beginnerscursus

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

beginnerscursus

Bericht door Paul67 » ma 23 jan 2012, 13:03

beste mensen,

afgelopen vrijdag heb ik de eerste les gehad van de beginnerscursus bijen houden.
In de eerste les ging het vooral over
-anatomie van de bij
-gewicht/lengte van koningin, werkster en dar
-zichtspectrum in vergelijking met de mens
-aantallen in de kast in winterperiode en rest van het jaar
-wat te doen tegen steken en steken vermijden

Ik vond het interessant en het werd ook op een leuke manier verteld en uitgelegd.

Omdat er tijdens deze les (ruim 3 uur) nogal met getallen werd gegooid, vroeg ik me af of het gangbaar is dat bij het examen daar exacte vragen over komen? Of zijn het meer algemene vragen?

Daarnaast vraag ik me zowieso af hoe het examen in elkaar zit: open vragen, multiple choice? Zijn het veel vragen?
Kortom: wat kan ik verwachten als het zover is?

groet, Paul

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Oude Essink » ma 23 jan 2012, 16:51

Hallo Paul,
Goed, dat je met de cursus begonnen bent en fijn, dat de cursusleider je inspireert. Als ik jou was, zou ik mij over "het examen" niet druk maken. Als je met regelmaat op de cursus aanwezig bent en met duidelijke interesse deelneemt ( en waarom zou je niet, anders geef je daar geen geld en tijd aan uit), zul je er genoeg oppikken om met bijen "aan de slag" te kunnen; als je er absoluut niet voor in de wieg gelegd zou zijn of er zich lichamelijke belemmeringen zouden voordoen (onoverkomelijke allergie o.i.d.), komen die er tijdens de cursus wel uit en haak je vanzelf voortijdig af. Als de cursus (theorie en practijk) op zijn eind loopt , zul je ongetwijfeld globaal weten hoe een werkster, moer en dar functioneert en wat er zoal in een volk omgaat en hoe je daarop inspeelt. Van die getallen, waar je je kennelijk druk over maakt, zul je gauw merken, dat de preciese ontwikkelings tijd van ei tot volwassen werkster / moer / dar belangrijk is te weten, omdat je daaruit kunt afleiden wat er in het volk te gebeuren staat. Als de cursusleider het idee krijgt, dat hij een bijenvolk aan je kan toevertrouwen en dat je er plezier aan kunt beleven, zal hij/zij jou je diploma c.q. certificaat niet ( durven) onthouden. dat diploma geeft je recht op het inschrijven in een vervolgcursus. Veel plezier overigens met de cursus deze winter en zomer.

Afbeelding

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Paul67 » ma 23 jan 2012, 22:28

Uh sorry maar deze reaktie is niet echt antwoorden op mijn vragen...

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door willem » ma 23 jan 2012, 22:37

Paul67 schreef: Omdat er tijdens deze les (ruim 3 uur) nogal met getallen werd gegooid, vroeg ik me af of het gangbaar is dat bij het examen daar exacte vragen over komen? Of zijn het meer algemene vragen?
Daarnaast vraag ik me zowieso af hoe het examen in elkaar zit: open vragen, multiple choice? Zijn het veel vragen?
Kortom: wat kan ik verwachten als het zover is?
Wat denk je ervan om deze vragen aan je leraar te stellen , ben je bij de bron.
Groeten, Willem :violin:

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Paul67 » di 24 jan 2012, 11:25

Daar wil ik wel even op ingaan Willem,

Om het to the point duidelijk te maken:

Enkele maanden geleden raakte ik geinteresseerd in het houden van bijen. Nadat ik op YouTube een lading filmpjes had bekeken, ben ik begonnen met zoeken op internet naar imkerverenigingen bij mij in de buurt, imkers in mijn omgeving en ben ik allerlei informatie gaan lezen m.b.t. bijen houden. Een imkervereniging bij mij in de buurt hield een informatieavond, waarvoor ik me heb aangemeld en waar ik ook heen ben gegaan.

Als beginneling loop je natuurlijk met honderden vragen. Die heb ik ook gesteld, zowel op de informatieavond als aan imkers via mail, en ook hier op dit forum. Wat mij vanaf het begin van mijn "zoektocht" daarbij nogal tegenstaat is het feit dat ervaren imkers (niet allemaal!!) schijnbaar niet in staat zijn om gewoon een vraag te beantwoorden. Ik heb voorbeelden genoeg daarvan:

Ik vroeg bijvoorbeeld op de informatieavond welke soort kast geschikt zou zijn voor een beginner (ik heb er immers geen verstand van!). Het antwoord was ongeveer dit: er zijn verschillende soorten kasten, en sommige imkers geven de voorkeur aan die kast en weer andere hebben liever die. Kwisvraag: wat heb ik daaraan als leek?
Ik heb imkers via mail aangeschreven met allerlei vragen, van sommigen krijg je niet eens een reaktie...
Ik heb gevraagd welke spullen ik moet aanschaffen t.z.t....antwoord: je kunt het beste niet teveel ineens anschaffen. Weer de kwisvraag: wat heb ik daaraan als leek?
Ik kan nog meer voorbeelden hiervan geven...
En bij dit onderwerp op dit forum: ik vraag volgens mij duidelijke vragen en de eerste reaktie is zoiets als: maak je maar niet druk over de cijfers, en veel succes met je cursus.... Daar vraag ik toch niet naar?

Ik ga het dus nog maar eens proberen:
Wat kan ik verwachten van het examen? Komen er gerichte vragen over cijfers of worden er meer vragen gesteld in algemene zin? Hoeveel vragen kan ik verwachten en zijn de vragen ingedeeld qua lessen wat je hebt gehad? Zijn er misschien voorbeelden van zo'n examen? Noem maar op..........

En ja, ik had dat wellicht aan de leraar kunnen vragen, maar ik heb ervoor gekozen om dat hier te vragen omdat ik dan misschien meerdere ervaringen kan krijgen van mensen die die cursus gedaan hebben.

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Bouna » di 24 jan 2012, 13:19

Hallo Paul,

Jouw frustraties zijn een bekend fenomeen onder beginners en jouw ervaringen staan niet op zich.
Voordat je gaat denken dat dit weer zo'n verhaal is die geen concreet antwoord geeft op je vragen, hierbij alvast mijn reactie op je vragen.

Wat kan je verwachten van je examen?
Vraag het je leraar, hij neemt de examens af, dus alles wat een ander zegt is speculatief.
Ik kan wel van alles typen, zeggen en beweren maar inhoudelijk heb je er weinig aan.

Welke kast is het meest geschikt?
Spaarkast
Afhankelijk wat jouw wensen zijn en jouw visie op bijenhouden. Ik kan me heel goed voorstellen dat die op dit moment nog niet duidelijk zijn, dus ik raad je aan om gewoon te beginnen met de spaarkast.
Dat is namelijk de meest voorkomende kast in Nederland. Je kunt dus makkelijk ergens een volk overnemen en in jouw kast huisvesten. Gebruik je een ander type kast, dan verklein je je zoekgebied en eventueel straks je afzetmarkt. Want het is heel goed mogelijk dat je na een x aantal jaren wilt overstappen van de spaarkast naar een ander type kast. Als je dan de spaarkast gebruikt, kan je die weer makkelijker kwijt. Jij hebt dus meer troeven in handen.
Een tweede reden om te gaan voor de spaarkast is de cursus. Die worden altijd gegeven in spaarkasten. Je opleiding en je ervaring is dus straks hierop gebaseerd. Als je wat meer ervaren bent en al wat langer bijen hebt hebt, ga je vanzelf meer trucjes en werkwijzen verzinnen. Wellicht kom je dan tot de conclusie dat je beter kunt overstappen naar een andere kast. Maar dan is het tenminste JOUW keuze, gebaseerd op jouw situatie en die aansluit bij jouw wensen.

Nog wat tips.
1)Als je handig bent, maak 'm dan zelf. Via deze website is er 1 te downloaden
http://www.imkerforum.nl/index.php?opti ... &Itemid=57
2) Houd je bij 1 type kast. Zelfs als het een spaarkast is. Menig imker (incl mijzelf) heeft/had spaarkasten staan van verschillende makers, maar het paste allemaal net niet / net wel. Heel frustrerend en het ontneemt je de pret van imkeren. Doe jezelf dus een plezier en koop/maak alleen gelijke kasten.
3) Extra kastmateriaal achter de hand is zelfs nog beter.

Welke materialen kun je alvast aanschaffen?
1) Imkerjack
2) Imkerhandschoenen
3) Beitel (liefst multifunctionele; zoals van Jackel)
4) Laarzen
5) De rest kan je in de loop van het jaar nog wel kopen. In Houthalen (België) vind elk jaar op 2e pinksterdag een bijenbeurs plaats. Dat is een mooi moment voor jou om je nieuwe en gebruikte spullen te kopen. Zelfs Nederlandse spaarkasten worden daar verkocht, maar neem dan wel een raampje mee om het ter plekke te proberen.

Wat raad ik je nog meer aan?
1) Schrijf je in bij de plaatselijke vereniging, de vereniging (lijkt niet altijd even interessant) maar de mensen die er komen kunnen misschien je misschien helpen met allerlei praktische zaken. Materiaal, standplaats, reizen, bijenvolken, aanspreekpunt tijdens je vakantie enz.
2) Koop geen slinger, maar probeer deze de 1e 2 jaar van iemand te lenen of samen te slingeren. Dit om de kosten de 1e jaren te drukken en omdat slingeren met anderen leerzamer en gezelliger is.
3) Heb een beetje geduld met oudere imkers. Ze hebben soms idd gebruiksaanwijzingen, maar ze bedoelen het goed. Haal er je voordeel uit en houd ze te vriend. Wie weet wat hij/zij nog voor je kan betekenen. Het zijn namelijk vaak de kleine zeldzame tips, en niet hun levensverhalen, die het verschil maken. Maar behoed je voor het volgende; Elke beginner stelt hier veel vragen, van hetzelfde, en er word vaak op gereageerd (door beginners) met de meest uiteenlopende antwoorden. Zo'n medium als dit kan dus verwarrend zijn.
4) Koop het boek bijen van Jurgen Tautz. Het is een heel interessant boek over bijen waardoor je bijen heel goed leert te begrijpen. Maar onthoud;
"Bijen lezen geen boeken, hooguit een keer een krant."

Groeten,

Bouna

Imker MIJM
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 27 jul 2011, 17:12
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Imker MIJM » di 24 jan 2012, 13:34

Hallo Paul,
Ik heb vorig jaar de cursus gedaan en het punt is:
Er zijn geen vaste examen eisen voor het diploma / certificaat.
De trainer cq de vereniging bepaalt de procedure.
Bij mijn cursus was als eis gesteld dat je minimaal 80% van de lessen moest volgen.
Verder gaf onze leraar, vooraf aan elke les, een 10 vragen, multiple choice, soort test over de een aantal hoofdstukken uit het cursus boek "Bijen houden? Hoe doe je dat".
Deze testen waren goed te maken als je de stof vooraf had doorgelezen.
Bij voldoen aan deze criteria kreeg je aan het einde je diploma.
Resultaat bij ons: 100% geslaagd van 40 cursisten.
Dus je zult toch bij je leraar moeten aankloppen voor wat zijn procedure is.
Het is de moeite waard want je leert veel en het is een heel leuke hobby.
Ik zou niet proberen om zonder cursus te beginne want er komt veel bij kijken.
Groet en succes.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 24 jan 2012, 15:10

Ik heb vorig jaar de cursus gedaan, dus ben ook nog een beginner. Zeker in het begin is het allemaal best lastig en blijkt dat iedere imker er zijn eigen manier op na houdt, zelfs bij een NBV-cursus. Bij zo'n cursus leer je dus niet dé basis, maar een basis. Dat komt ook waarschijnlijk omdat bijen zich niets wijs laten maken, maar lekker hun eigen gangetje gaan. Ik denk dat iedere imker zijn eigen manier ontwikkeld waar hij/zij zich zijn bij voelt. Je zult tijdens de cursus wel merken dat sommige dingen anders/handiger kunnen.

Materialen die ik aangeschaft heb:
- pak
neem in ieder geval een jas met kap, niet alleen een kap

- handschoenen
ik heb gele huishoudhandschoenen, de echte bijen handschoenen kunnen ook, maar dat werkt niet fijn omdat ze te dik zijn. Er zijn imkers die met blote handen imkeren, nadeel is dat je erg vieze handen krijgt. Zelf heb ik dan ook nog wat last van schrikreacties als er een bij op mijn hand gaat zitten. Met die gele handschoenen voel je de bijen minder, maar heb je toch gevoel bij wat je doet.

- beroker met tabak
een pijp is handiger dan een blaasbalg, want dan heb je je handen vrij en een pijp gaat makkelijker aan. Echter vind ik zelf (als iemand die nog nooit ene haaltje van een sigaret heeft genomen) de rook erg vies. Je krijgt het toch wel binnen.
Op warmere dagen kan je ook de plantenspuit gebruiken, al reageren de bijen daar niet altijd even goed op

- kastbeitel
eventueel met aparte raampjeslichter

- vegertje
nog niet echt nodig, zat in mijn Honingmagazijn startpakket


Een kast heb je pas nodig als je een volk neemt/krijgt en dat is sneller dan je denkt. Eenmaal gegrepen door het virus wil je bijtjes! Kies een kast die men bij de cursus gebruikt, dan kan je makkelijk raampjes uitwisselen. Vaak zal het een spaarkast zijn. Dan kan je nog kiezen tussen kunststof of hout. Kunststof isoleert beter en is lichter. Zelf heb ik toch voor hout gekozen, leek me wat natuurlijker.
En als je dan eenmaal een kast (2 broedkamers en minimaal 1 honingkamer) hebt, heb je ook raampjes nodig. En, tenzij je gaat voor volledig natuurbouw, kunstraat, draad, een draadspanner (niet perse nodig, maar wel handig) en een transformator (tip: koop op Marktplaats een treintrafo) voor het insmelten van de raad.

Wat het examen betreft: wij hadden ongeveer 60 multiple choice vragen. Er komt een klein beetje leerwerk bij kijken (lees het cursusboek gewoon een paar keer), maar zoals al gezegd is het vooral de praktijkdagen volgen, dan leer je het vanzelf. Het is echt niet moeilijk en eigenlijk met een gezonde interesse voor de natuur (die alleen maar toeneemt als je de cursus doet) al goed te doen. Het is geen landelijk vastgesteld examen waarbij je voor een examencommisie moet verschijnen. De vragen zijn door de cursusleiders opgesteld en laagdrempelig.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 24 jan 2012, 15:13

Nog een toevoeging, om wel rekening mee te houden. Je zult ook wel te horen krijgen "koop nog geen kasten, die kan je voor een prikkie overnemen van mensen die stoppen". Dat kan in de praktijk wel tegen blijken te vallen.... Reken er op dat je gewoon een aantal kasten aan zult moeten schaffen.

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: beginnerscursus

Bericht door Paul67 » di 24 jan 2012, 15:50

@ Bouna @MIJM @Santtu,

Alle drie hartelijk dank voor de reakties! Dat zijn nou reakties waar je als leek wat mee kunt!

Even kort reageren:

Ik ga maar eens bij de leraar aankloppen om te horen wat zijn manier van doen is qua examen.

Dan verder: ik kan van de zoon van een overleden imker uit de buurt gratis wat kasten krijgen. Ik ben er al naar gaan kijken en ze zien er fatsoenlijk en netjes onderhouden uit. En dat zijn inderdaad spaarkasten. Ik hoef ze alleen nog maar te gaan halen:) Daarnaast heb ik ook al iemand gevonden die een weiland in de buurt heeft, en deze man vindt het prima als ik daar een stand maak. Dus dat is al voor de bakker!

Kleding en dergelijke moet nog worden aangeschaft maar dat lijkt me geen probleem:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 84 gasten