schilderen nieuwe bijenkasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door zanna » di 20 mar 2012, 20:13

De vuile propolis, van ramen kastwand of dekplaat, schraap ik af en los dit op in brandalcohol.
Eenmaal goed opgelost, meng ik deze oplossing met lijnolie.
De hele handel goed schudden en op de buitenkant van de kast smeren.

jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door jan o. » di 20 mar 2012, 21:11

Als je de kasten van red cadar in de olie zet moet je dat elk jaar doen.Doe je niks dan hoef je het nooit te doen en worden heel mooi grijs.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door Franschman » wo 21 mar 2012, 13:24

Beste kastenschilders.
Proef op de som; bekijk een oude bijenkast en zie waar de aantasting en het rotten begint.
Ik adviseer dekkende beitsverfin niet al te opvallende kleur ( groen) Waarom ?1. Donkere kleuren absorberen warmte 2. Kasten vallen minder op, voorkom baldadigheid en omgooien van kasten 3. U voorkomt met wat gedekte kleuren gezeur van omwonende die na het waarnemen van bijenkasten 'op eens' geweldig last hebben van uw stekende en poepende insecten (wespen/bijen/muggen) Vermijd zo 'de rijdende rechter' en ander burenongerief. Soms zijn buren zeer ijverig en creatief en vinden uit dat u uw bijenkast kan verwijderen door een toepassing van een bepaalde gemeenteverordening.

Beitsverf heeft als voordeel dat het wat in het hout dringt en gemakkelijk bij te houden is. Binnenzijde van bijenkasten niet bewerken met verf of beits. De randen daarentegen bewerk ik wel omdat Spaarkasten op hun naden door capillaire werking vocht aanzuigen.

Let op bij multiplex kasten die veel 'kops hout' hebben en waarvan de delen als blaadjes uit elkaar gaan vallen
Ouder kasten gaan problemen krijgen op de hoeken en aan de onderzijde. Bewerk die dus nauwkeurig om dat proces te vertragen. Een bijenstalletje is het behoud van je inventaris maar heb je niet die mogelijkheid dan zal je de verfkwast meer moeten hanteren en wellicht kiezen voor duurzamere houtsoorten als red cedar. Succes !

Inca

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door Inca » wo 21 mar 2012, 14:44

Deze hele topic is geheel overbodig met het advies voor schilderwerk op Imkerpedia

Er staat in "schilderen nieuwe bijenkasten" ook nogal wat onzin van mensen die ooit eens een kwast hebben vastgehouden.
Het enige zinnige antwoord wat ik tot nog toe ben tegengekomen is dat van Jan-O
Kijk maar bij de downloads, daar staat het volledige verhaal:

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ijenkasten
Laatst gewijzigd door Inca op wo 21 mar 2012, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door AndreasH » wo 21 mar 2012, 14:47

Imkerpedia is nogal sumier naar mijn mening....

En alleen roepen dat er onzin in het topic staat is natuurlijk te makkelijk. Ontkrachten dus!
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Inca

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door Inca » wo 21 mar 2012, 14:51

Als jij links onderaan hebt gekeken, Andreas, bij de downloads, en je schrijft dan nog dat wat op imkerpedia staat summier is dan hebben wij een duidelijk verschil van mening.
Ik geloof dat het 4 A-4tjes zijn over het schilderen aan een bijenkast.

Een bezoekje aan Hans Anders misschien?


En inderdaad beste man, een advies wat ik veelvuldig lees is het aanbrengen van lijnolie. Heb je effe de tijd?? dat droogt niet!!! bovendien lijnolie, was een prachtig product maar de huidige technieken maken dat UIT :violin:
Laatst gewijzigd door Inca op wo 21 mar 2012, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 21 mar 2012, 14:54

Inca schreef:Als jij links onderaan hebt gekeken, Andreas, bij de downloads, en je schrijft dan nog dat wat op imkerpedia staat summier is dan hebben wij een duidelijk verschil van mening.
Ik geloof dat het 4 A-4tjes zijn over het schilderen aan een bijenkast.

Een bezoekje aan Hans Anders misschien?
Een bij in je onderbroek? Je bent nogal prikkelbaar.....

Een forum is toch om met elkaar van gedachten te wisselen? Anders kan je het forum wel opheffen, er is al zoveel geschreven.....
Laatst gewijzigd door Santtu Pikkarainen op wo 21 mar 2012, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Inca

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door Inca » wo 21 mar 2012, 14:55

Gewoon verstand van zaken, zou dat ook kunnen?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door AndreasH » wo 21 mar 2012, 14:59

Kan niet overal verstand van hebben....En dat is maar goed ook :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 21 mar 2012, 15:03

AndreasH schreef:Kan niet overal verstand van hebben....En dat is maar goed ook :-)
En daarom vragen wij raad aan mensen die het wel weten en ervaring hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten