Eén enkele dop op 6 april

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door A.A. Staals » zo 08 apr 2012, 08:15

Jaap v.Popering schreef:
Hans van der Post. schreef:
Als je meer volken hebt is juist zo'n "uitstap" met een volk leerzaam.
Dit wordt veel te weinig gedaan!
Ben ik helemaal met je eens , maar Ik had vorige week ook een volk met een gesloten dop het zag er verder gezond uit en voor je er erg in hebt is die dop dan weer weggebroken .
Wel zal ik zo snel mogelijk kijken wat het volk verder doet .

Jaap v P
Jaap
Het volk zal een nieuwe poging wagen. Wanneer stille moerwisseling is ingezet betekend dit het zekere einde van die moer.

ad staals

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door jjmvaningen » zo 08 apr 2012, 08:55

ad afwezigheid darren:
die zijn er wel!!
ze zijn bij een aantal volken van mij wel aanwezig. ze vliegen zelfs (met hun zware gezoem).
ik heb nog geen inspectie uitgevoerd.
ze zijn waarschijnlijk nog over van vorig jaar.
gr jacques

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door Oude Essink » zo 08 apr 2012, 09:45

Afbeelding

hennie oes

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door A.A. Staals » zo 08 apr 2012, 11:05

Het beeld van hagelschot kan ook ontstaan door andere oorzaken, bv opslag van nectar in het broednest. Is er eenmaal een "verstoord" broednest zal dit pas verdwijnen als het een keer helemaal leeg is en opnieuw belegd. Hagelschot kun je het best beoordelen op een nieuw raam. Eerst bekijken of het helemaal belegd is, daarna kijken als het gesloten is of er iets verdwenen is.

ad staals

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door Kroese » zo 08 apr 2012, 12:56

A.A. Staals schreef:Het beeld van hagelschot kan ook ontstaan door andere oorzaken, bv opslag van nectar in het broednest. Is er eenmaal een "verstoord" broednest zal dit pas verdwijnen als het een keer helemaal leeg is en opnieuw belegd. Hagelschot kun je het best beoordelen op een nieuw raam. Eerst bekijken of het helemaal belegd is, daarna kijken als het gesloten is of er iets verdwenen is.

ad staals
In dit geval lijkt dit op een slecht leggende moer (niet uitgelegd, omdat er geen darrenbroed gelegd is)
De bijen willen de moer wisselen, dat is een duidelijk teken dat de moer eindig is.

Veel Varoa in verhouding krijg je door een te klein geworden volk. De bijen sterven af, vliegen af, of verdwijnen. Het aantal mijten t.o.v. het aantal bijen wat er nog is brengt de kwaliteit van het broed nog verder onder druk.
Dat zie je ook bij dode volken, het rondje broed met dode bijen met in de midden nog de dode moer. Dat laatste broed is flink verminkt door de varoa. Het volkje van Bart is hier nog net niet aan onderdoor gegaan.

Natuurlijk (Hans) is het leerzaam om het op z'n beloop te laten, ik heb voor mezelf gesproken wat ik in zo'n geval zou doen. Is het volkje erg slecht, dan ga ik het heel niet verenigen, maar ruim ik het helemaal op.
Dan wil ik die evt zieke of zwaar met varoa besmette ramen helemaal niet verenigen met een gezond raam broed en bijen + moer.

Wat de inteelt mogelijkheid betreft, is die minder groot bij standbevruchting met vrij vliegende darren.
Bij eiland bevruchte moeren wordt er met zuster volken gewerkt en genetisch dus ook beperkter dan standbevruchting. De inteelt kans is nog veel groter bij KI van 1 darrenlijn.

(Bart) "inkomstenbron" Het doel van verenigen is opruimen van zwakke (misschien zieke) volken, i.p.v. die zinloos te laten door prutten.

Maar we dwalen af van de kans op bevruchting van die dop die Bart zag.
Voor mij was dat even een reken sommetje in de tijd. :D

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eén enkele dop op 6 april

Bericht door A.A. Staals » zo 08 apr 2012, 15:30

Kroese schreef:
A.A. Staals schreef:Het beeld van hagelschot kan ook ontstaan door andere oorzaken, bv opslag van nectar in het broednest. Is er eenmaal een "verstoord" broednest zal dit pas verdwijnen als het een keer helemaal leeg is en opnieuw belegd. Hagelschot kun je het best beoordelen op een nieuw raam. Eerst bekijken of het helemaal belegd is, daarna kijken als het gesloten is of er iets verdwenen is.

ad staals
In dit geval lijkt dit op een slecht leggende moer (niet uitgelegd, omdat er geen darrenbroed gelegd is)
De bijen willen de moer wisselen, dat is een duidelijk teken dat de moer eindig is.

Hennie
Mijn opmerking betreft de foto's die er boven staan. Het moge uit eerdere stukjes duidelijk zijn wat ik denk van mogelijke bevruchting waarmee het verhaal begon.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten