HOORNAAR

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

hermani
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

HOORNAAR

Bericht door hermani » vr 04 nov 2011, 21:27

beste forumleden,
ik heb vandaag het relaas gehoord van een imkervriend hier bij ons (Zwalm..Oost-vlaanderen) waarbij hij mij vertelde dat 1 volk tenietgedaan is door hoornaars...
ik heb toevallig gelezen in één van de rubrieken op het forum dat er eentje gespot werd in Flobecq wat een tiental km van hier verwijderd ligt.
het zal wel niet bij dat eentje gebleven zijn gezien zijn volk vernietigd is ...hij heeft ze in de kast zien rondlopen door het plexyglas en zegt dat het volk verloren is.
hoe kan men reageren op dat ongewenst bezoek ?..iemand ervaring mee ?

m.v.g.
herman(i)

queenie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 12:03
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door queenie » wo 16 nov 2011, 09:00

Dag Herman,

Denk, dat je je er niet al te druk over hoeft te maken. Bij ons onder de garageboei zat deze zomer een nest hoornaars op ongeveer 80 meter afstand van de bijenkasten. Heb de hoornaars nooit bij de kasten gezien.
Hier in de buurt zitten de laatste jaren wel vaak hoornaars, van collega-imkers heb ik geen berichten over roverij gehoord.

groet, Olga

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door jossmits » wo 16 nov 2011, 09:18

dat ligt er al aan welke hoornaar het is. Als het de europese hoornaar is (geel met zwarte poten) dan heb je geen of weinig last. Als het de aziatische hoornarr (zwart met gele poten) dan heb je heel veel last. Ik heb nu voor het vijfde jaar hier op een afstand van minder dan 1 km een nest van deze aziatische hoornaar en dat is geen pretje. Bij een zwak volk komen ze echt tot in de kast!!

Jos

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door buzzer » wo 16 nov 2011, 13:03

jossmits schreef:dat ligt er al aan welke hoornaar het is. Als het de europese hoornaar is (geel met zwarte poten) dan heb je geen of weinig last. Als het de aziatische hoornarr (zwart met gele poten) dan heb je heel veel last. Ik heb nu voor het vijfde jaar hier op een afstand van minder dan 1 km een nest van deze aziatische hoornaar en dat is geen pretje. Bij een zwak volk komen ze echt tot in de kast!!

Jos
Jos, wat belet je om 'maatregelen ' te nemen..... De hoornaar is toch niet beschermt? :angry-extinguishflame:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door RobertF » wo 16 nov 2011, 20:24

Nee, de Horenaar is geen beschermde diersoort.
Maar waarom zouden we om eigen bijen te beschermen, dit soort uitroeien?
Alles in de natuur heeft een taak en een rang op de ladder.
Alles mag zo lang het maar niet in onze eigen tuin is?
Ja ik weet uit ervaring dat Horenaars knap lastig kunnen zijn
Ik zou pas bestrijden als er risico's voor de gezondheid zijn :be5: .
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door zanna » wo 16 nov 2011, 21:15

RobertF schreef:Nee, de Horenaar is geen beschermde diersoort.
Maar waarom zouden we om eigen bijen te beschermen, dit soort uitroeien?
Alles in de natuur heeft een taak en een rang op de ladder.
Alles mag zo lang het maar niet in onze eigen tuin is?
Ja ik weet uit ervaring dat Horenaars knap lastig kunnen zijn
Ik zou pas bestrijden als er risico's voor de gezondheid zijn :be5: .
Tja ... en wat doen we dan met de varroa?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door maartenkleijne » wo 16 nov 2011, 21:21

"Nee, de Horenaar is geen beschermde diersoort."
Volgens mij is ie wel beschermd, hoor.
gr,
m

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door jossmits » wo 16 nov 2011, 22:28

De europese hoornaar was in de tijd dat ik in nederland woonde in ieder geval een beschermde soort. In de verenigingsstal van de vereniging waar ik lid was hebben we tussen 1990 en 2000 twee keer een nest gehad. Keurig laten zitten want beschermd en we hadden er verder geen last van.
Ik heb het hierboven gehad over de aziatische hoornaar. Die is in elk geval niet beschermd, pas een jaar of 7 in europa (frankrijk) aanwezig.
Bestrijding is echter niet zo eenvoudig. Deze hoornaar bouwt zijn nesten bijna altijd in bomen en dan op een hoogte van vaak tussen de tien en twintig meter. Je ziet deze nesten pas vanaf half november als de bladeren vallen. Ik heb nu weer een nest op ongeveer 400 mtr van mijn huis op een hoogte van een meter of 15 in een kastanjeboom, nu ontdekt omdat de bladeren vallen.
Bestrijding heeft nu niet veel zin meer( nog afgezien dat dat op deze hoogte dat niet meevalt) dit hoornaarvolk begint uit te sterven, de koninginnen die volgend jaar weer nesten vormen zijn uitgevlogen.
Komende zaterdag krijg ik een update hoe de stand van zaken nu hier in frankrijk mbt deze aziatische hoornaar is.(vandaag gehoord dat in het zuidwesten van frankrijk vanaf september 2010 tot nu toe 8 mensen zijn overleden aan de steken van deze hoornaars.

Jos

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door Arnold » za 19 nov 2011, 21:11

maartenkleijne schreef:"Nee, de Horenaar is geen beschermde diersoort."
Volgens mij is ie wel beschermd, hoor.
mij ligt ook iets van bij dat de hoornaar beschermd is.
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door jossmits » zo 20 nov 2011, 09:16

Gisteren bijgepraat over de aziatische hoornaar. Deze is nu werkelijk over heel frankrijk verspreid. Dus de waarnemingen in Belgie passen daarin.
Ook in het zuid-westen van duitsland zouden ze gesignaleerd zijn.
De exemplaren die je nu nog ziet zouden darren en bevruchte koninginnen zijn. geen werkster-hoornaars meer. Het is nog steeds nuttig om die te vangen. Iedere gevangen koningin nu is een nest minder volgend jaar. nesten nu weghalen is niet echt zinvol meer.
Ik gebruik nu in de gewone wespenvallen het volgende lokmiddel: In een litermaat doe ik 15 cl voer-siroop, dat vul ik aan met 5 cl rode wijnazijn en dan maak ik de litermaat verder vol met water. Goed roeren en dan in de val. Dit mengsel is behoorlijk onderscheidend. Ikvang bijna alleen zaiatische hoornaars. Het nadeel van mengsels op basis van alchol (bier of wijn) is dat het ook veel andere insecten zoals europese hoornaars, vliegen e.d. aantrekt en de val snel hiermee vol is. De rode wijn-azijn in mijn mengsel is om de bijen uit de val weg te houden.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten