koningin zoek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gerda
Berichten:29
Lid geworden op:zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:
koningin zoek

Bericht door gerda » do 15 mar 2012, 20:08

Beste collega's imker,

Ik heb een vervelend probleem, ik kan de koningin van vorig jaar niet vinden, ik heb vandaag voor de eerste keer mijn kast opengedaan, maar ik heb ze niet gevonden, er was wel voldoende broed aanwezig, er is er dus alleszins een aanwezig, ik had ze verleden jaar niet kunnen merken, het is een koningin die ze zelf gekweekt hebben, mijn andere gemerkte koningin heeft gezwermd en heeft een deel van het volk meegenomen. Nu wil ik graag de nieuwe koningin merken, omdat ik bang ben als ik controle doe, dat ik ze zou kunnen kwetsen; bestaat er een methode om deze koningin terug te vinden, of moet ik ze gewoon laten doen , het wordt ook tijd om mijn 6ramer onderin te hangen, maar als ik de koningin niet vind, wordt dat moeilijk, met mogelijk 2 koninginnen in een bak. Is er iemand die mij kan helpen ?
Hartelijk dank bij voorbaat ! :? :doh:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door Oude Essink » do 15 mar 2012, 20:24

Ik voor mij zou het veel te vroeg in het jaar vinden om een bijenvolk zo overhoop te halen. Als er broed is is er een koningin; als daar geen darrenbroed bij is ( op dit moment) en het broed redelijk aaneengesloten is, is er een uitstekende koningin. Volgende maand, als het weer er een tijdje goedheeft uitgezien, nog maar eens proberen. ramen naast het broednest rustig wegnemen en dan de broedramen bekijken, daar moet zij te vinden zijn. Overigens in het archief staan meer suggesties "wat te doen" als ze zich al tezeer verstopt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door Albert Stoter » do 15 mar 2012, 21:21

Veel van wat er op dit forum over dit onderwerp is gezegd heeft ook zijn plekje gevonden op de Imkerpedia-pagina: Zoeken van een koningin.

Hopelijk gaat deze pagina ook over het vinden van de koningin. :wink:

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 16 mar 2012, 20:43

Hoi Gerda,

Ik wil toch even een ander geluid laten horen. Met die temperaturen die we gisteren in Nederland hebben gehad (hier 17°C), is het volgens mij geen enkel probleem om naar de koningin te gaan zoeken. (Ik heb gisteren nl. zelf ook twee moeren geknipt en gemerkt).Het is alleen jammer dat je haar niet gevonden hebt, Het goede nieuws is natuurlijk dat er wel broed in de volken aanwezig is. Belangrijker is nu de vraag of er in het volk dat je bekeken hebt voldoende voer aanwezig is. Heb je daar ook naar gekeken?

Een advies zou kunnen zijn dat je rond 1 april nog een keertje naar de koningin zoekt. Op dat tijdstip is het volk ongeveer op zijn kleinst omdat er rond die tijd meer oude winterbijen sterven dan jonge bijen geboren worden. Een ander advies zou kunnen zijn de volgende keer een meer ervaren imker meevragen die met je mee kijkt. Jij het werk doen en de ervaren imker met de handen op de rug mee laten kijken. Twee zien immers meer dan één.

Groeten....................

Gerard

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door Jaap v.Popering » vr 16 mar 2012, 21:25

Ik heb deze dagen al mijn volken bekeken , maar merk of knip mijn Koninginnen nooit .

Ik zou bij een volgende keer vrijwel geen rook gebruiken maar met de plantenspuit met water de Bijen in bedwang houden , dan zul je haar zeker op een van de ramen met broed tegenkomen .

Gelijk wil ik even vermelden dat er bij mij volken bij waren waar nog meer dan tien kilo voer in aanwezig is , maar ook volken op het randje van de honger .

Ik wil maar zeggen ; Laat je volken zo vlak voor de lente niet dood gaan van de honger !!!! .

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: koningin zoek

Bericht door alfa vulgaris » vr 16 mar 2012, 21:43

Gerard Boswinkel schreef:(Ik heb gisteren nl. zelf ook twee moeren geknipt en gemerkt
Ik ben een beginner,maar al was ik een gevorderde dan liet ik dit rond deze tijd wel uit m'n hoofd.

Voor hetzelfde verklooi je een koningin..wattan?

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door wilgenroosje » za 17 mar 2012, 05:38

Jaap v.Popering schreef:Gelijk wil ik even vermelden dat er bij mij volken bij waren waar nog meer dan tien kilo voer in aanwezig is , maar ook volken op het randje van de honger.

Ik wil maar zeggen ; Laat je volken zo vlak voor de lente niet dood gaan van de honger !!!! .
Ik heb precies dezelfde ervaring. Vorig weekend bodems verwisseld en onderbakken er onderuit gehaald. Daarom alle bakken even in de hand gehad. Enkele waren zo zwaar dat het wel leek of ze net waren ingewinterd en andere wogen bijna niets. Alle volken staan op dezelfde stand en hebben vergelijkbare hoeveelheden voer gehad bij inwinteren, maar de verschillen zijn dus gigantisch. Inderdaad zoals Jaap zegt: pas op dat de volken op dit moment in het jaar niet alsnog gebrek aan voer krijgen. Zou erg zonde zijn.

Ben het overigens met Hennie en Alfa eens dat het wel erg vroeg is om nu al moeren te gaan zoeken. Heb daar vorig jaar ook een moer mee verloren. Of het echt kwam doordat ik al zo vroeg in het jaar (eerste mooie weekend) aan de slag ging of dat ik zelf wat anders fout heb gedaan weet ik natuurlijk niet, maar ik heb me wel voorgenomen dit jaar wat langer te wachten voor ik echt in de volken ga werken.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door Jaap v.Popering » za 17 mar 2012, 20:40

wilgenroosje schreef:
Ben het overigens met Hennie en Alfa eens dat het wel erg vroeg is om nu al moeren te gaan zoeken. .
Ik heb vandaag een Imker gesproken die er deze week zo'n veertig geknipt had :o

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: koningin zoek

Bericht door alfa vulgaris » za 17 mar 2012, 21:31

Ik wordt toch wel nieuwsgierig nu Jaap,

veel reserve,nu al bezig met koninginneteelt,grenzeloos vertrouwen in eigen kunnen of niet toerekeningsvatbaar? :D
nog meer mogelijkheden?

Zijn er al mensen met geslachtsrijpe darren in de lucht? :clap:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: koningin zoek

Bericht door Jaap v.Popering » za 17 mar 2012, 21:45

alfa vulgaris schreef:Ik wordt toch wel nieuwsgierig nu Jaap,
Wanneer je dit al vele jaren met veel volken doet heb je wat meer ervaring denk ik :whistle:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 139 gasten