te veel oxaal druppelen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

vdiesveld

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door vdiesveld » di 20 dec 2011, 08:45

Ik heb zondag ook gedruppeld. Een niet al te groot volk, Voorin, 5-6 (halve) straten. Ik heb 30 ml gebruikt. Ik had maandag wel 6-7 dode bijen op de vliegplank liggen. Moet ik hierover ongerust zijn?
Groet, Vincent

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door Jaap v.Popering » di 20 dec 2011, 08:58

jasper-k schreef:ben wel jaloers op dat druppelapparaatje uit het filmpje, ik gebruik zelf een spuit want die druppelaars zouden niet meer te verkrijgen zijn...
heeft iemand ze nog of weet waar te krijgen?
Volgens mij is dit de originele druppelaar voor Perizine , en ik zag op de Infobrief uit Celle dat het daar nog gebruikt wordt . Is dus mogelijk daar nog te verkrijgen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
iloy
Berichten: 24
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 14:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door iloy » di 20 dec 2011, 08:58

hoi vincent,
Nee, je hoeft je geen zorgen te maken. Er sneuvelen altijd wel enkele bijen na het druppelen.
gr
www.Imkerij-Roerdalen.nl

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door wilgenroosje » di 20 dec 2011, 09:50

janmol1h schreef:In de bewuste brochure van Bijen WUR staat dat je wanneer een volk op 2 BK's hebt, je ook de onderste broedkamer moet behandelen.
Nou staat het me tegen om de boel zo open te trekken......
Doen jullie dat nou wel? Ik heb ook geen idee of ze dan ook in die bak zitten......
Ik heb gister gedruppeld. Enkele volken staan op 2 bakken en ik heb toch maar de aanbevelingen van WUR gevolgd en ook de onderbak gedruppeld - bovenbak er naast gezet, druppelen en bak meteen weer terug er op. Ik trof veel bijen in de onderbak aan (in 1 volk men name de onderbak). Vorig jaar heb ik dit niet gedaan omdat het van elkaar afhalen van de bakken mij ook tegenstond, maar toen viel er nauwelijks een mijt na de behandeling. Zal het nooit weten, maar heb mij wel afgevraagd of dat kwam doordat ik toen alleen de bovenbak heb gedaan en de onderbak niet. Daarom dit jaar maar braaf de folder van WUR gevolgd.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie: Roderwolde
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door janmol1h » di 20 dec 2011, 21:42

Wilgenroosje, toen je die bakken uit elkaar haalde, en weer terugzette, heb je toen veel bijen geplet?
Ik heb altijd gedacht dat een tros 1 geheel is, ook als het volk op 2 bakken staat. Als je de boel dan opentrekt, zou je veel bijen pletten bij het terugzetten van de bovenste BK.
Heb jij die ervaring nu ook gehad?
Als dat zo is,dan heb ik daar wel moeite mee......ben benieuwd naar je ervaring.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door Albert Stoter » wo 21 dec 2011, 09:59

In de brochure staat zowel

"De oxaalzuuroplossing wordt op een klein deel van de bijen gedruppeld en vervolgens door verplaatsing van bijen door een tros verspreid."

als

"Bij een volk op twee bakken moeten ook de bezette ramen onderin de kast bedruppeld worden."

Kent iemand onderzoek waar het laatste op is gebaseerd? Je zou toch zeggen dat als de druppels van bovenaf door het volk worden verspreid je niet ook de onderste bak separaat hoeft te doen.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door renske » wo 21 dec 2011, 10:11

Ik heb de onderbak niet gedaan, ik vind dat je dan wel heel veel overhoop haalt en veel kou de kast in brengt.
Ik had 3 van de 3 allemaal in leven, nu wel wat dode bijen op de vliegplank bij 1 volk.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 dec 2011, 16:22

Albert Stoter schreef: [..................................]

Je zou toch zeggen dat als de druppels van bovenaf door het volk worden verspreid je niet ook de onderste bak separaat hoeft te doen.
Dit kun je zelf heel gemakkelijk zien. kijk eens na een kwatier op de schuiflade. Je vind dan op de straatjes mul oxaalzuur druppeltjes. - Niet te verwarren met condens druppels.
Van tevoren even kijken!! Eens geleerd altijd weten.........
!Hans.

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door wilgenroosje » wo 21 dec 2011, 18:20

janmol1h schreef:Wilgenroosje, toen je die bakken uit elkaar haalde, en weer terugzette, heb je toen veel bijen geplet?
Ik heb altijd gedacht dat een tros 1 geheel is, ook als het volk op 2 bakken staat. Als je de boel dan opentrekt, zou je veel bijen pletten bij het terugzetten van de bovenste BK.
Heb jij die ervaring nu ook gehad?
Als dat zo is,dan heb ik daar wel moeite mee......ben benieuwd naar je ervaring.
Ik heb niet de indruk. Bij een van de volken waren beide bakken flink bezet (onwaarschijnlijk groot volk voor de tijd van het jaar - veel groter dan alle andere volken op de stand) en daar is de tros waarschijnlijk wel verstoord (de bijen vertoonden een flinke bruis bij het wegnemen van de bovenbak en er vlogen er wel een aantal op). Er liepen wel wat bijen bovenop de raten van de onderbak, maar dat werden er niet meer tijdens het druppelen. Een paar bijen die over de rand van de onderbak liepen even met de veger naar binnen geveegd en vervolgens de bovenbak er weer op. Er kan natuurlijk altijd een bijtje toch sneuvelen bij het terugzetten van de bovenbak, maar veel zijn dat er zeker niet geweest. Ik moet in de zomer wel meer moeite doen om te voorkomen dat er bijen worden geplet want dan is het toch allemaal veel levendiger.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: te veel oxaal druppelen?

Bericht door Albert Stoter » wo 21 dec 2011, 19:40

Hans van der Post. schreef:
Albert Stoter schreef: [..................................]

Je zou toch zeggen dat als de druppels van bovenaf door het volk worden verspreid je niet ook de onderste bak separaat hoeft te doen.
Dit kun je zelf heel gemakkelijk zien. kijk eens na een kwatier op de schuiflade. Je vind dan op de straatjes mul oxaalzuur druppeltjes. - Niet te verwarren met condens druppels.
Van tevoren even kijken!! Eens geleerd altijd weten.........
Hallo Hans,
Je antwoord is me niet helemaal duidelijk.
Was de door jou geschetste situatie een gevolg van alleen op de bovenbak druppelen?
Zo ja, dan neem ik aan dat je hiermee wilt zeggen dat het niet nodig is om zowel de boven- als de onderbak te doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten