd door alfa vulgaris op di 18 okt 2011, 19:32, 7 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 145 gasten