Dakpan voor de vliegopening

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

floppie
Berichten:51
Lid geworden op:zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken:15
Locatie:Antwerpen
Contacteer:
Dakpan voor de vliegopening

Bericht door floppie » di 06 dec 2011, 22:53

Beste forumleden,

Ik heb in mijn imkerboek gelezen dat je het beste tegen januari een dakpan schuin voor de vliegopening kan zetten, zodat de bijen niet opvliegen en direct verkleumen.
Mijn bijenkasten staan met hun vliegopening richting het zuiden tot het zuid-westen, dus vermits het de komende dagen hard gaat waaien en slecht weer wordt, vraag ik mij af of ik er slecht aan doe zo'n dakpan nu al te zetten om te voorkomen dat de wind hard mijn kasten in blaast.

Groetjes,

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dakpan voor de vliegopening

Bericht door Hans van der Post. » di 06 dec 2011, 23:57

Floppy, bij windkracht tussen 6 a 7 en hoger gaan bijen niet naar buiten en zeker niet bij dit donkere weer.
Verder, waarom zouden bijen nu naar buiten moeten?

Je vraag: "een dakpan voor het vlieggat?" is niet verstandig, wind is niet erg.
Zou wel een tegel op het dak leggen dit voorkomt dat de storm het dak er afblaast.
Bijenkasten moeten altijd open blijven ook met sneeuw en vorst.
In welk boek heb je dit gelezen?

Als er sneeuw ligt zou je een brede plank tegen de kast kunnen zetten dit voorkomt dat het zonlicht direct in de kast schijnt.
Met zoveel licht willen bijenvolken wel eens de neiging hebben om een reingingsvlucht te houden.
Zonnewarmte in tweede helft febr./maart is als water voor een plant.
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Dakpan voor de vliegopening

Bericht door Bart de Coo » wo 07 dec 2011, 08:30

Het afschermen van het vlieggat is hier en daar wel gebruikelijk. Een bekend voorbeeld is die film die begin jaren '80 gemaakt werd over het korfimkersbedrijf Klindworth op de Luneburger Heide. Daar werden schijfjes boven de vlieggaten geprikt in de winter. De Duitsers hebben er zelfs een woord voor, 'Blenden'.

Dan zie je vaak kasten met een soort afdakje boven het vlieggat. Of dit afdakje in de bodem is ingebouwd, of vastzit aan de broedkamer, weet ik niet, maar je ziet het vaak.

Ik heb in het verleden vaak gehad dat de striemende oostenwind pal op de vlieggaten van mijn kasten stond. Ik maakte me daar dan ernstige zorgen over en wist vervolgens niet wat ik eraan moest doen. Maar dan bleek telkens weer dat de bijen moeiteloos uitwinterden; ze lijken bij mij dus niet zo onder de indruk te zijn van koude wind, zoals Hans al zei. Verder heb ik de honingkamer onder de broedkamers staan, waardoor de bijen volgens mij best ver van het vlieggat verwijderd zijn.

Sneeuw kan inderdaad wel een probleem zijn. Dat heeft Hans ook al gezegd. Ik klink als spuit elf. Bij een flink pak sneeuw, gepaard met zon, zie je wel eens de nodige bijen voor de kast liggen in een soort 'remspoorpatroon': ze liggen in een langgerekte streep dood voor de kast in de sneeuw. Het lijkt wel alsof ze verleid werden door het felle licht, de kast verlieten en onmiddellijk dood neervielen. Dus bij sneeuwval zou je inderdaad kunnen overwegen om het vlieggat te beschermen tegen fel zonlicht, met een dakpan desnoods.

Maar spuit elf gaat nog even verder. Als de sneeuw weg is en het voorjaar met de reinigingsvlucht nadert; weg met alle planken en dakpannen. Dan kan zo'n volk niet genoeg licht krijgen. Laat ze maar broeden in februari. Als je bij de reiningingsvlucht die dakpan er nog voor hebt staan, dan zou dat wel eens lastig kunnen zijn bovendien. De bijen herorienteren zich op het vlieggat en ze moeten makkelijk kunnen uitvliegen om zich te ontlasten. Dat verdraagt geen obstakels, denk ik.

Groet,

Bart

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dakpan voor de vliegopening

Bericht door Dirk Blanken » do 08 dec 2011, 21:03

Hallo,
Wat betreft de lage felle zon bij sneeuw heb ik nog nooit meegemaakt dat er heel veel bijen uitvlogen.
Ik denk dat de bijen die uitvliegen bij een lage temperatuur ziek zijn of zeer nodig moeten(darm overvol)en die kunnen maar beter weg zijn.
Ik heb een aantal kleine standen over het Groninger land verdeeld moet ik dan overal een plank voor gaan zetten als het gesneeuwd heeft.
Maar zoals de Duitsers het doen een indirect vlieggat(blende) is nog niet zo gek maar ik denk dat we met elkaar te bezorgd zijn.
De bijen die oud,ziek en overvol met stront zitten vliegen het eerst af en dat is positief.
Wat betreft harde koude wind is het juist positief want kou doet bijen omhoog kruipen in een compactere tros en dan overwinteren ze beter.
Ik ben een aanbidder van de Segeberger met volledig open bodem en verder goed geisoleerd.
Bovendien als bijen uitvliegen en die bijen komen niet terug dan is er geen extra motivatie voor andere bijen om ook uit te vliegen.
Pas als bijen met iets terug komen is er een kettingreactie.
Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Dakpan voor de vliegopening

Bericht door wilgenroosje » do 08 dec 2011, 21:53

Dirk Blanken schreef:Wat betreft de lage felle zon bij sneeuw heb ik nog nooit meegemaakt dat er heel veel bijen uitvlogen. Ik denk dat de bijen die uitvliegen bij een lage temperatuur ziek zijn of zeer nodig moeten(darm overvol)en die kunnen maar beter weg zijn.
Ik weet uit ervaring dat het weldegelijk gebeurt. Afgelopen winter gebeurde dat bij 1 volk - dat later overigens uitstekend uitwinterde - in flinke mate. Bijen vlogen uit, dachten dat de witte sneeuw de lucht was en draaiden om waarna ze op de rug in de sneeuw belandden. Je staat er bij, ziet het gebeuren en ziet de betreffende bij voor je ogen in enkele minuten verkleumen; geen prettig gezicht. Iedere dag kon ik zo 75 tot 100 bijen uit de sneeuw voor de kast opruimen. De sneeuw was weg en het probleem was over. Opvallend is overigens dat het bij 1 volk gebeurde (en die kast stond nog het meest donker) en bij de andere nauwelijks. Mogelijk maakt dus ook uit hoe dicht de tros bij het vlieggat hangt.

Ik kan mij voorstellen dat in dergelijke gevallen het afschermen van het vlieggat (dakpan bijvoorbeeld) inderdaad werkt, maar na de sneeuw zou ik die wel weer verwijderen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dakpan voor de vliegopening

Bericht door Dirk Blanken » do 08 dec 2011, 22:44

Hallo Wilgenroosje,
Je zegt zelf dat het volk uitstekend uitwinterde misschien een gevolg dat de oude zieke bijen weg waren.
Vergeet niet dat je het pas goed ziet bij sneeuw dan vallen die bijen dichtbij de kast op de sneeuw, anders waren ze waarschijnlijk ook uitgevlogen en had je het niet gemerkt.
Zeg dat dat 10dagen gebeurd dan zijn er nog maar 1000 bijen vertrokken van de 20 á 25000 die in de kast zitten.
Wist je dat door oxaalzuurdruppelen de bijen erge dorst krijgen en ze dan ook bij slecht koud weer kunnen uitvliegen en dus niet terugkomen.
En dat gebeurt dan juist als het lang geen vliegweer is.
Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Dakpan voor de vliegopening

Bericht door Albert Stoter » vr 09 dec 2011, 08:17

Dirk Blanken schreef:Wist je dat door oxaalzuurdruppelen de bijen erge dorst krijgen en ze dan ook bij slecht koud weer kunnen uitvliegen en dus niet terugkomen.
Nee, ik wist niet dat de bijen door oxaal druppelen erge dorst krijgen. Hoe weet jij dat?

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: Dakpan voor de vliegopening

Bericht door erikzhs » vr 09 dec 2011, 18:37

Hallo,

Dat de bijen van oxaalzuur dorst krijgen en uitvliegen heb ik vorig jaar ook ervaren. Er lag al sneeuw voordat ik de druppelbehandeling heb toegepast, toen nog geen bijen te zien. Na de oxaalzuurbehandeling lagen er dagelijks 10-tallen bijen in de sneeuw tot 10-20 meter rond de kasten. Dit ging een aantal weken door. Alle volken zijn goed uitgewinterd, dus blijkbaar kunnen ze zo'n verlies wel lijden. Ik ga daarom ook dit jaar weer rond de kerst een oxaalzuur behandeling uitvoeren.

Groeten,

Erik
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dakpan voor de vliegopening

Bericht door Dirk Blanken » vr 09 dec 2011, 18:47

Hallo Albert,
Een Duitse imker berichte me dat.
Ook voor mensen wekt teveel oxaalzuur dorst op dus dat lijkt me nog niet zo gek maar de bron zette hij er niet bij.
Ik denk dat er altijd wel wat condensdruppels in een kast zitten zeker als er plastic op ligt ook als er geen broed aanwezig is dus ik denk dat het bij de goed geisoleerde segebergers wel meevalt.
Wel weet ik dat na de oxaalzuur behandeling als de temp boven de 8 graden uitkwam de bijen uitvlogen en voornamenlijk het vocht tussen de bakken opnamen(opgewarmt door de zon)allemaal op een rijtje.
Ik heb dit jaar voor het eerst weer eens oxaalzuur gebruikt omdat veel mensen opmerkte dat er dit jaar heel veel mijten in de volken zaten.
Normaal gebruik ik alleen thymolkristallen maar was wat laat ermee geweest.
Bij controle bij 10 volken(niet alle kasten hebben een lade) was er één bij die een paar 100 mijten had bij de rest vielen enkele tientallen.
Ik zal het nog eens navragen wat de bron was.
Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Dakpan voor de vliegopening

Bericht door wilgenroosje » vr 09 dec 2011, 19:38

Het fenomeen vond bij mij inderdaad ook direct na het oxaalzuurdruppelen plaats en dat vond ik toen opvallen. Toen ook nog melding van gemaakt op het forum (http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 13#p133048) en diverse ervaren imkers in de omgeving gevraagd. De meeste reacties wezen toen op lichtinval door de sneeuw, maar misschien was het echter toch de oxaalzuur. Opvallend was wel dat het slechts bij 1 van de volken optrad, maar dat was wel het volk dat helemaal in de hoek staat (naast de schuur) waar lichtreflectie juist het minst zou moeten spelen. Ook dat wijst misschien toch op een andere oorzaak dan licht.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten