Witte waas over raten na winteropslag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris » ma 05 mar 2012, 22:30

Hoewel vloeken niet mijn hobby is heb ik vanmiddag een wel zéér professionele poging gedaan. :evil:

Het volgende heeft zich bij mij voorgedaan:

Nadat ik mijn raten door de bijen heb laten schoonmaken heb ik voor de 2e maal op rij moeten constateren dat het grootste deel van mijn ratenbestand,uitgebouwde honingkamerraten en onbebroede broedkamerraten een "witte uitslag" heeft.
Het is een waas over de gehele raat die er op het eerste oog niet uitziet als schimmel,toch vermoed ik dat het schimmel is.

Ik heb de raten opgeslagen in een luchtgedroogde kast gewoon in de "bedrijfsstand" dak erop en met de vliegopening open in een niet condenserende omgeving,bij normale luchtvochtigheid en behoorlijk constante temperatuur dus..

Ik heb me laten vertellen dat dit veroorzaakt kan zijn doordat de bijen honingdauw hebben gehaald,maar ik heb deze raten er mijns inziens afgehaald voordat er hier honingdauw te halen viel (1 juli 2011) en ook heb ik deze witte waas geconstateerd op honingkamerramen die amper waren uitgebouwd en die in het geheel geen nectar hebben bevat die ik ook vóór de honingdauwperiode van het volk heb afgehaald. De witte waas is niet in de kasten geconstateerd alleen op de was.

Ik heb besloten om de boel maar weer om te smelten.

De vraag is: is er iemand die hier ook ervaringen mee heeft in het aanwezig zijn van deze witte waas en kan die mij vertellen wat het is (ik snap dat je dit niet zomaar met zekerheid kan zeggen) Is het een verandering van de was of is het toch schimmel?

En wat kan ik er tegen doen om dit te voorkomen? Helpt het ijsazijn verhaal ook hiertegen?

Ik weet dat de meeste organismen of aeroob of anearoob zijn dus waarschijnlijk ga ik het,mocht het schimmel zijn,het toekomende jaar in de kiem proberen te smoren door s'winters het ratenbestand niet meer aan zuurstof bloot te stellen.
Mocht dit lukken horen jullie dit vast van mij.

Graag verneem ik jullie ervaringen.

De enigzins bekomen,
Alfa.

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door J.L.Trip » di 06 mar 2012, 00:11

Het is waarschijnlijk "bloem" op de was.
Gaat over als je het een beetje warmer wordt.
Is een normaal verschijnsel in de koude periode.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris » di 06 mar 2012, 01:33

Bloem?

Als ik er een vlammetje van een aansteker overheen schoot is het gebleken dat het verdween.
Haha misschien vorig jaar de boel dus voor niks omgesmolten.
Hmm maar even een raampje uitzoeken voor naast de kachel.

De boel opgeslagen tussen 7 en 11 gr/C het zou kunnen.
Ik hoop het.

Graag hoor ik meer ervaringen.
Bedankt man,ik had vandaag het mes erin gezet waarschijnlijk.
Wat mij betrefd is deze een pot honing waard,tjonge jonge begon de voordelen van het korfimkeren vandaag in te zien.

Darn I need a microscope!

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris » di 06 mar 2012, 01:47

Handig zo'n spanband..zoo hupsekee hele sootje in de woonkamer.
Het lijkt me het proberen waard.

Kun je een indicatie geven hoe lang het zou moeten duren eer deze bloem zou moeten verdwijnen?
Het forum hoort vast indien de mogelijke "bloem" verdwijnd.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris » wo 07 mar 2012, 13:40

Inmiddels nog een zéér ervaren imker gesproken,dat het fenomeen wat ik in mijn raten heb aangetroffen naar alle waarschijnlijkheid uitslag van de was is doordat de bijen het een half jaar niet bewoond
hebben.

Hey:"It isn't a hairy case"

Ben wat besluiteloos op het moment..gelukkig is dat alleen link in het verkeer en andere dynamische processen. Wat me wel duidelijk is dat ik het graag onder de microscoop zou willen bekijken om mezelf te overtuigen. Daarmee zou ik het moeten kunnen zien dat het geen schimmel is. Als het erop zit dan zit het ook overal dus het moet wel bijna.

Jammer dat er verder nog niemand heeft gereageerd met zijn ervaringen,ach ja ik heb ook nog wel tot april ofzo.

Hey er schijn ook een microörganismen expert te zijn op het forum,maar ja ik ben zo eigenwijs heh. :lol:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door Jaap v.Popering » wo 07 mar 2012, 13:57

Neem eens een zachte borstel en kijk of deze witte waas daarmee te verwijderen is .

Jaap v P

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door jomme » wo 07 mar 2012, 18:54

Ik heb ook die waas op een aantal verzegelde suikerramen die ik nu opas gaf.
Geen zorgen zou ik zeggen...

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris » wo 07 mar 2012, 19:02

Hehe :D ik vermoed een COMPLOT!
Dit is een geintje natuurlijk even voor de mensen die me niet altijd even goed begrijpen.

Toch nog eens even proberen of ik het onder de microscoop kan krijgen bij iemand,misschien een fotootje plaatsen.

Btw het zat volgensmij ook op een raam dat ik een half jaar bij - 20 gr/C heb bewaard ik dacht toen ik em eruithaalde dat het condens was,bij nader inzien....
Het lijkt me tamelijk sterk dat bij die temperatuur schimmels nog zo actief zullen zijn.

Weer een aanwijzing in dezelfde richting en wat mij betrefd de goede :dance:.
Ik bedoel het scheelt me een keer slingeren en het was zuuuulke mooie raat,ik kon eerst wel bijna janken.
Laatst gewijzigd door alfa vulgaris op wo 07 mar 2012, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door Eugeen » wo 07 mar 2012, 19:04

Deze waas verschijnt ook op zelfgegoten waskaarsen. Kan dan met een vochtig doekje worden weggeveegd. Ik heb het nog niet gezien op de kaarsen die in een warme kamer staan. Wel op mijn voorraad in de koelere kelder.
Groeten,
Eugeen

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Witte waas over raten na winteropslag

Bericht door alfa vulgaris » wo 07 mar 2012, 19:28

jajajajajajaaa :dance:.

Eugeen heeft een bril...die kan vast goed kijken.

:pray: thank you.

Ben al helemaal vergeten dat ik vorig jaar er een blokje van heb gemaakt.
En toch gaat het wat mij beterfd nog onder de microscoop,probeer ik er voor jullie een foto van te plaatsen hier.
Een chemische analyse heb ik de poen niet voor,plaatje maken moet zo gepiept zijn.
Leuk toch,ter lering en vermaak.

Oeh,hartje boem boem.
Ha je wil niet weten hoe ik hier eerst heb staan tieren en vloeken toen ik die kast openmaakte na de winter en de raten eruit haalde,het was de 2e keer al.
ik was in staat om die kast in de fik te steken en een korf te vlechten.

Korf vlechten kan nog wel trouwens. :D Dat heeft ook wel wat nostalgisch,zit ik ook niet de hele tijd in dat nest te loeren,alleen drijfmest lijkt me niet alles :twisted: Erg mooi serie docu's geplaatst overigens in de cinematheek,een aanrader,het eerste deel had ik al gezien.
Gelukkig zijn er tegenwoordig van die rijke stinkerds die geld doneren om de koeien nog in de wei te laten lopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten