Opsturen dode bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Opsturen dode bijen

Bericht door J.Evers » za 26 nov 2011, 10:56

Hallo Allemaal,

Eén volk hier bij de winkel is in een paar dagen overleden, dode bijen in overvloed voor de kast en op de bodem. Het volk had ruim voldoende voer (nu nog wel zo'n 12 tot 14 kg denk ik) én vreemd genoeg nog broed in alle stadia, dus ook eitjes. Enkele dagen terug zag ik de eerste dode bijen voor de kast en heb ik even gekeken door het gat in de dekplank, toen waren ze in de bovenbak nog actief.

Een half uurtje geleden even gekeken en de kast is leeg op wat dode bijen op de bodem na, voor de kast honderden dode bijen.

Ik heb de bijen van de bodem en wat die ervoor lagen opgeveegd, heeft het zin om deze op te sturen? Weet iemand waar ik ze naartoe zou moeten sturen? Weet iemand of hier kosten aan verboden zijn? Kan iemand hier zijn ervaringen op dit vlak met ons delen?

Groeten,
Jeroen

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Opsturen dode bijen

Bericht door depauws » za 26 nov 2011, 11:09

Jeroen
Is het verdwijnen van het volk voorafgegaan door een abnormaal vlieggedrag.
Ik bedoel vliegen bij te lage temperaturen ( vanaf 5 °) of veel heviger vliegen dan normaal bij het soort weer?
In deze periode mag er vanaf 9° en een beetje zon wel een bijtje uitvliegen, maar een hele hoop bijen die actief vliegen zou toch abnormaal zijn.
Groeten
Silvain

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Opsturen dode bijen

Bericht door wilgenroosje » za 26 nov 2011, 11:52

J.Evers schreef:Weet iemand waar ik ze naartoe zou moeten sturen? Weet iemand of hier kosten aan verboden zijn?
Zie hier: http://www.bijen.wur.nl/NL/diagnose/

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opsturen dode bijen

Bericht door J.Evers » za 26 nov 2011, 12:59

depauws schreef:Jeroen
Is het verdwijnen van het volk voorafgegaan door een abnormaal vlieggedrag.
Ik bedoel vliegen bij te lage temperaturen ( vanaf 5 °) of veel heviger vliegen dan normaal bij het soort weer?
In deze periode mag er vanaf 9° en een beetje zon wel een bijtje uitvliegen, maar een hele hoop bijen die actief vliegen zou toch abnormaal zijn.
Groeten
Silvain
Naar mijn idee vlogen ze te veel, ze stonden op een pallet, 30 cm van een muur die ligt op het zuiden. Maar 2 andere volken op dezelfde plek hebben (nog) nergens last van.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opsturen dode bijen

Bericht door J.Evers » za 26 nov 2011, 12:59

wilgenroosje schreef:
J.Evers schreef:Weet iemand waar ik ze naartoe zou moeten sturen? Weet iemand of hier kosten aan verboden zijn?
Zie hier: http://www.bijen.wur.nl/NL/diagnose/
Dank U! Er ligt een mooi pakketje klaar om ter post bezorgd te worden vanmiddag.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Opsturen dode bijen

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 nov 2011, 22:25

Mogen wij de uitslag wanneer die binnen is hier ook vernemen ???

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Opsturen dode bijen

Bericht door Hans van der Post. » za 26 nov 2011, 23:24

depauws schreef:Jeroen
Is het verdwijnen van het volk voorafgegaan door een abnormaal vlieggedrag.
Ik bedoel vliegen bij te lage temperaturen ( vanaf 5 °) of veel heviger vliegen dan normaal bij het soort weer?
In deze periode mag er vanaf 9° en een beetje zon wel een bijtje uitvliegen, maar een hele hoop bijen die actief vliegen zou toch abnormaal zijn.
Groeten
Silvain
Citaat: Ik bedoel vliegen bij te lage temperaturen ( vanaf 5 °) of veel heviger vliegen dan normaal bij het soort weer?

Silvian je hebt goed waargenomen. :!:
Ik kijk in de ochtend - achter mijn pc -uit op volken die op mijn garagedak staan. Heb nu (tussen 2003 en nu) voor de vierde keer gezien dat een van de volken bij lage temperatuur - tussen 0 en 5 + met een regelmaat een bij uitvliegt zo de hele winter lang.
In het voorjaar was die kast dan leeg, soms met een paar dode bijen rondom de moer.
Je kun wel bijen opsturen - kan dit ook in België? - maar het monster moet dan worden onderzocht op virussen enof bacteriën. Zo'n monster wat op virussen enof bacteriën moet worden onderzocht kan alleen "vers" blijven door het in te vriezen en blijven . :!:

Bijen vliegen uit omdat ze zich ziek voelen en de kast(volk) niet willen belasten. Het is een natuurlijke reactie je vind perslot alleen maar een enkele dode bij in de kast bij een normaal gezond volk.

Heb er een paar bijen opgevangen (stuk vitrage) en mee naar binnen genomen ze leefde nog maar een uur namen geen honing op.
!Hans.

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Opsturen dode bijen

Bericht door J.Evers » zo 27 nov 2011, 13:39

Dit volk vloog ook veel meer dan je normaal zou verwachten.

En natuurlijk zal ik de uitslag hier melden. Ik heb de dode bijen opgestuurd en twee ramen met broed en voer erin.

Bleef net onder de 5 kg het pakketje.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Opsturen dode bijen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 27 nov 2011, 13:54

Hans .

Het blijft wel nuttig om monsters op te sturen . Wanneer alle Imkers een monster op zouden sturen van hun verdwenen volken , en er zal naar ik aanneem een goed onderzoek gedaan worden . Moet het toch mogelijk zijn om al die uitslagen te vergelijken en daar door betreffende deskundigen een overeenkomst in te vinden zijn ??. Er is ook zichtbare schade waar te nemen van div Virussen bij het restant van doodde Bijen .

Maar waar hebben wij het over , de verdwijnziekte hebben wij toch een andere oorzaak voor :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Opsturen dode bijen

Bericht door Hans van der Post. » zo 27 nov 2011, 23:26

Jaap v.Popering schreef:Hans .
[.................]
Maar waar hebben wij het over , de verdwijnziekte hebben wij toch een andere oorzaak voor :whistle:
Jaap v P
Hoe bedoel je Jaap :violin: mijn kasten die in het voorjaar zonder bijen waren hadden toch geen zwerm gegeven? :oops:
Dan had ik dit wel gezien. :wink:

Maar alle gekheid, welk oorzaak zie jij dan ? varroa? neeeee varroa niet alleen!
De varroa is de "auto" waar de nog kleinere "plaaggeesten" zich laten vervoeren.
Als je nu minder "auto's" in jou bijenvolk/kast hebt maakt wel de kansen kleiner voor die kleine plaaggeesten om aan vervoer te komen.
Let wel virussen enof bacteriën komen van buitenaf. Door darren worden varroa naar andere volken vervoerd en die kleine "jongens" weer door de varroa mijt.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten