dode bijen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:
dode bijen.

Bericht door hermani » do 16 feb 2012, 19:49

Beste imkervrienden ,
De ganse vorige witertijd zag ik bij mijn bijenkast geenenkel probleem....rustig gezoem binnenin de kast....bij een ietswat zonniger weer een paar bijen die zich buiten waagden en wel terug keerden...niets om zich zorgen over te maken en hoopvol uit te kijken naar de komende lente...tot gisteren....
gisterenochtend von ik op de vliegplank een tiental levensloze bijen...heb ze in een potje geraapt en binenshuis gezet in de warmte...1 juffer kwam terug tot leven.
Vandaag waren het er een vijftigtal....gewoon dood...geen uitgestoken tong wat zou kunnen wijzen op voedselschaarste.....
Deze middag waren er wel hier een paar zonnige periodes e temperaturen van rond de 8 graden..
Kan het zijn dat de bijen door het relatief mooie weer naar buiten gelokt werden en dan verrast werden door de koude of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn ?
Ik hoop te kunnen terugvallen op de rijke ervaring van mijn imkervrienden om te kunnen inschatten wat gaande zou kunnen zijn en eventueel de juiste maatregelen te kunnen treffen als dat al mogelijk zou kunnen zijn.

m.v.g.
Herman(i)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door semar » do 16 feb 2012, 20:10

hermani schreef:geen uitgestoken tong wat zou kunnen wijzen op voedselschaarste.....(i)
Waar haal je dat vandaan?

Bij honger vind je de bijen dood in de cellen, met de kop naar de middenwand.
bij schijndood door voedselgebrek vallen ze van de raat, maar leven nog. (dan kan je siroop over druppelen tot de ze weer bewegelijk worden, en dan normaal voeren.)

doode bijen voor de kast met uitgestoken tong is (naar mijn weten) een teken van vergiftiging.
(als ik lieg lieg ik in comisie) :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door hermani » do 16 feb 2012, 20:18

Semar, de bijen lagen gewoon dood op de vliegplank hoor
m.v.g.
Herman(i)

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door Bouna » do 16 feb 2012, 20:31

Heb geduld, het hoeft niets te betekenen.
50 dode bijen op een volksterkte van 20.000 of zelfs maar 10.000 is niet iets om je druk over te maken.
Heb dus geduld.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door A.A. Staals » do 16 feb 2012, 20:32

Hermani

Zou het kunnen dat dit de opgeruimde dode bijen zijn die afgelopen tijd op de bodem zijn gevallen?

ad staals

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door semar » do 16 feb 2012, 20:39

na een periode van lang op de tros zitten, zullen de bijen geneigt zijn zo snel mogelijk de doode colega´s naar buiten te gooien.
zefls als ze niet vliegen zie je dan enkele doode bijen op de vliegplank.
( ik wil dan wel eens met een zaklampje door het voergat loeren) :)
hoeft helemaal niets te betekenen, kan zelfs gunstig zijn (het zijn ijverige schoonmaksters, ze doen hun best).
In de zomer zie je dat ´s morgens heel vroeg ook wel eens. De lijkjes worden zo ver mogelijk gebracht naar omstandigheden.
in dit geval de voordeur of net iets verder.

maar vijftig vind ik wel veel voor deze verklaring.
(je zou op de volgende zachte dag even door het voergat kunnen loeren)

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door hermani » do 16 feb 2012, 20:48

Beste imkervrienden ik ben wel wat gerustgesteld te lezen dat dit niet zo abnormaal blijkt te zijn...ik hou het verder in de gaten hoor..
m.v.g.
Herman(i)

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door G.B. » do 16 feb 2012, 22:28

semar schreef:
hermani schreef:geen uitgestoken tong wat zou kunnen wijzen op voedselschaarste.....(i)

bij schijndood door voedselgebrek vallen ze van de raat, maar leven nog. (dan kan je siroop over druppelen tot de ze weer bewegelijk worden, en dan normaal voeren.)
Kunt u eens wat meer over 'schijndood' zeggen?
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Imker MIJM
Berichten:14
Lid geworden op:wo 27 jul 2011, 17:12
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door Imker MIJM » vr 17 feb 2012, 00:28

Ik vond vandaag ook 10 dode bijen voor de kast.
Verontrust keek ik op de bodemplank (het is een spaarkast met zo'n los vliegopening plankje) en schrok want daar lag een massa dode bijen, wel een paar honderd!
Ik keek boven in de kast ( ik heb een perspex dekplank dus kan er gemakkelijk inkijken). Dat ziet er nog gezond uit, volop bezige bijen, niet in de tros maar de hele kast vullend.
Als beginnend imker, mijn eerste winter met een volk, een paar vragen:
Is dit normaal of moet ik me zorgen maken?
Is dit normale wintersterfte?
Zouden de bijen de lijken niet uit de kast moeten ruimen?
Graag wat adviezen van ervaren imkers.
Mvg

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 17 feb 2012, 09:18

Heel lang geleden leerde men op een beginnerscursus dat je na de winter ( vorstperiode ) je vliegopening in de gaten moest houden omdat deze verstopt kon raken vanwege de dode Bijen , het is dan te koud geweest voor de Bijen om hun doden buiten te brengen .
In die tijd was een vliegopening niet breder dan een centimeter of vijftien . Omdat deze tegenwoordig veel breder is gebeurt dit niet zo snel meer .maar wanneer je wat bijen ziet liggen gewoon even met een haakje van ijzerdraad ( of iets dergelijks )de vliegopening en wat verder even schoonmaken . In sommige gevallen kunnen dit behoorlijk wat Bijen zijn , het is pas verontrustend wanneer er zo veel liggen dat de opening erg verstopt zit , dan is het beter om even de dekplank te lichten en kijken wat er aan de hand is .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten