ruimte tussen ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door bee-tree » za 15 okt 2016, 09:51

Oude Essink schreef:
De bijen ruimte = tussen de drie en acht mm

Ik denk, dat er een klein schrijffoutje gepleegd is. Het was de Amerikaanse dominé Langstroth die de vrije bijenruimte als eerste toepaste in de door hem ontworpen kast (1850); de "vrije bijenruimte" is de ruimte tussen de ramen en de deksel-, bodem-, en wanden van de kast die door de bijen niet wordt dichtgekit. Hij bepaalde die ruimte op 1/4e - 3/8e inch. Volgens de toenmalige maten was dat omgerekend tussen de 6.3 - 9.5 mm. Voor het gemak rekenen wij de bijenruimte op plm. 8 mm; met een marge van 1 mm. naar beide kanten.
Iets nauwkeuriger is dan "de bijenruimte" de ruimte tussen 6 en 9 mm. De ruimte kleiner dan 6 mm. kitten de bijen dicht met propolis en was; de ruimte groter dan 9 mm. wordt met braamraat dichtgekit.

Afbeelding
(Tot zover het citaat van Hennie Oes. Zj. :b10: )

Met dank aan de voorgaande schrijvers dat ze m'n geheugen opfristen en hun kennis
deels toe ga passen.

"Het inwinteren vereist grote kunstvaardigheid" staat in "Der Schweizerische Bienenvater".
Het verwondert me dat 't de bijentros in de winter lukt,
zich te verplaatsen over al die ramen met raten,
die van lat tot lat aaneengesloten cellen hebben, dus zonder hier en daar een doorgang.
In korfraten zie je wel gaten voor dwarsverkeer.

Boven op de volken heb ik folie op de toplatten liggen, óók in de winter.
Bij het er afhalen merk je dat het met propolis en braamraat grotendeels vastgekit zit.

Ik wil de wintertros onder het folie meer ruimte geven om zich te verplaatsen.
Tot nu toe leg ik verspreid onder het folie zo'n 8 latjes of stokjes van een halve tot hele cm. dik.
Het is een heel gedoe met zoveel volken.
Ik ga nu per kast twee raampjes zonder raat er in, maar wel draden er in,
onder het folie leggen.
Het ene raam heeft broedkamerformaat en het andere honingkamerformaat,
beide voor simplexkasten.
De ruimte tussen folie en toplatten is dan weliswaar 20 mm,
maar dat zie ik in de winter niet als probleem. Braamraat bouwen ze alleen als er dracht is
of gevoerd wordt.
De twee ramen passen precies tegen elkaar. Ze liggen PLAT op de raten.
Op éénderde afstand raken 2 latten elkaar. Daar leg ik een paar stokjes onder,
zodat de bijen er onder door kunnen.
Ik zal een tekening maken. Zj. :b10:
Laatst gewijzigd door bee-tree op za 15 okt 2016, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door bee-tree » za 15 okt 2016, 10:27

Omtrek van de kast met er binnen links een raatloos honingkamerraam met draden
en rechts een eveneens raatloos broedkamerraam met bedrading om het doorzakken
van het afdekfolie tegen te gaan en de wintertros meer vrije ruimte te geven. Zj. :b10:

_____________________________
| I __________ _____________I |
| I..............I I......draad.....I |
| I..hkraam...I I....bkraam.....I |

enz.

P.S. Ik maak de tekening niet af, want ik wordt geroepen.
Ook nu stelt het de omtrek niet verticaal voor, maar horizontaal. 't Blijft moeilijk uit te leggen.
Je kijkt dus op de twee ramen als ze plat op het volk liggen.

Heeft het keybord toetsen om VERTICALE GETROKKEN lijnen te maken, dus geen streepjeslijnen ?
Wanneer ik de tekst niet begrijp neem ik het object ter hand en bekijk het van alle kanten.

Zoek een honingkamerraampje en broedkamerraampje op.
Leg ze horzontaal tegen elkaar aan op een bak met uitgeslingerde raampjes waarover bijna
iedereen beschikt, of ga naar 'n volk en probeer 't uit.
Laatst gewijzigd door bee-tree op za 15 okt 2016, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door peter-koi » za 15 okt 2016, 11:14

Snap er geen snars van.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door Hans van der Post. » za 15 okt 2016, 12:02

Mijn snars is ook zoek! :think: Het enige wat ik begrijp dat B-3 ruimte tussen de toplatten en het plastiek wil maken. Op mijn volken liggen een dekplanken met een 3 mm rand hiermee kunnen bijen in de winter ook over de ramen naar een ander deel van de wintertros lopen.
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door bee-tree » za 15 okt 2016, 13:50

Hans van der Post. schreef:Mijn snars is ook zoek! :think: Het enige wat ik begrijp dat B-3 ruimte tussen de toplatten en het plastiek wil maken. Op mijn volken liggen een dekplanken met een 3 mm rand hiermee kunnen bijen in de winter ook over de ramen naar een ander deel van de wintertros lopen.
Peter en Hans, ik gebruik al jaren geen dekplanken meer. Alleen folie zoals vele anderen die vooral
's winters en in het voorjaar een glimp van het volk willen opvangen of aan de warmte willen voelen
waar het volk zit en of er al gebroed wordt.

Ik heb ondoorzichtige en doorzichtige dekplanken gebruikt vóór de tijd dat
transparant folie in zwang kwam. Het afnemen van dekplanken geeft verstoring.
Het er weer opleggen kan bijen 't leven kosten.Vandaar dat ik plastic folie gebruik
en de tros zo min mogelijk wil belemmeren met een te nauwe ruimte
voor z'n tocht van midvoor naar .. en ... en..naar linksboven of rechtsboven.
Vandaar dat ik de 't hier aan de orde stel om de bijenmaat in acht te nemen.

De oudere generatie imkers legden takjes onder het ouderwetse dekkleedje.
En zodra de lente aanbrak ofwel de broedtijd, legden ze op het dekkleedje iets warms,
oftewel warmte-isolerend materiaal. Niet al in december, januari en februari.
Ze wensten een broedstop net als nu, maar om een andere reden .
Jullie toegenegen :mrgreen: Zjef :b10:

P.S. Begrijp je 'n snars van m'n afscheidsgroet ? En waarom dit P.S. ?
Antwoord: ik luister elke zaterdagmorgen naar de "Taalstaat" op NPO-radio 1
als het somber weer is zoals nu.
De radio nodigt uit om "Vergeten woorden" en "Boeiende woorden" en "Nieuwe woorden" te melden.
Een uur geleden bracht iemand het woord "parmant" op de proppen. Het betekent : "deftig en
fier of zelfbewust". Koenen 1948 geeft voorbeelden. zoals: "Hij zat parmantig op z'n ros".
Hij had ook kunnen zeggen: "Hij zat parmantig op de kast". :lol:

Snars, ook wel als sners en snirs geschreven, betekent: weinigje, ziertje.
Dus jullie snappen 't totale bericht toch wel 'n beetje.
Koenen geeft nog 'n heel leuk gebruik van snars, namelijk : "Hij heeft een snars aan". :o

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door Gait » za 15 okt 2016, 14:07

Hans van der Post. schreef:Mijn snars is ook zoek! :think: Het enige wat ik begrijp dat B-3 ruimte tussen de toplatten en het plastiek wil maken. Op mijn volken liggen een dekplanken met een 3 mm rand hiermee kunnen bijen in de winter ook over de ramen naar een ander deel van de wintertros lopen.
Kunnen bijen met 3 mm ruimte over de raten lopen? Moet dat geen 6 mm zijn?Zit ook aan zoiets te denken.
Zou ook raamwerk kunnen maken en daar plastic op nieten of plaatje glas?

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door Primus » za 15 okt 2016, 14:36

Gait schreef:
Hans van der Post. schreef:Mijn snars is ook zoek! :think: Het enige wat ik begrijp dat B-3 ruimte tussen de toplatten en het plastiek wil maken. Op mijn volken liggen een dekplanken met een 3 mm rand hiermee kunnen bijen in de winter ook over de ramen naar een ander deel van de wintertros lopen.
Kunnen bijen met 3 mm ruimte over de raten lopen? Moet dat geen 6 mm zijn?Zit ook aan zoiets te denken.
Zou ook raamwerk kunnen maken en daar plastic op nieten of plaatje glas?
Bee 3,


Als ge gewone plasticfolie op de ramen legt mag je die daar gewoon opleggen de bijen maken zelf de bijenruimte om op de raten braam te zetten zodat ze overl door en langs kunnen, zo erg zelfs dat het plastic bol komt staan. Maar zelf ben ik daar al vanaf gestapt want dat plastic eraf trekken doet ook een serieuze verstoring, ik gebruik nu plexiplaat van een paar mm om op de kasten te leggen en ook dat houden ze zelf wel op de juiste afstand.

MVG CP

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door Jaap v.Popering » za 15 okt 2016, 16:43

Primus schreef:
Als ge gewone plasticfolie op de ramen legt mag je die daar gewoon opleggen de bijen maken zelf de bijenruimte om op de raten braam te zetten zodat ze overl door en langs kunnen, zo erg zelfs dat het plastic bol komt staan.

MVG CP
Bij mij doen zij dat ook op dezelfde manier .
IMG_7459.jpg

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door Kroese » za 15 okt 2016, 18:04

Primus schreef: Als ge gewone plasticfolie op de ramen legt mag je die daar gewoon opleggen de bijen maken zelf de bijenruimte om op de raten braam te zetten zodat ze overl door en langs kunnen, zo erg zelfs dat het plastic bol komt staan. Maar zelf ben ik daar al vanaf gestapt want dat plastic eraf trekken doet ook een serieuze verstoring, ik gebruik nu plexiplaat van een paar mm om op de kasten te leggen en ook dat houden ze zelf wel op de juiste afstand.

MVG CP
Je hebt helemaal gelijk, wat dat bol staan betreft.
Daarom heb ik op het plastic nog een vlakke dekplank liggen. Zo kunnen ze het niet verder opdrukken.
Plexiplaat is stijf en lastiger afnemen en schoonmaken, het voordeel van plastic is dat je het ook gedeeltelijk kunt opentrekken.
Is het erg ondoorzichtig geworden, neem je een nieuw velletje.

Zie de dekplank en het plastic in mijn MZ filmpje:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 70#p205947

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door Dirk Blanken » za 15 okt 2016, 19:26

Men is begonnen plastic op de volken te leggen toen de Segeberger op de markt kwam en nu gebruiken mensen met gewone kasten het ook.
Het is handig om even van bovenaf zonder verstoring te kunnen kijken.
Vandaag ben ik een aantal standen langs geweest om de varroaladen te controleren en dan haal ik ook altijd het deksel er even van af.
Je ziet dan ook vaak vanaf boven dat de bijen in een ronde kring onder het plastic het broednest afsluiten.

Ik zie de problemen van Beetree dan ook niet, ze lopen gewoon onder het plastic heen en weer, dan kunnen ze in de winter ook van het condensvocht snoepen, zeker als ze de oxaaldruppeltjes gehad hebben daar krijgen ze dorst van.
Bij de segeberger bolt het plastic niet op want de deksel heeft 8 mm maar bij deksels waarin een uitsparing zit voor een pak apifonda gebeurd dat wel nou en.
Bij houten kasten met een hoog deksel zou ik dan een gewone dekplank(8 mm latjes rondom) over het plastic leggen.
Het lijkt mij dat je overmatig condens krijgt onder het plastic als je dan geen dekplank toepast.

Verstoring door het aftrekken van het plastic, ik trek het plastic eraf in één vloeiende beweging en er vliegt geen enkele bij op en ik begin te werken, wel maak ik met het plastic er nog op, alle raampjes even los dat geeft minder verstoring bij sommige volken die direct de oortjes op gaan.
Die volken moet ik dan toch met een datha pijpje even bij de oortjes roken zodat je makkelijker kan werken.
En met blote handen werken dat werkt veel beter dan die leren bijenhandschoenen daardoor ontstaat agressie ev. kan je je handen in smeren met een beetje rauwe lijn olie.

Ik geloof dat ik iets van het onderwerp afwijk.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten