Raatvernieuwing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Raatvernieuwing

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 19 mar 2012, 15:21

Hoe kan ik jaarlijks de raten van het broednest vernieuwen (zeg even 50% vernieuwing), terwijl er een broednest is? Ik heb geleerd dat je de ramen niet zomaar mag verhangen, dus hoe doe je dat? Kan ik bijvoorbeeld de raampjes langzaam naar links schuiven en aan de rechterkant kunstraat naast het broednest hangen? Wanneer is het beste moment om ramen te vervangen? Hoe doe je dat met de stuifmeelramen?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing

Bericht door AndreasH » ma 19 mar 2012, 17:02

Wat ik zelf altijd doe is het volgende:

In het voorjaar, als het volk zover is, zet ik er een broedbak met nieuw raat bovenop. Dit bouwen ze uit en het broednest gaat mee naar boven. Na het afnemen van de laatste honing en het inwinteren (met 15 kilo suiker) zit het volk weer een stuk lager. Ze werken zicht vervolgens door de suiker heen naar boven (in de winter). Bij de eerste controle van het niewue jaar kun je de onderbak er zonder problemen onderuit halen en heb je 10 ramen raat vervangen :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing

Bericht door DE BIEZEN » ma 19 mar 2012, 20:20

Beste Andreas.

Wanneer plaatst u er een bak bovenop?? De bijen zullen dan toch moeite hebben het roednest warm te houden?

Gerard

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing

Bericht door AndreasH » ma 19 mar 2012, 21:13

Als je even op het forum zoekt, er zijn mensen die er voor 'n tijdje nog 'n krant tussen de onder en bovenbak steken om het afkoelen te voorkomen. De bijen ruimen zelf de krant vervolgens wel weer op als ze eraan toe zijn. Ikzelf heb die methode nog niet toegepast... Maar we zijn weer met een nieuw jaar begonnen dus dit jaar zal ik het eens proberen :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing

Bericht door jossmits » ma 19 mar 2012, 21:37

Je kunt ook eerst de nieuwe bak eronder zetten. De bijen zullen dan eerst naar beneden uitbreiden. Als er dan behoorlijk wat in die onderste kastgebouwd is dan de twee kasten omwisselen: de onderste bak de bovenste maken.

Jos

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing

Bericht door belrgerbal » ma 19 mar 2012, 21:57

ik vraag me dit ook af. Ik heb gezien dat er al een behoorlijk broednest in de onderste bak is. Als ik nu een nieuwe bak erop zet, gaat het broednest dan naar boven? Wanneer kan ik de onderste bak dan weghalen, om de ramen te kuisen? Of moet ik nu toch beter een bak met nieuwe raat eronder zetten, zodat het broednest naar beneden zakt??????

Wat is nu de beste methode?????????????????????????????????????????????????? :oops: :oops: :oops:

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 20 mar 2012, 08:18

Ziedaar ook mijn dillema: de bak eronder schijnt de betere manier te zijn, maar dan kan je de raten niet vernieuwen (immers in de winter trekken ze weer naar boven), wat met de methode van Andreas wel weer goed geregeld is. Omwisselen van de broedkamers is toch niet goed, dan grijp je toch enorm in in het broednest?

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing

Bericht door Barbapapa » di 20 mar 2012, 09:25

AndreasH schreef:dit jaar zal ik het eens proberen :-)
Andreas, 1 of 2 lagen kranten papier. Hang je direct 10 ramen met kunstraat er in?

Groetjes.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing

Bericht door O Peatey » wo 21 mar 2012, 09:10

Er zijn allerlei stromingen die ervoor pleiten om elk jaar alle raten te vernieuwen om zo mogelijke virusoverdracht van jaar tot jaar te voorkomen.
Dit zou betekenen dat je volgens voorgaande methode elk volk op 2 broedkamers moet houden om ze telkens te laten 'overstappen'.
Is er geen snellere en handigere manier?
Pieter

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing

Bericht door Barbapapa » wo 21 mar 2012, 09:40

O Peatey schreef:Is er geen snellere en handigere manier?Pieter
Sneller en handiger kan ik mij niet bedenken. De methode hierboven zijn tegen het randje van bij onvriendelijk (in deze periode) Tegen het zelfde randje zit de methode Renson, ieder bijen seizoen, de bijen op nieuwe raten.

Groetjes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten