Volk verenigen of beëindigen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Volk verenigen of beëindigen?

Bericht door erikzhs » do 22 mar 2012, 18:34

Eén van mijn volken is waarschijnlijk moerloos. Vorig weekend het volk geopend: blijft bruisen en geen broed te zien. In oktober viel het mij op dat bij dit volk als enige nog darren vlogen, dus waarschijnlijk was het voor de winter al moerloos. Ik twijfel wat ik nu moet doen:
1. volk verenigen met ander volk, zodat de bijen behouden blijven
2. volk beëindigen (omdat het waarschijnlijk allemaal oude bijen zijn)

Als ik het volk beëindig, hoe kan ik dit het beste doen? Ik lees wel eens iets over afzwafelen, maar ik heb geen zwafel. Zijn er andere manieren of andere suggesties wat te doen? Graag advies.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Volk verenigen of beëindigen?

Bericht door AndreasH » do 22 mar 2012, 20:49

Die andere bijen kunnen toch nog wel nuttig zijn hoor. Al zijn ze maar in te zetten als verwarming. Tis nog geen hoog zomer tenslote :-) Ik denk: laten afvliegen op een andere kast.... Wel even flink rook geven zodat ze zich goed volzuigen met honing en dan de kast weghalen....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Volk verenigen of beëindigen?

Bericht door Ruinerweg » do 22 mar 2012, 22:13

Als het mooi weer is morgenmiddag afkloppen voor de kasten op ruim 25 meter!
Ze bedelen zich wel in en kunnen nog wat nuttig maken dacht ik.

Groet,

Roel

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Volk verenigen of beëindigen?

Bericht door erikzhs » vr 23 mar 2012, 22:49

Wat is precies de reden dat dit op 25 meter afstand moet? Dat gaan namelijk wat moeilijk op die plek. Ik wil er morgen mee aan de slag.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volk verenigen of beëindigen?

Bericht door Hans van der Post. » za 24 mar 2012, 00:44

Voor dat je het volk afklopt (25 mrt) zou je eerst wel willen weten of er een moer in zit die niet meer kan leggen maar wel kan vliegen terug naar de oude plek waar een andere kast staat. (met goede moer)

De test: een raam net broed in alle stadia in het volk waar geen broed in zit.
Kijk over drie dagen of er doppen zijn aan gezet.

Is dit zo dan afslaan! Geen aanzet van doppen? zit een moer in!
Wat nu? Moer zoeken?
Laat het volk op zijn plek staan.
Leg een moerrooster daarop een enkele krant plaats daarop het moergoed volk wat naast het broedloze staat.
Laat deze "toren" minstens een week staan!!! - of langer.
Wordt vervolgd. :violin:
!Hans.

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Volk verenigen of beëindigen?

Bericht door erikzhs » za 24 mar 2012, 09:08

Is het ook een mogelijkheid om het volk op kortere afstand af te slaan en voor het andere volk een stukje moerrooster voor het vlieggat te doen? Als er dan toch een moet in het broedloze volk zit, kan deze niet naar binnen en zal de (koude) nacht niet overleven.
Dan is er ook nog kan op leggende werksters. Worden deze ook tegen gehouden door een moerrooster? Of kunnen deze zowieso niet meer vliegen? Wat als er toch een leggende werkster het goede volk binnen komt? Is dit erg of valt dat wel mee?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Volk verenigen of beëindigen?

Bericht door petro » za 24 mar 2012, 09:22

Moerrooster is uit den boze,ze hebben om deze tijd van het jaar veel stuifmeel nodig een rooster zorgt ervoor dat ze veel stuifmeel verliezen.
Hetgeen als oplossingen gegeven is standaard en "de betere manier".
Afstand is o.a. ook om eierleggende werksters een zo goed als onmogelijke manier te geven om terug te vliegen(gewicht)
De mogelijkheid om het anders te doen is er altijd maar de eventuele gevolgen zal je dan moeten dragen.
De oplossing die Hans aandraagt spreekt me het meeste aan.
Petro
erikzhs schreef:Is het ook een mogelijkheid om het volk op kortere afstand af te slaan en voor het andere volk een stukje moerrooster voor het vlieggat te doen? Als er dan toch een moet in het broedloze volk zit, kan deze niet naar binnen en zal de (koude) nacht niet overleven.
Dan is er ook nog kan op leggende werksters. Worden deze ook tegen gehouden door een moerrooster? Of kunnen deze zowieso niet meer vliegen? Wat als er toch een leggende werkster het goede volk binnen komt? Is dit erg of valt dat wel mee?

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Volk verenigen of beëindigen?

Bericht door erikzhs » za 24 mar 2012, 19:51

Ik heb het toch mbv een moerrooster gedaan, omdat ik niet de mogelijkheid hen om op 25 afstand de bijen af te slaan. het was een stukje kunststof moerrooster en ik heb dat vanavond weer weg gehaald. Ik denk dat de "stuifmeel schade" daardoor wel mee valt. De bijen waren op een klein kluitje na, allemaal binnen. Komende weken maar afwachten of het resultaat goed is...
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Volk verenigen of beëindigen?

Bericht door A.A. Staals » za 24 mar 2012, 21:30

erikzhs schreef:Ik heb het toch mbv een moerrooster gedaan, omdat ik niet de mogelijkheid hen om op 25 afstand de bijen af te slaan.
Afslaan op afstand van 25m is helemaal niet nodig. Ik heb nog nooit 1m gelopen om een volk af te slaan. Echter nooit afslaan als ze afvliegen op een volk met jonge koningin die nog geen gesloten broed heeft.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten