wat doe ik met de overblijvende honing na de winter?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

wat doe ik met de overblijvende honing na de winter?

Bericht door roosje2012 » wo 21 mar 2012, 20:50

Hallo,
Ik heb de plaats in de kast voor mijn minivolkje verkleind en heb er 6 kaders uitgehaald die vol honing zitten open en gesloten. 1 raam is lichter, maar de andere zijn allemaal donker, niet van dit jaar dus. Wat kan ik nog daarmee doen? Het is wel wat gewicht aan honing
Is de honing uit ramen waar broed in heeft gezeten goed voor consumptie?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: wat doe ik met de overblijvende honing na de winter?

Bericht door AndreasH » wo 21 mar 2012, 21:45

Je kunt het misschien opslaan om vervolgens later in het jaar mee te geven aan jonge volkjes die wel wat honing kunnen gebruiken? Voor consumptie.... Kweet niet. Denk niet dat het kwaad kan. Wat je natuurlijk ook kunt doen is het slingeren en vervolgens de honing gebruiken om mede van de maken! Ook heel lekker!! :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: wat doe ik met de overblijvende honing na de winter?

Bericht door roosje2012 » wo 21 mar 2012, 21:58

Wat is dan de beste manier om de honingramen op te slaan tot ik ze nodig heb?

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: wat doe ik met de overblijvende honing na de winter?

Bericht door Bok » wo 21 mar 2012, 22:03

in de diepvries.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: wat doe ik met de overblijvende honing na de winter?

Bericht door Bart de Coo » do 22 mar 2012, 08:17

Die ramen gebruik je straks weer voor je kunstzwermen. Een kunstzwerm zet ik op vier waswafels met aan weerzijden zware voerramen. In de loop der tijd 'broeden ze door die ramen heen' , om zo te zeggen. Dat wil natuurlijk zeggen dat al het voer verdwijnt en plaats maakt voor broed. Erg handig, want zo heb je heel lang totaal geen omkijken naar die vegers. Laat maar gaan. Voer zat.

Ik sla ze gewoon op in tienramers. De vliegspleet sluit ik hermetisch met schuimrubber en onder en boven leg ik krantenvellen, tegen het vocht en tegen de wasmotten. Die truc heb ik geleend van de inmiddels overleden en zeer productieve forumdeelnemer Piet Jager. De truc lijkt inderdaad aardig te werken.

Probeer wel al die voerramen dit jaar nog te gebruiken. Als je dat niet doet en je probeert ze nog een winter buiten een volk over te houden, dan begint de boel gegarandeerd te gisten, tenzij je een enorm vriezer hebt inderdaad, maar dat zal wel niet.

Groet,

Bart

roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: wat doe ik met de overblijvende honing na de winter?

Bericht door roosje2012 » do 22 mar 2012, 16:04

Dank je Bart,
Deze tip is zeer bruikbaar. Volgende zaterdag neem ik mijn ramen mee naar de les om ze te bestuderen. En daarna vries ik ze in. Ons gezin is nu herleid van 4 personen naar 2. Dus komt er in de diepvries wat plaats, tot ik ze nog eens nodig heb.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten