segeberger schilderen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

vdiesveld
segeberger schilderen

Bericht door vdiesveld » ma 05 mar 2012, 20:42

Ik weet niet goed in welk deel van het forum ik deze vraag moet stellen, maar aangezien ik een beginner ben doe ik het maar in dit deel. Ik wil een segebergerkast schilderen. Hij is licht van kleur en moet donkergroen worden. Mij is verteld dat dat kan. Alleen vraag ik mij nu een paar dingen af. Heb ik hier speciale kunstofverf voor nodig of kan ik bv ook acryl nemen wat ik gebruik om de houten kozijnen te schilderen? (Daar heb ik namelijk nog een pot van staan). En moet ik eerst een grondverflaag aanbrengen of op een andere manier voorbehandelen, bv met een bepaalde vloeistof? Zoals ik een beginner ben in het bijenhouden, heb ik van het schildersambt ook niet heel veel kaas gegeten, vandaar. Het zou fijn zijn als mensen wat tips voor mij hebben.
Alvast bedankt en groet,

Vincent

Maarten Hoogeveen
Berichten:84
Lid geworden op:zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds:2007
Aantal volken:18
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: segeberger schilderen

Bericht door Maarten Hoogeveen » ma 05 mar 2012, 21:14

Hallo Vincent,

Mijn kasten heb ik geverfd met een latex muurverf. Blijft prima zitten geen problemen mee.
De kasten maak ik zo goed als het kan vuilvrij en dan verf ik de kasten met 2 lagen muurverf.

deze verf droogt mooi snel en dekt goed op de kasten

groeten,

Maarten

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: segeberger schilderen

Bericht door Albert Stoter » di 06 mar 2012, 09:34

Zie ook onderaan de pagina Het verven van bijenkasten op Imkerpedia. Je ziet daar ook de redenen voor het verven van een Segeberger.

Zo'n pagina vind ik zelf simpelweg terug door in het zoekveld van Imkerpedia 'verven' in te typen.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: segeberger schilderen

Bericht door Albert Stoter » wo 07 mar 2012, 10:30

Komop Goeienmoggel, dat kan beter, je vertelt alleen dat er fouten staan en dat het vollediger kan. Dat geloof ik graag. Imkerpedia is allesbehalve af.

Graag iets meer informatie over hoe de tekst dan verbeterd en aangevuld moeten worden. Daar heb ik meer aan.

- Wat is er precies Verftechnisch/Schildertechnisch fundementeel ONJUIST (daar kan ik nu alleen naar raden)

- Welke merken nog meer dan Tencotop (hier is simpelweg sprake is van onwetendheid over andere merken; niemand is perfect; en zo oordeel jij bijvoorbeeld wellicht wat snel over een reclame-doelstelling)

- zitten en er wel schadelijke stoffen in Tencotop?

- verwoord eens dat gedegen verftechnisch adviesje

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: segeberger schilderen

Bericht door Hans van der Post. » za 10 mar 2012, 00:37

goeienmoggel schreef:Het "verhaal" over het schilderen van bijenkasten op Imkerpedia is : Verftechnisch/Schildertechnisch fundementeel ONJUIST :naughty:

Er wordt vervolgens voorgedaan alsof alleen Tencotop geen schadelijke stoffen zou bevatten, ook dit is onjuist en eenzijdige reclame.
Tencotop wordt nog steeds gemaakt door de fa: Touwen, de teerfabriek van weleer.

Ik mis ook in dit onderdeel van Imkerpedia een gedegen verftechnisch adviesje
Mmmmmmmmmmm. onjuist?

In Tencotop zitten geen middelen waar bijen last van hebben dit is al jaren geleden aangetoond.
Heeft niks met reklame te maken. :be2:
In andere houtbeitsen voor buiten zit een conservingsmiddel wat insecten dood of de ontwikkeling daarvan remt.
!Hans.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: segeberger schilderen

Bericht door jomme » za 10 mar 2012, 01:24

goeienmoggel schreef:-- Plaatmateriaal, planken etc. dienen ALTIJD aan beide zijde te worden geschilderd, dit om kromtrekken/scheurvorming etc. te voorkomen.
Hallo Goeiemoggel,
Ik kan verkeerd zijn maar naar ik weet zijn 90% van de kasten enkel aan de buitenkant geschilderd zijn en zo zal ik het ook doen om toch een beetje een natuurlijke biotoop te creeren... nog niet veel onheilspellende berichten gehoord...

poepegatje
Berichten:4
Lid geworden op:do 19 apr 2012, 16:48
Contacteer:

Re: segeberger schilderen

Bericht door poepegatje » do 19 apr 2012, 17:01

ik ben een leek in de imkerwereld, heb me 2 segebergerkasten aangeschaft en zou deze een kleurtje willen geven voor er bijtjes in komen. Vraagje: is er een kleur die minder aantrekkelijk is voor spechten (die zouden gaten pikken in de kasten), of is de enige oplossing tegen spechten je kasten beschermen met gaas (welke diameter gaten nodig om de bijen de nodige vrijheid te geven ?)
dank

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: segeberger schilderen

Bericht door maartenkleijne » do 19 apr 2012, 19:44

``Dit "Klik om de melding te openen " ziet er virus-achtig uit. Zonder toelichting zou ik er niet op durven klikken, hoor..
gr,
m

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: segeberger schilderen

Bericht door macwlem » vr 20 apr 2012, 10:02

Kleur maakt m.i. niets uit. Wat je zou kunnen doen is zilverzand onder de verf mengen. Dat maakt de kast voor sommige "knagers" onaantrekkelijk. Mijn ervaringen met zowel hout als segeberger kasten: Het maakt geen bal uit... een specht gaat net zo hard beginnen aan een houten kast. Honger en de tijd doen de rest.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten