suiker oplossen in koud water

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Henk.S
Berichten: 19
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 19:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

suiker oplossen in koud water

Bericht door Henk.S » zo 19 feb 2012, 13:54

Hallo

Ik ben op zoek naar een artikel, het liefst met een tekening erbij.
Het gaat over het oplossen van suiker in water. Dit gebeurt dan door twee emmers op elkaar te zetten. De bovenste emmer heeft een geperforeerde bodem van kleine gaatjes. Hierin komt de suiker... etc etc.
Kent iemand dit principe en kan me doorverwijzen naar het bewuste artikel? Alvast bedankt
Gr
Henk

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: suiker oplossen in koud water

Bericht door wijnand » zo 19 feb 2012, 14:11

kijk eens naar http://www.ekobijkers.nl/ onder blok suikersmelter ..
heb het zelf niet geprobeerd maar heb er goede verhalen van gehoord binnen onze vereniging .
groetjes wijnand

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: suiker oplossen in koud water

Bericht door rostohar » zo 19 feb 2012, 14:30

En kijk hier eens http://buckfastimker.wordpress.com/voer ... et-sukapi/

Vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door rostohar op zo 19 feb 2012, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: suiker oplossen in koud water

Bericht door LWPisa » zo 19 feb 2012, 16:24

Die suikersmelter is een extreem goed idee van iemand geweest! Ik gebruik het principe nou 2 jaar, ik had het eerder moeten gaan doen. Niks roeren van warme oplossingen in grote pannen, gas verstoken, suiker knoeien in de keuken etc. maar gewoon iedere avond een smelter laden in 5 minuten en de volgende ochtend liters redelijk dikke suikerstroop.

Het enige is dat de gaatjes op een bepaalde manier nauw luisteren. Groepen van gaatjes of een groter gat per toeval verstoren het rustig oplossen, de emmer trekt leeg zonder dat alles goed oplost. Wat ik daar tegen doe is op de gaatjesbodem een stuk stof (schone dunne zakdoek/theedoek) leggen waardoor grote gaten/clusters minder verstoren. Als je gaatjes slaat moet je een beetje opletten dat ze goed verdeeld zijn over de bodem.

10 liter emmers is wel een soort optimale maat qua handelbaarheid. Beter 3 x 10 liter systemen in serie dan 1 x een 30 liter systeem.

Lennard

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: suiker oplossen in koud water

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 feb 2012, 19:19

Ik ben er zeker van dat ik ooit foto's hier van geplaatst heb , maar kan die nergens meer vinden . zal morgen enkele nieuwe maken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: suiker oplossen in koud water

Bericht door Bart de Coo » zo 19 feb 2012, 21:48

Om u te dienen:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... it=fondant


Ik schrijf in de tweede bijdrage dat er een beschijving stond in het juni-nummer van Bijenhouden 2010, het onvolprezen maandblad dat sindskort volledig doorzoekbaar is op internet. Toch? Mensen? Anders moet je maar even je collectie doorspitten. Maar het principe is gauw duidelijk.

Net als Lennard doe ik het nu twee jaar, sinds dat artikel in Bijenhouden dus. En net als Lennard heb ik er gloeiende spijt van dat me dit niet gewoon op de beginnerscursus is verteld.

Het enige wat er mis kan gaan - is mijn ervaring :oops: - is dat je vergeet de volle emmer die onderop staat te vervangen door een lege als de bovenste emmer weer gereed gemaakt is voor de volgende lading. Je moet namelijk weten dat er maar één partij suikerwater in zo'n emmer past en niet twee, anders staat je keuken blank van suikerwater, hetwelk de huisgenoten maar weinig kunnen waarderen...

Ik heb voor de 'doorloopemmer/vergietemmer/verziftemmer' een boortje van 1,5 millimeter gebruikt. Dat breekt heel snel af en dat gebeurde bij mij dan ook. Al met al heeft de operatie mij destijds maar één 1,5mm-boortje gekost. Die vergietemmer gaat nu dus al twee jaar mee en ik zie niet in waarom die emmer geen erfstuk kan worden.

Kortom mensen, waar wachten wij op. Maar suikerstroop met de vergietemmermethode. Ideaal.

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: suiker oplossen in koud water

Bericht door Jaap v.Popering » ma 20 feb 2012, 11:44

Ik heb nog even een plaatje ter verduidelijking gemaakt .

Afbeelding

Ik doe dit al tientallen jaren . zoals te zien de onderste emmer wat gaten van 35 mm in gemaakt met een ( zeven gaten zaag ) dan blijft deze wat steviger dan met een enkel groot gat . Onderin een kraantje met een slang om de opgeloste suiker af te kunnen tappen . Van de bovenste emmer de bodem zoals al geschreven is een vergiet maken met gaatjes van 1 1/2 mm . Wel is het zaak om niet alle suiker in de bovenste emmer op te laten lossen , er dient een ( filter ) van suiker op deze bodem aanwezig te blijven om je oplossing op de juiste dikte te houden . De grote van de te gebruiken emmers zal afhankelijk zijn van hoeveel je op te lossen hebt . Ook is het raadzaam om de bovenste emmer niet groter te laten zijn dan de onderste om zodoende overlopen van deze te voorkomen , om dezelfde reden na het bijvullen de onderst emmer ledigen :o

Jaap v P

david
Berichten: 8
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 00:34
Contacteer:

Re: suiker oplossen in koud water

Bericht door david » vr 05 mei 2023, 22:15

Hoe lang kan je deze zelfgemaakte suikerwater bewaren? ik heb nog lege vaatjes van 14 kg /10 Liter en zou deze al willen vullen met zelfgemaakt suikermengsel . kan ik ook nog andere dingen dan suiker toevoegen in deze vloeibare wintervoeding en nog een laatste vraag , waar vind je momenteel in bulk(25 kg) de goedkoopste aanbieding van suiker . Ben zelf van België en dit is echt een geweldige vraagbaak ,dit forum!!!

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: suiker oplossen in koud water

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 05 mei 2023, 22:42

Mijn ervaring is dat je het snel moet voeren, niet bewaren. Het is een verzadigde suikeroplossing, zodra er wat vocht verdampt, gaat de oplossing kristalliseren. In het begin een ongelukje mee gehad (inderdaad, het ontluchtingsgaatje in de onderste emmer vergeten), toen de oplossing op de vloer kwam, werd het direct een harde, gekristalliseerde massa. Je kunt toch ook beter droge kristalsuiker bewaren dan vloeibare suikeroplossingen?

david
Berichten: 8
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 00:34
Contacteer:

Re: suiker oplossen in koud water

Bericht door david » vr 05 mei 2023, 22:55

Ik kan deze suikeroplossing wel in de lege vaatjes gieten die ik nog heb van de gekochte siroop. en dat is dan luchtdicht

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten