moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
maja de bij
Berichten:17
Lid geworden op:di 16 sep 2008, 19:31
Contacteer:
moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Bericht door maja de bij » zo 26 feb 2012, 10:24

hoewel ik al een paar jaar imker, blijf ik zitten met de volgende vraag:
hoe maak je moerroosters schoon aan het eind van het seizoen? ook nu zit ik weer met een aantal moerroosters, metaal met houten rand, waar nog resten was op zitten omdat de bijen raten hadden uitgebouwd tussen broed- en honingkamer, met natuurlijk daar tussenin het moerrooster.. met branden blijven er vervelende zwarte resten op de spijltjes zitten en op den duur verstopt dat de ruimte ertussen. op het moment heb ik dus twee problemen:
oude, gebrande moerroosters met die vieze zwarte prut ertussen
nieuwere moerroosters waar ik zo goed en kwaad als het ging de was er af heb geschoven met een plamuurmes, maar waar nog wasresten op zijn blijven zitten.
wie heeft een goede raad ?
(er moet een simpele manier zijn, want ik heb deze vraag/antwoord nog nergens op het forum kunnen vinden, ben ik dus de enige met dit probleem?)
joyce

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Bericht door Oude Essink » zo 26 feb 2012, 11:12

1 afbranden en daarna met staalborstel zwarte vuil weghalen. 2 rooster in vriezer leggen en daarna met staalborstel schoonmaken.

Afbeelding

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Bericht door Bok » zo 26 feb 2012, 11:16

Er zijn speciale krabbers voor.
€ 9.95 te koop bij het Bijenhuis. Kijk maar op de webwinkel onder gereedschap, overig (nummer 64005)
groet,

Peter

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Bericht door m.kolsters. » zo 26 feb 2012, 11:54

Om elke imker van dienst te zijn hier een oplossing, je neemt een bak kokend water en een scheutje gloor doe er de roosters in en laat dit een paar min. koken en haal ze er uit dan is alles schoon en ontsmet.
Bijen vliegen graag op zwembaden met gloor om water te halen en ook op jacuzzi om dat het warm is, dit is dan wel goed voor de bij denk ik.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Bericht door Bart de Coo » zo 26 feb 2012, 11:58

Je zou ze in de stoomwassmelter kunnen leggen, als je er een hebt die groot genoeg is. Anders biedt de zonnewassmelter zeker uitkomst, maar ja je heb ze over een tijdje alweer nodig natuurlijk. Dan weet je dat vast voor de toekomst.

Bart

Warre
Berichten:17
Lid geworden op:di 09 mar 2010, 13:37
Locatie:Avelgem
Contacteer:

Re: moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Bericht door Warre » ma 27 feb 2012, 20:49

ik leg mijn koninginnerooster op een vel krantenpapier en zit er met een haardroger op ... de was die smet door de hitte loopt op de krant en blijft daar zitten ... dat van dat bad chloor is ook wel een goed idee lijkt me ...

maja de bij
Berichten:17
Lid geworden op:di 16 sep 2008, 19:31
Contacteer:

Re: moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Bericht door maja de bij » di 28 feb 2012, 11:18

iedereen heel erg bedankt, ik ga voor de roosters die ik nog maar één jaar heb gebruikt, de haardroger van stal halen :be5: , voor de al zwartgeblakerde, al eerder gebrande roosters ga ik voor staalborstel en vriezer. ik laat nog even weten hoe het is afgelopen! :be3:

Inca

Re: moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Bericht door Inca » di 28 feb 2012, 14:44

Ik ben een beetje nieuwsgierig van aard, daarom zou ik graag willen weten wat men in het algemeen betaald voor een nieuw moerrooster?

Warre
Berichten:17
Lid geworden op:di 09 mar 2010, 13:37
Locatie:Avelgem
Contacteer:

Re: moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Bericht door Warre » di 28 feb 2012, 15:06

Inca schreef:Ik ben een beetje nieuwsgierig van aard, daarom zou ik graag willen weten wat men in het algemeen betaald voor een nieuw moerrooster?
Hier ( zonder reclame te willen maken - maar dan heb je toch een dee van de prijs ) vind je prijzen van enkele koninginneroosters ... http://bijenhofdevelop.e-motions.be/cat ... ep_code=17

maja de bij
Berichten:17
Lid geworden op:di 16 sep 2008, 19:31
Contacteer:

Re: moerrooster/koninginnerooster schoonmaken

Bericht door maja de bij » wo 29 feb 2012, 09:52

zoals beloofd mijn ervaringen: de haardroger op de roosters werkte bij mij niet goed: de lucht uit de haardroger werd niet heet genoeg..... maar de oude roosters in de vriezer dat werkte perfekt! ze zien er weer mooi uit en de bijen kunnen er weer door.... voor de andere, nog niet zo vuile roosters die ik maar één seizoen had gebruikt heb ik maar weer naar de brander gegrepen...
bedankt allemaal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten