Honingkamer plaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Honingkamer plaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 04 apr 2012, 09:15

Als beginner toch echt nog een moeilijk punt: wanneer kan ik de honingkamer plaatsen?
De situatie: 1 volk staat sinds afgelopen weekend op 2 BK's en is flink groot, het andere volk staat nog op 1 BK en is duidelijk kleiner. Ik heb afgelopen weekend niet onder de dekplank gekeken, alleen door het plexiglas op het voergat gespiekt.
Ik wil natuurlijk niet te laat zijn met de honingkamers, maar de komende dagen wordt het met 10-11 graden niet echt warm. Kan ik toch de HK er al op plaatsen? De pruim in mijn tuin heeft inmiddels bloemen en ook de kruisbes vertoont tekenen van bloei... Wat te doen? Dit weekend plaatsen of wachten?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen?

Bericht door maartenkleijne » wo 04 apr 2012, 11:05

Ik zit met hetzelfde. Mijn conclusie is: de volken groeien nu niet erg en het is koud, maar zodra het mooier weer wordt moet er een extra bak op staan. Dus zodra de weersverwachting warmer dreigt worden moet in het weekend daarvoor de bak erop.
gr,
m

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen?

Bericht door Primus » wo 04 apr 2012, 15:05

Nog iemand met hetzelfde probleem. Plaatste bij mijn sterkste volken ,(volken op 2 volle bakken simplex) op 3 kasten de honingkamers dit op maandag 2 april. Veiligheidshalve legde ik wel een stuk plastic over het broednest zodat de afkoeling van het broednest niet zo snel zou gaan. Niettegenstaande de bijen dan toch nog langs de randen van de plastic de honingkamer kunnen bereiken is er 2 dagen later er nog geen bijtje in de honingzolders is waar te nemen. Met mijn overige kasten wil ik wachten tot maandag dan zou het weer wat beter worden.
Groeten

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen?

Bericht door Ruinerweg » do 05 apr 2012, 17:31

Santu, maarten en primus!

Denk eens na, lees de theorie er eens op na!
Wat moet het volk eerst doen en wanneer heb je voldoende haalbijen?
Wanneer promoveert een bij tot haalbij?
Hoeveel vervoert een bij naar de kast?
Wat heeft een volk in deze periode zelf nodig?
Het zijn geen koeien!

Succes verder!

Groeten,

Roel

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen?

Bericht door Noord » do 05 apr 2012, 20:55

het is nog veel te koud om honing kamer te plaatsen wacht tot er stuwing in het volk komt dus honing op de ramen en onder dekplank en of kleedje dat ze dus sterk gaan bouwen als de temperatuur boven de 13 graden komt dan pas plaatsen anders heeft het geen zin op de wilg.

gr noord,

:hive:

peter weegels
Berichten:6
Lid geworden op:zo 06 jun 2010, 23:06
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen?

Bericht door peter weegels » do 05 apr 2012, 22:08

Bij mijn 3 volkeren zat alles zo vol met voer en broed, rijk gevulde honingraten tussen de ramen en de dekplank + de bodemplaat lag elke week zo vol met afgevallen stuifmeel, dat ik ze alle 3 al een honingkamer heb gegeven. Het leek wel of ze van de winter hadden genoten. De HK waren ze de afgelopen weken al goed aan het vullen. Koeien of niet, ze hebben toch ruimte nodig ? De overvloed aan stuifmeel komt ook niet van de huis- maar de haalbijen. In deze koude periode kunnen ze plaats maken in de BK door het voer weg te eten. Verder hebben twee van de volkeren hebben op 2 BK overwinterd, dus deze milde kou zullen ze ook nog wel trekken met een HK erop. Zoals vaak zullen we achteraf wel zien wat wijsheid is geweest: de bijen gaan hun eigen gang wel.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen?

Bericht door A.A. Staals » do 05 apr 2012, 22:20

Een honingkamer plaatsje als het volk er aan toe is. Een "klein" volk geef je de kant ramen een raam met kunstraat. Vervolgens wanneer nodig uitbreiden met een broedkamer met enkele uitgebouwde ramen er op. Je kunt de kantramen van onder als er veel honing in zit naar boven hangen. Daarna uitbreiden met honingkamer. Zo kun je de maximale opbrengst krijgen omdat je ook de volle ramen uit broedkamer kunt halen.
Wat de temperatuur betreft maak je geen zorgen, volk in de onderbak en een bak voer er boven kunnen ze ook af. Als de bijen niet naar boven komen was het plaatsen te vroeg/volk niet groot genoeg.

ad staals

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen?

Bericht door nieuweling » do 05 apr 2012, 23:39

ik heb ongeveer al 2 weken geleden op 1 van mijn kasten een honingkamer geplaatst,
het was toen zeer mooi weer (wist toen niet dat het weer kouder zou worden) en dat volk was zeer groot en had amper plaats.

Heb paar dagen geleden gekeken naar de honingkamer en zag dat ze al goed bezig waren met honing erin te steken.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Honingkamer plaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 06 apr 2012, 08:45

Uiteraard zijn het geen koeien, maar als beginner zijn dit soort momenten echt moeilijk in te schatten. De fruitbomen komen in bloei en ik hoor van een imker die nu ongeveer naar het fruit gaat. Ik wil blije bijen en hoef geen maximale opbrengst, maar wil toch ook niet te laat zijn. Ik wil er toch wel wat honing afhalen, dus dan zou het ook wel weer zonde zijn als ik te laat ben (zoals ik afgelopen zomer te laat was voor heidehoning).
Imkeren is geen exacte wetenschap en een eenduidig antwoord is vaak moeilijk te krijgen/geven.

Over een aantal jaar zal het allemaal veel makkelijker zijn, maar nu zit ik echt nog in de fase dat ik heel veel moet leren en enorm veel leer over de natuur, bijen, drachtplanten, bomen... :dance:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten